Producătorul chinez BYD vinde maşini electrice cu un profit de 10 ori mai mare în UE decât în China şi chiar cu noile taxe de import va rămâne profitabil
15 Iunie 2024, 11:05 Redacţia PiataAuto.md
Săptămâna asta, Comisia Europeană a impus taxe de import adiţionale maşinilor electrice chinezeşti, de până la 38,1% în plus, faţă de cele 10% deja aplicate până acum. Dar se pare că marii producători chinezi nu vor fi foarte grav afectaţi, întrucât îşi vindeau maşinile cu un profit enorm în Uniunea Europeană, doar pentru a capitaliza pe puterea mai mare de cumpărare a acestei pieţe. Mai exact, profitul BYD, spre exemplu, este în prezent de 10 ori mai mare pentru o maşină electrică vândută în Europa, decât una vândută în China.
Datele se conţin într-o analiză profundă publicată de centrul de cercetări şi analize Rhodium Group. Aceste date arată că la vânzarea unui SUV BYD Seal U în Europa, BYD scoate un profit net de 15.400 dolari SUA acum, până la aplicarea noilor taxe. În China, la vânzarea aceluiaşi model, profitul companiei e de 1.400 dolari, deci de peste 10 ori mai mic!
Conform informaţiilor pubicate acum două zile, Comisia Europeană intenţionează să taxeze BYD cu 17,4% în plus faţă de cele 10%, deci 27,4% în total, cota fiind mai mică datorită faptului că BYD a cooperat cu ancheta şi avut o cotă mai mică a contribuţiilor neloiale de la stat descoperite.
Cei de la Rhodium Group eu estimat că până şi în condiţiile unor taxe cumulate de 30% aplicate lui BYD Seal U, spre exemplu, compania va rămâne cu o marjă de profit de 15%, sau circa 5.100 dolari. Deci chiar şi cu noile taxe de import şi cu un preţ final neschimbat, BYD va putea să genereze de circa 3-4 ori mai mult profit pentru maşinile sale electrice vândute în UE, comparativ cu cele din China.
Marja de profit de 15% ar fi în continuare una mult mai mare decât o au alţi producători şi odată stabilită prin lege, când BYD va avea siguranţa că această cotă nu se va mai modifica cel puţin câţiva ani, producătorul ar putea opta chiar să reducă preţurile treptat şi să câştige şi mai multă cotă de piaţă.
Prin urmare, cei de la Rhodium Group concluzionează că impactul noilor taxe asupra maşinilor chinezeşti în UE ar putea fi mai puţin drastic decât se estimează, pur şi simplu pentru că mulţi ani chinezii şi-au vândut maşinile cu profituri uriaşe în UE, ar acum vor putea doar să-şi diminueze aceste profituri, rămânând în continuare cu mult peste media industriei.
Iar în cazul lui BYD, raportul ridică semne de întrebare dacă nu cumva taxele mult mai mici aplicate acestui producător, în raport cu alţii, vor ajunge să-l favorizeze nemeritat şi dacă n-ar fi cazul să beneficieze şi el de aceeaşi cotă totală de 48,1%. Dacă situaţia estimată în raport că BYD ar putea reacţiona printr-o metodă exact opusă decât cea aşteptată, reducând preţurile, atunci vom urmări schimbări tectonice interesante în vânzările de maşini pe piaţa UE.