Una din cele mai mari companii transportatoare de containere din lume va folosi calea ferată în canalul Panama şi va separa rutele maritime în Pacific şi Atlantic

13 Ianuarie 2024, 20:51
Redacţia PiataAuto.md
Transportul maritim internaţional trece prin perioade de grele provocări în prezent. Pe lângă problemele majore din Marea Roşie din cauza rebelilor Houthi, din cauza cărora multe companii şi-au redirecţionat temporar navele de pe ruta prin Canalul Suez pe un traseu de ocolire a Africii pe la sud, şi canalul Panama dintre cele două Americi le dă bătăi de cap tot mai mari transportatorilor. Într-atât de mult, încât Maersk, una din cele mai mari companii transportatoare de containere din lume, a anunţat că va folosi calea ferată acolo şi va separa rutele sale maritime în cele care vor circula în Oceanul Pacific şi cele care vor circula în Atlantic.
Problema canalului Panama nu e una de securitate, cum e în cazul Suezului, ci e una pur funcţională a canalului, care duce lipsă de apă pentru funcţionarea sa conform fluxului uriaş de nave de acolo. Pe cât de magnifică pare o construcţie precum canalul Panama, el operează de fapt cu ecluze, care trebuie umplute cu apă până la nivelul potrivit, după care navele pot traversa canalul. Iar aceste proceduri se repetă la fiecare navă care traversează canalul.
Problema e în ultimul an nu mai e suficientă apă acumulată în lacul din apropiere pentru a asigura umplerea şi reumplerea segmentelor de canal la fel de repede pe cât s-ar dori. Aceste segmente sunt umplute cu apă dulce, acumulată în lacurile din apropiere, nu cu apă de ocean, prin urmare, în ani mai secetoşi se poate ajunge la o limitare de capacitate, iar dacă aceşti ani se prelungesc, şi pe deasupra mai creşte şi traficul de nave, se ajunge la situaţii precum cea din ultimele luni, când navele sunt impuse să aştepte foarte mult timp până le vine rândul să traverseze şi ele canalul Panama. În prezent, timpul de aşteptare pentru traversarea canalului poate ajunge şi la 9-10 zile!
În ultimele luni, autorităţile din Panama le-au solicitat unor nave mai mare să descarce un anumit număr de containere la intrarea în canal, ca să devină mai uşoare şi să poate naviga prin mai puţină apă, şi să lase serviciul de cale ferată să le transporte pe uscat până în cealaltă parte a canalului, aflată la aproximativ 75-80 km.
Puţini îşi mai amintesc, dar canalul Panama are şi o cale ferată aferentă, care a fost construită de fapt mai înainte decât canalul maritim. Odată cu popularizarea canalului, calea ferată a rămas mai puţin utilizată, apoi a fost renovată între 1998 şi 2001, iar acum e operaţională. Astfel, pe aici circulă trenuri cargo care pot transporta mărfurile de pe malul Oceanului Pacific pe cel al Oceanului Atlantic şi invers.
Iar cei de la Maersk au decis acum să-şi regândească logistica globală şi să excludă aceste 9-10 zile pierdute de fiecare dată la intrarea în canalul Panama. Toate rutele care traversau anterior Canalul Panama vor fi despărţite efectiv în două, o navă ajungând la portul oceanic din apropiere de Panama şi descărcând containerele pentru a fi transportate pe calea ferată. Trenul le va transporta la celălalt mal, unde containerele vor fi încărcate la bordul altei nave, fără ca una din ele să mai traverseze canalul.
Practic, cele două nave de talie similară vor putea face schimb de containere între ele şi vor pleca mai departe, una rămânând să opereze în Pacific, iar alta în Atlantic. Asta înseamnă că efectiv flota de nave care asigura transportul pe aceste rute va fi despărţită în jumătate şi va fi sincronizată să ajungă relativ în acelaşi timp în Panama, iar ce de la Maersk au calculat că toată această logistică separată în două, cu cale ferată pe uscat, le va economisi oricum timp şi bani, în raport cu câte 9-10 zile pierdute în aşteptări la fiecare traversare dus, apoi şi întors.
0
3,378
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!