Şeful Citroen spune că să te compari cu Dacia nu mai e un tabu pentru industria auto sau pentru marca pe care o conduce
29 Mai 2024, 14:51 Redacţia PiataAuto.md
Atunci când, în octombrie 2023, Citroen a lansat noul e-C3 electric drept prima maşină electrică accesibilă, fabricată în Europa, noi spuneam că la preţul de circa 23 mii euro, modelul va concura în primul rând cu Dacia, deşi nu sună tocmai obişnuit să auzim că Citroen ar concura direct cu Dacia. Apoi au urmat şi versiuni cu combustie, iar Citroen nu se sfieşte în ultimii ani să lanseze maşini mai accesibile şi mai practice, atât electrice, cât şi cu combustie. Ei bine, acum şeful Citroen, Thierry Koskas, a avut o discuţie cu presa în Austria, la prezentarea noilor C3 şi C3 Aircross şi le-a confirmat direct jurnaliştilor că el îşi doreşte să concureze cu Dacia acolo unde poate. Mai mult ca atât, CEO-ul Citroen a declarat că să te compari cu Dacia nu mai e un tabu nici pentru industria auto în general, nici pentru marca pe care o conduce.
Acesta spune că i-a luat ceva timp şi lui, şi echipei sale de la Stellantis să se debaraseze de acest clişeu. Însă dacă reuşeşti să faci o maşină mai accesibilă decât media pieţei, dar foarte bună şi în acelaşi timp să generezi profit sustenabil pentru companie, nu e deloc o ruşine, ci dimpotrivă, înseamnă că ai fost suficient de inteligent să poţi face asta.
Thierry Koskas spune că el admiră exemplul Daciei, care a reuşit să obţină o cotă de piaţă impresionantă în Europa, creând maşini la preţ accesibil, folosind tehnologii deja verificate în timp, care au debutat pe alte mărci ale grupului Renault şi vin la Dacia un pic mai târziu, fiind mai ieftine astfel în amortizarea lor.
Şeful Citroen a indicat şi succesele mărcii sale, pe care le-a obţinut de când a adoptat o abordare pe alocuri similară în mai multe segmente, cu Citroen Ami şi SUV-ul cu 7 locuri C3 Aircross, iar cota de piaţă ţintită pentru Europa e de 5% în segmentul autoturismelor. În luna aprilie, performanţele de vânzări ale Citroen în Europa au fost mult mai bune decât piaţa, cifrele crescând de două ori mai repede decât piaţa.
De asemenea, el a mai adus exemplu de creşteri de vânzări pentru Citroen după ce a ascultat consumatorii şi dealerii, care cereau reintroducerea versiunilor cu combustie pentru gama Berlingo, care fusese lansat pur electric iniţial. Cifrele de vânzări scăzuseră de la 27.000 la doar 13.000, deci mai puţin decât jumătate. Odată cu reintroducerea versiunilor cu combustie, comenzile pentru aceste modele curg gârlă din nou.
Suntem mândri că suntem o marcă tot mai populară, ceea ce înseamnă că producem maşini pe care oamenii şi le pot permite, pentru că e o nevoie mare şi de asemenea maşini — mai spune şeful Citroen. Comparaţia cu alte mărci low-cost sau care pun accent pe oferirea unei valori maxime pentru banii ceruţi era anterior un tabu pentru mulţi dintre noi. Acum însă, nu avem nicio problemă să spunem deschis că Citroen C3 va concura cu Dacia, de exemplu, a conchis CEO-ul Citroen.
Şi adevărul e că C3 e o maşină uşor mai mare, cu un preţ care ţinteşte spre hatchback-uri mai compacte în gama Dacia. În cazul lui e-C3, preţul mic a fost posibil prin adoptarea de baterii LFP mai ieftine în producţie, dar deja comparabil de performante. De asemenea, e-C3 a fost limitat la doar două nivele de echipări şi nicio altă dotare opţională decât alegerea culorii. Această standardizare a simplificat mult procesul de fabricaţie şi a redus costurile şi mai mult.
Aşadar, se pare că Citroen a găsit propriile chei şi ingrediente în a încerca să replice reţeta Dacia şi acum nu mai are nicio problemă în a admite asta. Desigur, fanii de modele Citroen clasice ar putea spune că asta înseamnă o simplificare nepermisă a unei mărci glorioase prin tehnologiile sofisticate cândva, iar aici ne putem aminti de legendarul Citroen SM, de exemplu, care avea o listă excepţională de tehnologii uimitoare şi azi.
Foto: Citroen SM clasic
Acum în cadrul Stellantis, Citroen şi-a redus ambiţiile şi e confortabil cu rolul de a fi o marcă simplă şi practică, iar în rezultat accesibilă şi populară.
Toate această perspectivă a şefului Citroen, cu admiraţie pentru Dacia, devine mult mai limpede, însă, când ne întrebăm cine e Thierry Koskas, de fapt, şi aflăm că acesta a lucrat foarte mulţi ani pentru Renault, începând cu 1997, dirijând şi lansarea primelor modele electrice ale grupului francez, iar apoi fiind şi în consiliul de directori la Renault şi fiind la un moment dat considerat cel mai potrivit succesor al lui Carlos Ghosn pentru conduce întregul grup. Ulterior, Koskas a trecut la Stellantis în rol de şef marketing pentru întreg grupul, iar din februarie 2023 are şi funcţia de CEO la Citroen, păstrându-şi poziţia de marketing în cadrul Stellantis. Koskas a relatat de multe ori că prima sa maşină în tinereţe a fost un Renault R5 GT Turbo, iar când ajunsese în poziţiile de top în companie conducea şi o motocicletă BMW R NineT, pe care o adora. Prin urmare, Koskas cunoaşte reţeta Dacia nu doar în rol de spectator, ci din interiorul grupului Renault.