Şeful Polestar spune că a rămas consternat la aflarea despre taxele de import de 100% impuse maşinilor electrice chinezeşti în SUA şi le critică dur

3 Iunie 2024, 14:12
Redacţia PiataAuto.md
Recent anunţatele taxe de import de 102,5% pentru maşinile electrice chinezeşti, aprobate în SUA, şi aşteptatele veşti despre taxe de import impuse aceloraşi maşini şi de Uniunea Europeană continuă să nască reacţii puternice în industria auto. Acum şeful Polestar, Thomas Ingenlath, a dat o serie de aprecieri pentru publicaţia Automotive News, în care spune că a rămas consternat de aflarea despre impunerea unor taxe de import de tocmai 100% pentru maşinile electrice chinezeşti, lege care mai vine la pachet şi cu taxe mari pentru baterii şi semiconductoare.
Marca Polestar, fondată de Volvo, care e deţinută la rândul său de Geely, este acum o companie separată, cu acţiuni listată la bursă, şi produce doar maşini electrice, iar toate modelele sale sunt fabricate în prezent în China, la fabrica din Hangzhou. Prin urmare, Polestar e una din cele mai afectate mărci de aceste taxe uriaşe şi ar fi din nou una din cele mai afectate dacă şi Uniunea Europeană ar aproba taxe mari pentru importurile maşinilor electrice chinezeşti, fapt care e aşteptat să se întâmple în următoarele săptămâni.
Deci, e cât se poate de explicabil de ce şeful Polestar e atât de indignat de aceste schimbări. El a mai declarat că „e o mare doză de haos în acţiunile unei ţări, atunci când de la o zi la alta ajungi la taxe de import de 100%”, criticând astfel dur taxele aprobate de SUA.
Acesta a mai declarat că astfel ideea de comerţ internaţional liberalizat e subminată până la un grad în care ea devine imposibilă în practică. El se plânge că asta creează volatilitate, impredictibilitate şi impune producătorii să construiască fabrici în fiecare din aceste zone protejate reciproc prin taxe, ceea ce naşte ineficienţe enorme. „Nu poţi pur şi simplu să construieşti o fabrică nouă oricând sunt anunţate ad-hoc asemenea taxe enorme, asta ia mult timp, ani de zile”, mai spune Thomas Ingenlath.
Polestar s-a lansat ca o marcă de maşini electrice, iar la început şi electrificate, mizând să aibă o imagine mult mai progresistă decât Volvo, deşi prelua multe din elementele de design şi elaborările tehnice. Fiind fondată de Geely prin Volvo, Polestar a fost concepută ca o marcă ce-şi are nucleul producţiei în China, făcând uz de costuri mai mici de producţie, şi miza că de acolo va exporta în toată lumea.
În lumina acestor taxe enorme aprobate deja de SUA şi altele ceva mai mici, dar oricum importante, aşteptate pentru Europa, acţiunile Polestar, care aveau şi aşa performanţe slabe, au scăzut şi mai mult la bursă. În ultimul an, preţul acţiunilor Polestar a scăzut cu 77,8% iar faţă de momentul începerii listării la bursă — cu 95%. Mai mult ca atât, în ultima lună bursa Nasdaq, unde se listează Polestar, a anunţat încălcarea de către companie a termenului de prezentare a rapoartelor publice obligatorii, iar cei de la Polestar se scuzau cu faptul că trebuie să modifice nişte cifre din trecut, pe care le-au identificat drept greşite, iar astfel probabil scăderile actuale ar fi arătat mai puţin drastic.
Şi oricât de nedumerit se arată acum şeful Polestar, taxele mari de import n-au fost tocmai o surpriză absolută, poate doar mărimea lor. Polestar deja pregătea să pună în producţie SUV-ul Polestar 3 la fabrica Volvo din Charleston, Carolina de Sud, în SUA, sperând să beneficieze de subvenţiile oferite maşinilor electrice fabricate în SUA la achiziţie. Doar că acum, dacă şi bateriile electrice se taxează, chiar dacă maşina e asamblată în SUA, ecuaţia devine mai complicată pentru Polestar şi ca să rămână competitiv în vânzări în SUA şi America de Nord, trebuie să localizeze o cotă mai mare de componente în producţia maşinilor sale din SUA.
De asemenea, Polestar voia să folosească şi facilităţile mai prietenoase între Coreea de Sud şi SUA şi a contractat fabrica Renault-Samsung din Busan să fabrice modelul Polestar 4 pentru America de Nord.
Acum şeful Polestar spune că aceste două soluţii vor fi salvatoare pentru Polestar, şi tot fabrica din SUA va fi soluţia şi pentru eventuale taxe de import impuse în UE, întrucât exemplarele Polestar fabricate în SUA nu vor cădea sub incidenţa taxelor aplicate maşinilor chinezeşti.
Deşi Polestar infirmase anterior în repetate rânduri posibilitatea de a avea o fabrică în Europa în viitorul apropiat, acum Thomas Ingenlath spune că şi-ar dori o asemenea fabrică în UE, dar asta va mai lua ceva timp. Cel mai devreme s-ar putea produce în 2027, când ar urma să fie pus în producţie viitorul Polestar 7.
1
24,089
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!