Camioanele electrice Volvo din toată lumea au adunat 80 milioane km în ultimii 5 ani, însă au evitat emisii CO2 de 3 ori mai puţin decât o singură navă transportatoare de containere
3 Iulie 2024, 13:39 Redacţia PiataAuto.md
Volvo a lansat primul camion electric de serie în 2019, iar azi are cel mai mare număr de modele electrice în gama sa, acoperind practic toate diapazoanele de tonaj şi scopuri de exploatare. Acum, după 5 ani în care tot produce camioane electrice şi adună date de la acestea, Volvo a anunţat că toate exemplarele produse până acum au cumulat 80 milioane de kilometri parcurşi din 2019 până în prezent, iar dacă intrăm un pic mai profund în cifre, totul devine şi mai interesant.
Volvo aminteşte că 80 milioane km echivalează cu 2.000 de circumferinţe ecuatoriale în jurul Pământului, ca să ne facă să înţelegem cât de mult înseamnă această distanţă. Şi din orice perspectivă am privi lucrurile, 80 milioane de kilometri e o cifră impresionantă, care dă inevitabil nişte teste de viaţă reală pentru tehnologia propulsiei electrice Volvo. Fireşte, nu e o distanţă parcursă de un singur camion, dar e o distanţă parcursă cumulat de tehnologia de propulsie electrică şi baterii a celor de la Volvo, în toate ipostazele ei evoluate între timp.
Tot de la Volvo aflăm că vânzările globale de camioane electrice din gama sa au crescut în 2023 cu 256%, până la doar... 1.977 camioane la nivel global. Această cifră i-a făcut pe cei de la Volvo să domine piaţa camioanelor electrice, având o cotă de 56% din vânzările de camioane electrice din Europa şi de 44% în SUA!
Foto: Camion electric Volvo în SUA
Cota de piaţă e impresionantă, fireşte, dar cifra de 1.977 camioane electrice vândute de Volvo în toată lumea în întreg anul 2023 e încă neaşteptat de mică, de fapt, arătându-ne încă o dată cât de departe e această piaţă în popularizarea propulsiei electrice faţă de maşini. Or, Volvo a vândut în total peste 145 mii camioane în 2023, deci cele 1.977 camioane reprezintă doar 1,36% din vânzări.
Volvo spune că până acum numărul total de camioane electrice pe care a reuşit să le vândă în ultimii 5 ani a depăşit 3.500 exemplare. Cifra arată că doar anul 2023 a contribuit cu peste 50% din totalul de vânzări din 5 ani, însă, din nou, sunt doar 3.500 camioane electrice Volvo vândute în aceşti 5 ani, o cifră absolut infimă.
Însă asta mai înseamnă că cei 80 milioane de kilometri au fost făcuţi de aceste 3.500 camioane. Media per camion nu e foarte mare, de circa 23 mii km, însă dacă luăm în calcul că aproape 2.000 de camioane sunt abia de curând vândute, cele 1.500 care rămân au parcurs cu siguranţă cifre mult mai mari decât media generală.
Inginerii Volvo spun că dacă cele 80 milioane de km ar fi fost parcurse cu camioane diesel, s-ar fi consumat 25 milioane de litri de motorină, ceea ce ar fi generat 68.000 tone de CO2, sau 68.000.000 kg de CO2.
O medie pe 5 ani ar fi de 13.600 tone de CO2, însă ea nu e foarte relevantă aici, pentru că numărul de camioane Volvo a crescut între timp, astfel încât peste jumătate din aceste evitări de emisii ar putea să fi fost făcute doar în ultimul an, deci vreo 35.000 tone spre exemplu. Însă o comparaţie cu navele mari, transportatoare de containere, chiar şi a cifrei totale indicate de Volvo, ar fi interesantă, pentru că ne permite să înţelegem impactul într-un context de scară globală.
