Doi producători chinezi de baterii, CATL şi BYD, vor lansa în acest an baterii LFP ce pot fi încărcate complet în 10 minute sau de la 10 la 80% în 7 minute
26 Iunie 2024, 15:55 Redacţia PiataAuto.md
Bateriile LFP, sau litiu-fier-fosfat, cele care erau considerate până acum 1-2 ani drept mai ieftine, dar inferioare în performanţele lor de densitate energetică şi putere acceptată de încărcare, sunt pe cale să aibă parte de un nou salt tehnologic major, aplicat în producţia de serie, întrucât doi producători chinezi de baterii, BYD şi CATL, pregătesc lansarea în acest an a unor baterii LFP ce vor putea fi încărcate de la 10 la 80% în doar 7 minute, având totodată un cost de producţie mult mai mic decât obişnuitele baterii litiu-ion, cu compoziţie NMC.
În ultimii ani bateriile LFP au făcut un salt major atât în densitatea energetică, cât şi în puterea de încărcare. Spre exemplu, bateriile Blade ale celor de la BYD sunt LFP, şi asta a fost unul din promotorii principali ai succesului BYD din ultimii doi ani în a lansa noi modele competitive. Acum o lună şi jumătate scriam despre modelul electric chinezesc Zeekr 001, echipat cu o baterie, cu care a atins o putere record de încărcare de 4C declarată iar pe intervalul de 10-35% puterea acceptată a fost chiar de 5,5 C!
Acea baterie era una de origine CATL, iar la scurt timp cei de la CATL au şi anunţat lansarea oficială a bateriei LFP cu o putere de încărcare de 4C, care i-ar permite să încarce o autonomie de până la 600 km în 10 minute. Iar densitatea energetică anunţată pentru noua baterie LFP era admirabilă, de 205 Wh/kg, ceea ce-i permite o capacitate mai mare de stocare la o greutate moderată. Şi iată că după această baterie 4C mai urmează o baterie şi mai performantă, capabilă de 6C.
Iar aici trebuie să explicăm ce înseamnă aceste cifre cu C alăturat — 4C sau 6C. Litera C de aici vine de la capacitatea de stocare a bateriei — spre exemplu 70 kWh, sau câtă electricitate poate stoca ea în total. O viteză de încărcare de 1C ar corespunde cu o încărcare completă timp de exact o oră, deci o putere medie de 70 kW, care într-o oră înseamnă 70 kWh de electricitate pusă în baterie. O putere de 4C înseamnă 70 kW x 4 = 280 kW. Iar o putere de 6C la o baterie de 70 kW ar însemna o putere medie de încărcare de 420 kW.
Bateriile sunt limitate de această unitate C, pentru că puterea pe care o acceptă depinde de compoziţia şi construcţia lor, cu anod şi catod, cu electrolit, dar aceeaşi construcţie poate accepta o putere mai mare dacă bateria are capacitate mai mare de stocare din simplul fapt că ea ar avea mai multe celule şi fiecărei unităţi de volum şi fiecărei celule îi revine un curent mai mic. De asta unele modele care oferă la alegre două dimensiuni de baterii — mai mare şi mai mică, au şi puteri de încărcare uşor diferite la ambele, pentru că acel coeficient C e identic, dar puterea finală a mai mare datorită capacităţii mai mari de stocare.
Noile baterii chinezeşti despre care vorbim azi, pregătite de BYD şi CATL, vor avea ambele putere acceptată de încărcare de 6C, deci de 6 ori mai mult decât cifra capacităţii. La o baterie de 100 kWh, asta ar însemna o putere acceptată de 600 kW. Şi aici vorbim de o medie, de la zero până spre un nivel aproape plin de încărcare, când viteza începe deja să fie redusă considerabil. Asta înseamnă că doar 1/6 de oră va dura o încărcare completă a unei baterii, ceea ce înseamnă... 10 minute!
Iar dacă luăm în calcul doar încărcarea de la 10 la 80%, care beneficiază de obicei de putere stabilă mai mare, avem efectiv 70% adăugate în baterie, într-un timp de 7 minute, dar e posibil ca-n realitate acest timp să fie şi de 5 sau 6 minute!
Desigur, asta înseamnă că ar fi nevoie şi de prize suficient de puternice încât să poată livra această putere. Şi probabil ar putea fi nevoie de arhitecturi de minim 600-800 volţi, ca să se asigure mai repede puterea finală, dar, fiind vorba de chinezi, nu ne-am mira dacă se va păstra un voltaj mai mic şi se va creşte amperajul.
Informaţiile despre noile baterii deja sunt strecurate în presa chineză, în cazul BYD fiind vorba de bateria Blade 2.0, iar în cazul CATL, de bateria Qilin 2.0. Iar aceeaşi presă chineză aminteşte că în China au început deja construcţiile staţiilor de încărcare de 600 kW putere, iar către anul 2025 chinezii ar trebui să aibă minim 5.000 puncte de încărcare ce oferă puteri de 5C-6C pentru maşini electrice.
Iar asta înseamnă că anul viitor, când şi prizele şi bateriile vor oferi şi accepta puteri de 6C, o reîncărcare a unei maşini electrice va dura în mod realist doar 6-7 minute, iar dacă se doreşte până la 100% - atunci până la 10-11 minute. Atunci deja nimeni nu va mai putea spune că petrece măcar un minut mai mult la staţie în comparaţie cu alimentarea la o pompă cu carburant a unei maşini cu combustie.