China construieşte întreg lanţul de producţie pentru bateriile LFP în Maroc, de unde va exporta în Europa şi SUA
24 Iunie 2024, 17:51 Redacţia PiataAuto.md
În timp ce Uniunea Europeană a anunţat tarife suplimentare de 38,1% pentru maşinile electrice chinezeşti, până la un total d 48,1%, iar China se declară total împotrivă şi cheamă la renunţarea şi recalcularea acestor intenţii, deopotrivă cu producători europeni care fac acelaşi lucru, industria chineză nu speră la relaxarea acestor intenţii, ci deja acţionează la planul de rezervă, unul mai mare şi mai strategic decât ar putea crede mulţi dintre noi, astfel încât China are toate şansele să iasă din nou într-un avantaj competitiv neaşteptat.
Producătorii chinezi sunt puternici atât în baterii litiu-ion cu compoziţie obişnuită ce conţine şi nichel, mangan şi cobalt, cât şi în baterii LFP, lau litiu fier fosfat, care sunt mult mai ieftine în producţie. Mult timp bateriile LFP erau considerate ieftine şi mai durabile în timp la numărul de cicluri cărora le pot rezista, dar inferioare în proprietăţi precum densitatea energetică sau puterea de descărcare, şi deci nu erau foarte fezabile pentru maşinile electrice performante, care îşi doreau autonomie mare. În ultimii ani, însă, chinezii au reuşit să facă progrese imense, iar bateriile lor LFP aproape că au echivalat bateriile litiu-ion în parametrii de bază, rămânând în acelaşi timp mai ieftine.
Foto: Un Zeekr cu baterie LFP cu putere şi viteză de încărcare record
Spre exemplu, toate bateriile Blade de la BYD sunt LFP, astfel încât aproape toate modelele actuale BYD folosesc acest avantaj al preţului redus de fabricare. Asta a permis multor producători chinezi să fie mai competitivi, întrucât au redus drastic costul celui mai scump component al unei maşini electrice — bateria.
Foto: Bateria Blade a ceor de la BYD, cu compoziţie LFP
Ei bine, acum, cât Uniunea Europeană şi China fac schimb de replici şi de analize despre posibilul impact al noi taxe de import, chinezii au început a pregăti întreg lanţul de producţie pentru bateriile LFP în Maroc, ţara cu cele mai mare rezerve de fosfaţi din lume, or fosfaţii sunt componentul cheie din bateriile LFP.
Iar China este acum într-un proces intens de a-şi asigura disponibilitatea capacităţilor de producţie în Maroc, fie prin contracte de achiziţii, fie prin investiţii şi cumpărări de companii, şi prin creări de noi facilităţi de producţie a unor componente din întregul lanţ. Efectiv China se asigură că va avea acces şi la fosfaţi extraşi din Maroc, dar va deţine şi controlul asupra companiilor care să fabrice tot lanţul de componente necesar pentru bateriile finale, baterii care vor fi eventual fabricate la uzine proprii, anunţate ulterior, când deja întreg lanţul de furnizori va fi gata pentru ele.
La final, China va putea produce baterii LFP în Maroc direct lângă sursa acestor minereuri ieftine şi le va putea livra în Uniunea Europeană cu taxe minime, beneficiind de acordurile comerciale privilegiate dintre Maroc şi UE, dar şi dintre Maroc şi SUA. Şi astfel, în momentul când toate taxele de import pentru maşinile electrice chinezeşti vor intra în vigoare la importul în UE, aceleaşi maşini chinezeşti vor putea fi produse în Europa, spre exemplu la fabrica BYD din Ungaria, dar cu baterii ieftine din Maroc, iar maşina chinezească finală aproape că nu va avea suprataxări în ea şi chinezii vor face oricum profituri frumoase şi vor putea cuceri mai departe piaţa europeană cu modelele lor.
Fenomenul pregătirilor ample pe care le face China în Maroc a fost semnalat acum şi de şeful de operaţiuni al companiei neozeelandeze PowerCo, dar şi de şeful de operaţiuni al grupului VW, Sebastian Wolf. Acesta a spus că producătorii europeni nu au nici pe departe vreun lanţ de furnizori organizat, şi abia ar trebui să se apuce acum să facă asta, însă din păcate, lanţul pentru bateriile LFP e în plină organizare deja în Maroc, iar Europa pare să fi scăpat din nou trenul, a spus acesta.
Şi datorită faptului că Maroc are tratate comerciale şi cu SUA, prin această mişcare chinezii vor evita şi taxele de import la baterii, incluse în ultimele decizii ale SUA, alături de taxarea maşinilor finale.
Ca să dirijeze mai accelerat acest lanţ de producţie pe care-l organizează în Maroc, China a investit peste 2 miliarde de dolari în fondul african Al Mada, iar cu ajutorul acţiunilor deţinute prin acesta, dirijează deciziile de construcţie de noi fabrici şi lanţuri de furnizări şi distribuţie.