Şeful Stellantis spune că ar putea renunţa la cumpărarea mai multor componente de la furnizori, producându-le în fabricile companiei, pentru a reduce costurile

7 Iunie 2024, 15:27
Redacţia PiataAuto.md
Şeful Stellantis, Carlos Tavares, continuă să facă declaraţii tăioase despre considerentele sale în industria auto şi în direcţionarea companiei pe care o conduce, după recentele tensiuni pe care le-a avut şi le mai are cu guvernul italian, care-i cere să crească producţia pe teritoriul Italiei, şi după recentele sale declaraţii în adresa aşteptatelor taxe de import impuse maşinilor chinezeşti, pe care le-a declarat o capcană pentru însăşi UE şi furnizorii auto de pe continent, care ar avea de suferit în rezultat, pentru că nici chinezii nu vor mai cumpăra componente de la ei. Ei bine, acum însuşi Tavares anunţă că el şi inginerii companiei pe care o conduce ar putea renunţa să mai cumpere o mulţime de componente de la aceiaşi furnizori, producându-le în schimb pe interior, în fabricile companiei, pentru a reduce costurile.
Cândva, demult, în economiile socialiste, foarte multe fabrici mari industriale îşi localizau într-un singur punct o parte cât mai mare din ciclul de producţie, cu turnarea şi producţie de componente pe loc, înainte ca acestea să ajungă pe linia de asamblare finală. Pe atunci, aceste componente erau numite fie secţii, fie departamente, şi o fabrică auto putea şă-şi producă o mare parte din componentele necesare unei maşini, doar unele foarte specializate venind de la furnizori.
Ulterior, economia de piaţă a dictat totuşi că ar fi mai eficient să existe fabrici specializate pe segmente mult mai înguste, care pot câştiga eficacitate prin specializare profundă şi prin scara mare la care produc un tip de produse, spre exemplu dacă o fabrică produce geamuri sau demaroare pentru 100 de alte fabrici auto, volum ei de producţie este mult mai mare, iar costul per unitate poate fi mai mic. Respectiv, livrarea de componente de la furnizori era adeseori o opţiune mai avantajoasă în costul final al producţiei.
Odată cu maşinile electrice, însă, foarte mulţi furnizori au fost lenţi în a se adapta schimbării, şi nu doar în a se adapta prin simpla producţie a unui electromotor sau a unei baterii, ci să exceleze prin inovaţii cu adevărat progresive acolo. Tocmai de asta, companii precum Tesla, Rivian şi Lucid au fost nevoite să-şi proiecteze singure o mare parte din componentele pentru maşini, pentru că furnizorii nu aveau pur şi simplu nimic suficient de performant. Iar între timp, tot mai multe maşini electrice produse în lume au însemnat mai puţine componente necesare de la furnizori chiar şi în cazurile companiilor care continuau să se aprovizioneze în principal de la ei. În rezultat, la începutul acestui an am tot auzit despre concedieri masive de la furnizori precum ZF, Bosch, Continental, Forvia, Webasto şi alţii.
Acum Carlos Tavares spune migrarea spre electrificare a modelelor din portofoliu Stellantis îl impune să facă o schimbare în relaţia sa cu furnizorii, pentru că în multe arii de componente a devenit prea scump să se cumpere de la ei, componente care adeseori nici nu sunt cele mai performante. „Constatăm adeseori că furnizorii nu pot menţine acelaşi ritm galopant de dezvoltare ca şi inginerii noştri, iar în rezultat inginerii ne anunţă că e mai benefic să dezvoltăm şi să producem pe intern multe componente. Şi asta vom face”, a declarat acesta la o intervenţie publică în Melfi, Italia. „Ajungem într-un final la concluzia că foarte multe din ceea ce obişnuiam să cumpărăm de la furnizori, putem produce mai ieftin şi mai profitabil pe interior” — a mai spus Tavares.

Aşadar, ar putea urma o perioadă de schimbări intense la Stellantis, o companie care deţine azi un portofoliu uriaş de mărci, precum Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Peugeot, Citroen, DS, Opel, Jeep, Ram, Dodge, Chrysler — în care aceştia să-şi reducă semnificativ achiziţiile de la furnizori, iar asta va afecta inevitabil industria acestora. Am putea să asistăm la o uşoară evoluţie spre producţie de ciclu mai larg în unele fabrici, cu departamente şi secţii care să ne amintească un pic de perioadele de demult.
Printre cei mai mari furnizori ai Stellantis sunt Valeo, Continental, ZF, Bosch, Magna International, Forvia şi Aptiv.
2
18,806
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!