După ce şefii Ford din Europa au adus compania la scăderi drastice, concedieri şi închideri de fabrici, oficiul american Ford preia controlul şi lichidează poziţiile europene de management

27 Iunie 2024, 13:41
Redacţia PiataAuto.md
Ceea ce se întâmplă cu Ford în Europa în ultimii doi ani era de neconceput cu doar câţiva ani în urmă, or, Ford era una din mărcile cele mai prezente pe continent de multe decenii încoace, având modele localizate, practice şi accesibile, pe care le producea la fabricile de pe continent, iar vânzările erau întotdeauna bune. Acum doi ani, însă Ford a anunţat o strategie ce părea ambiţioasă de a trece rapid doar la maşini electrice, pensionând aproape toate modelele cu combustie, inclusiv cele care se bucurau de vânzări foarte bune, precum Focus şi Fiesta. La acel moment era greu de înţeles dacă strategia era prea vizionară pentru a părea logică, sau dimpotrivă, dacă era prea absurdă şi prea deconectată de realitate.
Între timp, începând cu februarie 2023 Ford a şi început să anunţe primele valuri de concedieri, însă primele dintre ele făceau parte din acelaşi plan ambiţios de a scăpa de balasturi şi a se concentra pe maşini electrice. Aşa a fost anunţată închiderea fabricii din Saarlouis cu concedierea a mii de angajaţi, dar şi alte concedieri din oficiile Ford din Europa.
Însă în scurt timp concedierile masive au luat amploarea unui fenomen la Ford în Europa, fiind anunţate şi pentru fabricile din Marea Britanie şi Spania, la fabrica spaniolă fiind anunţate chiar două valuri de concedieri. Ultimele concedieri, au fost anunţate cu doar o săptămână în urmă, iar Ford anunţa pe atunci că e în proces de analiză şi gândire a unui nou plan major de restructurare în Europa.
Şi problema n-ar fi doar în temperarea generală a creşterii de vânzări pentru maşini electrice, ci în faptul că Ford a eşuat să lanseze suficient de multe modele electrice în Europa pentru a avea un portofoliu suficient de modele, care să compenseze lipsa modelelor cu combustie. Ford a mai păstrat SUV-urile cu combustie sau hibride, dar la capitolul electrice în Europa avea doar Mustang Mach-E, care se răsuflase moral deja şi câteva modele utilitare. Ford Explorer, construit pe platforma lui VW ID.4, a fost pus în producţie abia recent, cu întârzieri mai mari de un an faţă de termenul anunţat iniţial, lăsând un mare gol în ofertă. Iar alte modele care trebuiau să urmeze încă sunt departe după orizont. Se vorbea anterior şi despre un model SUV Coupe bazat tot pe platforma VW, care trebuia să aibă numele de Capri, cândva foarte popular în Europa.
Aceste ultime concedieri şi regândiri au venit şi după ce şeful Ford Europa, Martin Sander, a părăsit compania şi a plecat tocmai la VW, cei de la care Ford a cumpărat platforma pentru Explorer. Această plecare ridică mari semne de întrebare despre cui îi era mai convenabil acest parteneriat de platformă pentru Explorer electric — celor de la VW sau celor de la Ford. Cert e că Ford Europa a rămas fără şef, iar acum Ford spune că nu e uşor de găsit un candidat puternic, care să vrea să conducă divizia europeană Ford. În rezultat, oficiul american a venit cu cele mai drastice decizii din ultima jumătate de secol.
Foto: Fostul şef Ford Europa, Martin Sander

Astfel, Ford lichidează toate poziţiile de management de top din Europa, inclusiv poziţia pe care o Martin Sander şi adjunctul său, iar din numărul de responsabili pe diverse domenii de management sunt lichidate alte 5 poziţii din 9 existente până acum. Însă lichidarea ambelor poziţii din vârful ierarhic înseamnă că în Europa nu va mai exista o echipă responsabilă de gestionarea centralizată a afacerilor din Europa, controlul fiind preluat direct de oficiul american Ford, iar cei 4 responsabili pe diverse domenii vor raporta direct americanilor acţiunile lor, conform viziunii şi directivelor oficiului central. Toate aceste schimbări intră în vigoare aproape imediat, cu efect de la 1 iulie 2024.
Vânzările Ford în Europa au scăzut cu 16% în acest an, iar cota de piaţă s-a redus de la 4,2% la doar 3,4%, fiind una din cele mai mari şi rapide pierderi de cotă de piaţă pentru o marcă activă din Europa.
Într-un asemenea context de scăderi drastice de vânzări, concedieri masive repetate şi închideri de fabrici, dar şi întârzieri ale modelelor electrice care să acopere golurile din portofoliu, oficiul central Ford spune că regândeşte acum strategia sa de a vinde doar modele electrice în Europa către anul 2030 şi s-ar putea să anunţe în curând amânări sau chiar alte schimbări majore în acest sens, cu eventuale păstrări sau reveniri în producţie a unor modele cu combustie, care să ajute la revigorarea vânzărilor.
1
32,666
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!