Inginerii StoreDot anunţă că tehnologia bateriilor lor cu stare solidă va permite deja în 2028 o încărcare de 160 km în 3 minute pentru maşinile electrice
16 Iunie 2024, 15:08 Redacţia PiataAuto.md
Inginerii StoreDot, start-up-ul israelian care a dezvoltat bateria cu stare solidă renumită prin scopul său de se încărca în doar 5-10 minute de la 10 la 80%, şi care e deja gata de producţia de serie, a anunţat că în următorii trei ani bateria va avea progrese şi mai impresionante la viteza încărcării, ajungând până la etapa în care în doar 3 minute să poată fi pusă în ea suficientă energie pentru 100 mile sau 160 km. E curios să intrăm un pic în descifrarea acestor cifre.
În primul rând, trebuie să amintim că bateria cu stare solidă a celor de la StoreDot e deja un produs elaborat mai mult de doi ani în urmă, iar aceşti doi ani au fost folosiţi pentru testări avansate şi perfecţionări. Fiind cu stare solidă, bateria nu are un electrolit lichid sau gel, care să separe anodul de catod, ci unul cu stare solidă. De asemenea, bateria e una ce conţine litiu în ea, spre deosebire de bateria cu stare solidă pe bază de sodiu a celor de la Northvolt, spre exemplu.
Ei bine, testele din ultimii doi ani au arătat deja că bateria StoreDot rezistă practic fără degradare 2.000 cicluri, echivalentul a până la 1.000.000 km pe maşinile moderne, însă dacă e să considerăm mai realist că încărcările vor avea loc tot de la 10 la 80%, deci pe 70% din autonomie, am putea reduce şi distanţa estimată pentru cele 2.000 cicluri până la circa 700.000 km, cifră care e oricum impresionantă şi e limitată doar de faptul că inginerii StoreDot încă n-au reuşit să testele bateriile lor la mai mult de 2.000 cicluri, pentru că la acest număr de cicluri atinse, degradarea e încă minimă.
La începutul lunii aprilie, ei au anunţat că bateria lor e gata de producţia de serie şi va ajunge pe minim 15 mărci auto, având o densitate energetică de 330 Wh/kg, ceea ce face ca toată bateria să cântărească semnificativ mai puţin şi să ajute la eficienţă. Iar un test de viaţă reală de la sfârşit de aprilie, cu încărcarea unui Polestar 5 de la 10 la 80% a arătat un timp mai mic de 10 minute, fiind astfel respectată promisiunea noii baterii, de a avea un timp de până la 10 minute pentru această performanţă.
Mai spuneam atunci că puterea de încărcare a bateriei StoreDot n-a ajuns la un vârf mai mare decât recordurile recente chinezeşti, ci a atins doar 370 kW. Însă a fost consecventă, cu o medie de peste 320 kW. La bateria lui Polestar de 77 kWh, încărcarea de la 10 la 80% înseamnă 53,9 kWh, cantitate de energie ce asigură 320 km autonomie şi care a fost încărcată în puţin sub 10 minute, ceea ce ar echivala cu 160 km în 5 minute. Puterea de încărcare a fost de minim 4C pe toată durata încărcării, cu o medie de 4,2 C şi cu un maxim de 4,8 C.
Ei bine, acum inginerii StoreDot spun că aceşti parametri se vor îmbunătăţi în următorii ani cu ritmul de a ajunge la 160 km în 4 minute în 2026 şi 160 km în 3 minute până în 2028. Comparând cu acelaşi Polestar pe care ei l-au testat în viaţa reală, asta ar fi însemnat ca încărcarea celor 53,9 kWh, ce corespunde nivelului 10-80%, să nu aibă loc în 10 minute, ci în 6 minute! Iar asta nu mai înseamnă o putere medie de 320 kW, ci una de 540 kW!
Deci, aparent reducerea cu 4 minute a timpului de încărcare de la 10 la 80% sună ca un progres mic, însă asta înseamnă -40% timp şi +68% la puterea de încărcare medie, atunci când vorbim de o baterie care putea asigura deja 10 minute! Deci progresul ar fi uriaş, or, asta ar însemna deja o putere de încărcare de 7C, cu mult peste orice record actual chinezesc. Iar cifrele de autonomie şi timp ar putea fi şi mai bun cu aceeaşi baterie, dar pusă pe maşini viitoare care vor decide să echilibreze balanţa punând baterii mai mari cu autonomii uriaş, dar cu un consum mai mic datorită greutăţii mici. Acolo kilometrii raportaţi la timpul de încărcare vor fi şi mai mulţi.
Dar deja o putere medie de încărcare de 540 kW înseamnă standardul XFC, adică ultra-fast-charge. Şi dacă ajungem în doar 3 ani ca maşinile electrice să aibă baterii care rezistă 650 mii km (pe baza a 2.000 cicluri şi autonomiei 10-80% la Polestar), sau 750 mii şi chiar 1 milion km pe baza autonomiilor mai mari, iar în acelaşi timp încărcările de la 10 la 80% să dureze doar 6 minute, atunci dispare total orice urmă de problemă şi anxietate cu timpul de încărcare sau autonomie. Cu asemenea timpi, maşinile electrice vor încărca deja mai rapid decât cele cu benzină sau diesel!