Rolls-Royce a semnat un acord strategic cu chinezii de la CATL şi va instala noile lor baterii Tener, cu zero degradare în primii 5 ani, în centralele din Europa
20 Iunie 2024, 18:20 Redacţia PiataAuto.md
Acum două luni, chinezii de la CATL, cel mai mare producător de baterii din lume, lansau o nouă generaţie de baterii pentru centralele mari de reţea, numite Tener. Aceste noi baterii, de forma unui container, au o densitate energetică mult mai mare, datorită căreia au o capacitate de stocare cu 60% mai mare decât Tesla Megapack, iar cea mai impresionată promisiune e că acestea au zero degradare în primii 5 ani de utilizare. Ei bine, în contextul politicilor variabile de taxări ale maşinilor electrice chinezeşti şi ale bateriilor din China, cei de la CATL au semnat un nou acord strategic cu Rolls-Royce, producătorul de motoare de avioane, care are şi o divizie dedicată centralelor de baterii. Conform acestui acord, Rolls-Royce va instala noile baterii CATL Tener în viitoarele proiecte de centrale de baterii din Uniunea Europeană şi Marea Britanie.
Noua baterie chinezească CATL Tener are dimensiunile standard ale unui container de 20 de picioare, adică 5,9 m lungime, 2,35 m lăţime şi 2,40 m înălţime, ceea ce o face mult mai compactă în dimensiuni decât Tesla Megapack, care are tocmai 8,8 m lungime, 1,65 m lăţime şi 2,8 m înălţime.
Foto: Noua baterie CATL Tener
Însă, în pofida faptului că bateria chinezească e mai mică, de fapt capacitatea de stocare e mult mai mare decât la Tesla Megapack, de 6,25 MWh la Rolls-Royce, faţă de 3,9 MWh la Tesla, ceea ce e cu 60% mai mult.
Foto: Baterie Tesla Megapack
Asta înseamnă că centralele de baterii pot ocupa mai puţin spaţiu pentru aceeaşi capacitate sau pur şi simplu pot avea capacităţi mai mare de stocare dacă utilizează spaţiul estimat anterior. Iar asta poate fi un avantaj enorm în câştigarea contractelor de construcţie a acestor central de baterii, care au devenit importante şi pentru Rolls-Royce. Cele două companii au mai colaborat şi în trecut, dar acum colaborarea va avea menirea şi să le dea acces celor de la Rolls-Royce la aceste baterii hi-tech foarte apreciate, şi să le dea celor de la CATL un acces pe piaţa Europei, accest care să fie mai puţin supus riscurilor fluctuaţiilor la factorii de taxări şi de politici.
Foto: Baterii anterioare CATL pentru centrale, în module mult mai mici
Bateriile CATL Tener sunt de tip LFP şi au o densitate energetică admirabilă de 430 Wh/litru volum. Bateria foloseşte un electrolit biomimetic SEI, unde SEI înseamnă interfază de stare solidă, cu autoformare de electrolit. Asta înseamnă că electrolitul are o stare obişnuită în formă de gel în acest caz, cu o structură ce aminteşte de fagurele de albină, de aici venind partea de biomimetic, deci ceva ce imită forme şi fenomene din natură. Primul ciclu de încărcare şi descărcare a bateriei formează un fel de depunere iniţială de ioni ca o reţea densă, forma şi textura căreia urmează acea formă de fagure, dar devine mult mai densă şi devine imediat solidă. Astfel se formează în mod natural un strat adiţional în electrolit, care e solid şi care din acel minut începe să-i dea bateriei calităţile uneia cu stare solidă.
Deci, începând cu a 2-a încărcare, bateria e deja efectiv una ce are calităţi similare uneia cu stare solidă, iar acel strat solidificat împiedică depunerea de alţi ioni, pentru că aceştia sunt filtraţi şi uniformizaţi de el. Astfel, se obţin aceleaşi efecte de evitare a degradării prin formare a dendritelor, iar bateria îşi păstrează neschimbată atât puterea, cât şi capacitatea de stocare. Şi totodată, păstrează o chimie LFP, care e mult mai ieftină în producţie şi are densitate energetică bună.
Astfel, chinezii cu ţintit doi iepuri deodată, reuşind să asigure şi un cost de fabricaţie mic, dar totodată obţinând practic toate beneficiile bateriilor cu stare solidă, şi putând spune că minim primii 5 ani noua baterie va avea zero degradare, chiar şi la o folosire intensă în rol de centrală de reţea. E clar, deci, de ce şi cei de la Rolls-Royce s-au grăbit să fie cei care îşi asigură acest parteneriat strategic, astfel încât să poată folosi aceste baterii CATL Tener pentru viitoarele centrale de baterii pe care le vor construi în Uniunea Europeană şi Marea Britanie.
Mai mult ca atât, ei spun că le vor integra cu sistemele actuale ale Rolls-Royce şi ale diviziei lor MTU de stabilizare inteligentă de reţea şi diagnosticare, având astfel centrale de baterii cu tehnologie avansată atât în compoziţia bateriilor, cât şi în gestionarea lor.
Deci, avem acel caz când o nouă tehnologie chineză e atât de avansată, încât întrece actualele Tesla Megapack sau alte baterii similare, şi e atât de preţioasă drept avantaj strategic, încât Rolls-Royce s-a grăbit să se asigure că va putea folosi această tehnologie în Europa indiferent de taxele de import şi schimbările conjuncturale care ar putea avea loc.