Cât CO2 emite anual o navă transportatoare de containere dintre cele mai mari, de 24.000 TEU (TEU unitatea de măsură ce echivalează cu spaţiul necesar unui container standard de 20 de picioare)? Majoritatea încercărilor de documentare vor da drept rezultat cifre pentru întreaga industrie, pentru că emisiile variază foarte tare în funcţie de dimensiunea navei, gradul de ocupare a ei, rutei parcurse şi condiţiile de înaintare, tipului de motor, etc. Per total, în anul 2022 de exemplu, toate navele transportatoare de containere din lume, aproape 5.600 la număr, au emis 858.000.000 tone de CO2 într-un an, deci 850 milioane tone. Putem deduce o medie de 41.367,85 tone CO2 în mediu per navă transportatoare de containere, însă adevărul e că navele sunt mult prea diverse în scara lor ca această cifră să fie informativă, de la doar câteva zeci sau sute de containere, nava având emisii totale mult mai mici, până 20-24 mii de containere, în nave uriaşe de aproape 400 metri lungime. Avem, deci, nevoie de cifre mai exacte per navă, în special pentru navele mari.
După o cercetare mai amplă a unor resurse mai aprofundate din industria maritimă, precum studiul Lloyds List, al asociaţiei de transportatori maritimi din Taiwan, a statisticilor OECD şi al iniţiativei Clean Cargo, care cuprinde aproape 4.000 nave transportatoare de containere ce-şi transmit datele anual, noi am putut deduce nişte cifre, sau cel puţin diapazoane realiste.
Foto: Date despre emisii CO2 ale navelor de containere
Astfel, emisiile medii per TEU per km, la un grad mediu de completare de 70% din industrie, se cuprind între 63 g CO2/TEU-km şi peste 130 g CO/TEU-km la transportatoare de containere normale, fără refrigerare şi aproape dublu la acele cu refrigerare. Noi le vom lua drept bază pe cele cu refrigerare şi, deşi media e mai mare, vom lua drept reper cifra de 70 g CO2/TEU-km, pentru că, cu cât mai mare e nava, cu atât mai mic e acest indice per TEU şi per tonă, datorită eficienţei scalării. Asta înseamnă că la fiecare kilometru parcurs, 1 TEU generează 70 g/CO2, cifră care e mult mai mică decât cea din transportul de camioane şi chiar decât a unei singure maşini cu motor cu combustie.
Însă, la 70% grad de completare, o navă de 24.000 TEU transportă 16.800 TEU pe acel kilometru de rută maritimă, iar atunci emisiile totale ale navei ajung la 1.176.000 grame de CO2 per km, sau 1.176 kg de CO2 per km, sau 1,176 tone per kilometru. Media anuală a distanţelor pentru toate navele transportatoare ce containere e de circa 270-280 mii km, iar pentru navele mari de 24.000 TEU putem prezuma o medie mai mică de 200.000 km anual. La 1,176 tone de CO2 emis per km în mediu, asta înseamnă emisii anuale de 235.200 tone de CO2, în cel mai optimist scenariu al unei asemenea nave mari. Variaţiile posibile de rute mai dificile, refrigerare parţială şi multe altele, pot duce uşor această cifră la peste 350-400 mii tone.
Dar, chiar şi luând drept reper cifra optimistă de 235.200 tone de CO2 anual, toate camioanele electrice Volvo în 5 ani au anulat doar 29% din emisiile unei singure nave mari transportatoare de containere pentru un singur an!
E o cifră care ar trebui cu siguranţă să dea de gândit despre amploarea efortului şi rezultatele atinse. Şi e totodată o cifră care explică de ce industria maritimă vrea să treacă la amoniac verde drept combustibil, pentru a reduce aceste emisii uriaşe pe care le generează.
Înseamnă asta că n-ar mai trebui să existe camioane electrice? Nu, nicidecum. Ba dimpotrivă, înseamnă că e nevoie de mult mai mult efort. Eventual, e nevoie de canalizarea a şi mai mult efort acolo unde impactul ar putea să genereze schimbări cu adevărat mari. Şi industria camioanelor are un impact mare la nivel global, iar acum cifrele nu aveau cum să fie mai mari, atât timp cât încă vorbim că cel mai mare producător de camioanele electrice din lume le vinde abia la nivelul de 1,35% din totalul camioanelor sale. Pur şi simplu, din când e bine să nu ne lăsăm cuceriţi doar de cifre frumoase că vânzările au crescut cu 256%, ci să le facem o verificare a realităţii prin plasarea lor într-un context global care chiar contează şi arată scara lucrurilor, aşa cum e ea.