Un start-up din Franţa a creat primul tractor electric agricol mare din ţară, care poate munci timp de 8-12 ore neîntrerupt
1 Iunie 2024, 19:28 Redacţia PiataAuto.md
Atunci când vorbim de start-up-uri inovative, Franţa e o ţară mai rar menţionată, însă iată că anume de acolo vine un nou start-up axat pe inovaţie în tehnica agricolă, numit Seederal. Aceştia au mai puţin de un an de când au trecut prin primele runde de finanţări, dar deja în februarie au prezentat şi conceptul primului lor tractor electric, iar acum acest prim prototip este deja complet construit şi funcţional. Tractorul electric Seederal este, astfel, primul tractor agricol mare, propulsat electric, creat în Franţa, care mai poate şi munci 8-12 ore neîntrerupt.
Transportul e conceput să poată avea rol de utilaj principal de muncă în fermele de familie, reducându-le costurile de exploatare acestora, inclusiv datorită faptului că nu va consuma motorină, ci electricitate. Prin urmare, tractorul a fost conceput pentru a avea o mărime potrivită şi o versatilitate avansată, care să-i permită cooptarea tuturor agregatelor adiţionale imaginabile, pentru marea majoritate a lucrărilor necesare la o fermă.
Totodată, cei de la Seederal spun că ştiu că în toiul sezonului, când roada trebuie strânsă urgent de pe câmp şi se munceşte 24 ore din 24 câteva zile consecutiv, s-ar putea ca autonomia de 8-12 ore a tractorului lor să nu fie suficientă. De asta, acest prototip poate fi încărcat în 2 ore la priză fast-charge acum, iar pentru un viitor cei de la Seederal dezvoltă soluţii inginereşti care să permită munca neîntreruptă, cel mai probabil în baza unor baterii uşor schimbabile. O încărcare la priză standard durează până la 10 ore.
Totuşi, ei spun că asemenea perioade intense survin doar circa 5 zile pe an, deci nevoia pentru o baterie mai mare sau schimbabilă e relativ mică, prin urmare ei se gândesc şi la soluţia prin care să ofere eventual un serviciu de utilaje mari de încărcare aduse pe câmp, care ar putea direct acolo bateria, pentru a minimiza timpul de întrerupere a lucrărilor. E important că printre echipa celor de la Seederal se numără atât ingineri, cât şi oameni care au crescut la ferme mici de familie, prin urmare ei cunosc activitatea unei ferme şi a agricultorilor în general din interior.
Tractorul electric de acum foloseşte un şasiu deja existent de la un alt tractor pentru a accelera procesul de prototipare. Totuşi, cei de la Seederal spun că n-au conceput tractorul lor electric doar prin simpla înlocuire a unui motor diesel cu unul electric şi unire la aceeaşi cutie de viteze. De fapt, noul tractor electric nu are o cutie de viteze, pentru că n-ar avea nevoie de ea, iar propulsia e trimisă direct arborilor cardanici.
La fel de curios e că tractorul operează pe tehnologie de 800 volţi, nu 400. Creatorii său nu indică exact bateria folosită pe prototip şi capacitatea ei, dar spun că şi pe modelul de serie vor păstra arhitectura de 800 volţi, pentru a putea garanta o putere mare de încărcare.
Puterea tractorului e de 160 CP, deci nu foarte mare, dar aici contează foarte mult reductoarele şi felul în care puterea e transpusă pe asfalt. Circuitul hidraulic pentru utilaje adiţionale e absolut standard, doar pompa fiind înlocuită cu una electrică. Astfel, toate utilajele pe care un fermier le are deja cumpărate ar fi compatibile cu acest tractor electric.
Pentru că noul tractor are zero emisii CO2, el se califică pentru subvenţii importante în UE, în special în Franţa, atât pentru vehicule electrice, cât şi subvenţiilor destinate agricultorilor pentru investiţii prin care aceştia îşi reduc impactul CO2. Prin urmare, achiziţia unui asemenea tractor electric de serie ar putea fi chiar avantajoasă pentru fermieri şi la momentul cumpărării, pe lângă faptul că ulterior vor plăti câţiva zeci de cenţi pe kWh de electricitate, în loc să cumpere motorină.
Chiar dacă aspectul primului prototip poate părea încă prea asemănători cu donatorul său de şasiu, ia compania franceză poate părea încă relativ la început de cale, cu doar o lună în urmă ei au mai primit investiţii de 11 milioane de euro pentru a pregăti producţia de serie a acestui tractor, după ce le-au prezentat prototipul unui grup de investitori. Suma de 7,3 milioane euro a fost adunată de la câteva companii şi fonduri de investiţii, iar ale 3,7 au fost oferite drept grant din partea statului francez pentru a susţine acest start-up şi intenţiile lui. Şi cine mai spunea că în Europa start-up-urile nu sunt susţinute? Se pare că problema e în curajul inginerilor din unele ţări, pentru că în acest caz investiţiile au curs din belşug, chiar dacă totul e încă la un stadiu incipient.