Comisia Europeană amână decizia de a impune taxe de import pentru maşinile electrice chinezeşti în UE

31 Mai 2024, 11:51
Redacţia PiataAuto.md
După ancheta amplă în care Comisia Europeană a investigat maşinile electrice chinezeşti şi a găsit dovezi că producătorii chinezi au primit plăţi directe şi indirecte, precum şi subvenţii injuste de la stat, industria auto aştepta ca la începutul lunii iunie, mai exact pe 5 iunie, să fie anunţată decizia de a impune taxe de import pentru maşinile din China, pentru a echilibra condiţiile de concurenţă. În întreaga industrie există o certitudine că aceste taxe de import for fi aplicate, întrebarea fiind doar în mărimea lor. Până şi producătorii chinezi sunt convinşi că aceste taxe vor fi introduse şi sunt în căutare aprigă de fabrici pe teritoriul UE, unde să-şi producă maşini. Acum, însă, publicaţia germană Spiegel, citată de Reuters, anunţă că decizia de a impune aceste taxe de import a fost amânată de Comisia Europeană până după alegerile în parlamentul european, care vor avea loc în perioada 6-9 iunie.
Informaţiile publicate acum menţionează că amânarea de acum vine să scoată acest subiect de pe agenda discuţiilor electorale, iar Comisia ar urma să ia decizia imediat după alegeri, posibil chiar pe 10 iunie, caz în care amânarea ar fi foarte scurtă de fapt. Termenul maxim legal în care Comisia îşi poate anunţa o asemenea decizie după ancheta desfăşurată e luna noiembrie 2024.
De multe ori în politica internaţională, însă, când asemenea amânări sunt anunţate în asemenea mod indirect, prin surse de presă, urmate de inacţiuni, scopul mai important e să dea un răgaz părţii adverse de a acţiona corect pe alte subiecte de negocieri, trimiţându-se un semnal, în acest caz chinezilor.
Chiar dacă la nivel economic direct în cazul acestor taxe, China are mult mai mult de pierdut decât Europa, pentru că ea deja impusese taxe maşinilor europene şi obligase de mult timp producătorii europeni să fabrice în interior, Europa are nevoie de alte gesturi de cooperare din partea Chinei, pe care i le-a solicitat în ultimele luni şi care sunt importante pentru UE, inclusiv cele din domeniul securităţii.
China, la rândul ei, anunţase în luna mai 2024 că şi ea pregăteşte măsuri de răspuns pentru aceste taxe şi ţintea nu doar spre maşini, ci şi spre vinuri şi caşcavaluri, iar în acel articol noi analizasem mărimea importurilor reciproce şi spuneam că maşinile europene deja sunt taxate cu 15% în China. Şi China anunţase atunci aceste posibile măsuri prin informaţii publicate în presă, aplicând aceleaşi tactici de comunicare indirectă.
Între timp, deşi mulţi producători auto din Europa consideră că aceste taxe ar echivala condiţiile de joc, au existat şi şefi de companii auto care şi-au exprimat dezacordul, şeful Stellantis anunţând că aceste taxe ar fi o capcană, iar şeful Mercedes anunţând că ele sunt o greşeală şi că Europa ar trebui de fapt să renunţe cu totul la ele şi să aibă zero taxe pentru maşinile electrice chinezeşti, chiar dacă tot China le taxează pe cele europene de mult timp. Ambii, însă, nu pot fi trataţi drept imparţiali, întrucât Mercedes are deja o doză mare de acţionariat chinez, inclusiv compania de stat chinezească BAIC, iar Stellantis tocmai a investit în producătorul chinez Leapmotor cu care vrea să producă şi să vândă maşini în Europa.
Aşadar, aceste semnale de amânare de acum pot fi cauzate şi de apropiatele de alegeri, dar e mult mai probabil că reprezintă o pasare reciprocă de aluzii şi pârghii de presiune pentru a se ajunge la numitorul comun dorit. Rămâne de văzut deci, în doar câteva săptămâni care vor fi aceste taxe, mai ales că ele pot fi aplicate parţia şi retroactiv maşinilor deja vândute de la iniţierea anchetei.
1
1,678
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!