E oficial, compania Fujikura, un furnizor aproape exclusiv pentru VW, îşi închide fabrica din Moldova

30 Mai 2024, 12:40
Redacţia PiataAuto.md
Informaţiile despre retragerea furnizorului auto Fujikura din Moldova au fost vehiculate intens în ultimele luni, însă ieri seară şefa Agenţiei de Investiţii, Natalia Bejan, a confirmat oficial în cadrul emisiunii Rezoomat de la RLive că Fujikura îşi închide fabrica de la Comrat şi şi odată cu asta şi activitatea sa din Moldova.
Şefa Agenţiei de Investiţii a explicat şi motivele invocate de Fujikura pentru aceste decizii, iar ele rezidă din faptul că după începerea războiului din Ucraina compania nu a mai primit nici un contract nou de la grupul VW pentru producerea de cablaje. Fujikura şi-a onorat toate contractele pe care le avea până la sfârşitul perioadei acestora, reducând între timp numărul de angajaţi de la peste 1.200, cât avea în 2021, la doar puţin peste 200 înainte de închidere.
Compania Fujikura aparţine grupului japonez cu acelaşi nume, însă ea e un furnizor specializat pentru mărcile grupul VW, fabrica sa din Moldova producând cablaje exclusiv pentru acestea. Astfel, volumele de producţie ale fabricii din Moldova depindeau direct de contractele asigurate de grupul VW, compania germană invocând riscuri de securitate regională, după ce în 2022 producţia sa a fost perturbată de incapacitatea fabricilor din Ucraina de a livra cablaje şi componente pentru linii de producţie din fabricile occidentale ale grupului VW. Compania germană a decis atunci, practic, că Moldova e într-o zonă riscantă de securitate şi a alocat contractele noi în alte locaţii, inclusiv din grupul Fujikura, pentru a-şi proteja interesele de afaceri.
Compania şi-a început activitatea în 2016, cu o inaugurare oficială în 2017 la Chişinău, apoi a inaugurat şi o fabrică la Comrat. Ea activa în regim de zonă economică liberă, parte din ZEL Vulcăneşti. Regimul de zonă economică liberă e folosit de majoritatea fabricilor de cablaje şi componente auto din Moldova, permiţându-le acestea minimizarea procedurilor de export, cu timpi mici şi predictibili, pentru a putea asigura livrările la timp la fabricile europene, unde precizia livrării e crucială.
Datele oficiale arată că Fujikura a avut numărul maxim de angajaţi în 2019, la o cifră de 2.192 oameni care munceau la liniile de producţie şi în biroul companiei. În acelaşi an, compania din Moldova înregistra încasări de 414 milioane lei, deci puţin peste 20 milioane euro la cursul de atunci. Aceleaşi date oficiale mai arată, însă, că în niciunul din anii raportaţi fabrica nu a fost în profit, decât în 2021, când a generat 11,9 milioane lei profit, din 248,8 milioane lei încasări. Însă în 2021 cifra de angajaţi deja scăzuse la jumătate faţă de 2019, prin urmare compania era deja într-un anumit declin de cifre.
Prin urmare, Fujikura a concediat circa 1.000 oameni în Moldova deja în perioada 2019-2021, iar apoi, din 2021 până de curând a mai concediat alţi 1.000 oameni, rămânând la o echipă de doar 200 oameni în fabrica sa. Respectiv, acum, odată cu închiderea, au rămas oarecum brusc fără lucru doar cei 200 oameni care au muncit până la urmă la fabrică. Conform Nataliei Bejan, o mare parte din angajaţii de la Fujikura au fost atraşi şi reangajaţi la o altă fabrică de componente auto din regiune, or, de fapt aceste fabrici au insuficienţă de forţă de muncă în Moldova şi luptă pentru a-şi putea suplini personalul cu un număr suficient de angajaţi.
Fireşte, însă, orice asemenea plecare din ţară e un semnal nedorit pentru alţi investitori. Însă aici există atât factori obiectivi regionali, cât şi factori atipici în urma deciziilor grupului VW, care trece prin perioade tumultoase la nivel internaţional şi care a redus, de fapt, o mulţime din modelele cu combustie. Mai mult ca atât, tranziţia la maşini electrice pe care o face grupul, dar şi alte companii din industrie, a însemnat şi necesitatea de mai puţine componente de la furnizori, şi doar în ultimele luni în Germania au fost anunţate concedieri masive la furnizori precum ZF, Bosch, Continental, Forvia, Webasto şi alţii. Prin urmare, e şi o recalibrare majoră a industriei auto la mijloc, sunt şi problemele pe care grupul VW le întâmpină în acest proces, iar în cazul Moldovei toate aceste probleme au fost amplificate şi de riscul de securitate, date de un o invazie în ţara vecină.
1
17,519
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!