Cum arată lucrările la traseul Soroca-Arioneşti-Otaci din Moldova, drumul care devenise notoriu pentru starea sa deplorabilă de 30 de ani
19 Iulie 2024, 08:32 Redacţia PiataAuto.md
Traseul Soroca-Arioneşti-Otaci a fost mult timp unul de o notorietate excepţională în Moldova, iar dacă întrebai şoferii care circulau mai frecvent prin ţară în ultimii 30 de ani care e traseul în cea mai deplorabilă stare, sunt foarte mari şansele că acest traseu să fi fost indicat drept răspuns. Anterior, cu vreo 10 ani în urmă, şi traseul spre oraşul Rezina intra în aceeaşi categorie, dar de mult timp încoace acel traseu a fost reconstruit şi rezistă bine, aşa că de el s-a uitat deja. Traseul Soroca-Arioneşti-Otaci, însă, e abia acum reconstruit, după mulţi ani de promisiuni şi aşteptări.
Reconstrucţia de acum a drumului prevede ajustarea la standarde europene de tasare corectă a terasamentului, grosime şi compoziţie corectă a straturilor care formează drumul, asigurarea declivităţilor corect şi ca canalelor de scurgere a apei, pentru ca în final drumul să devină unul exemplar prin transformarea pe o va aduce şi prin rezistenţa sa în timp.
Foto: Aşa arăta mai mulţi ani în urmă începutul traseului
Acest drum, de 40,5 km lungime, e împărţit în două segmente, iar costul total al lucrărilor e de 44 milioane euro, acoperit de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. E un cost de peste 1 milion de euro per kilometru, deci, dar nu vorbim de o simplă reasfaltare, ci de o reconstrucţie profundă a unui drum, care a trebuit ros complet, până la sol.
Ieri cei de la Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale, împreună cu cei de la Administraţia de Stat a Drumurilor, au vizitat şantierul acestui drum şi au publicat mai multe imagini, raportând că execuţia lucrărilor merge într-un ritm admirabil, chiar mai bun decât se anticipa.
O vizită similară a avut loc şi la început de iunie, iar în ultimul timp se poate observa o practică bună prin care cel puţin o odată în lună, sau la fie care o lună şi jumătate cel puţin, autorităţile vizitează aceste şantiere, monitorizând astfel constant ritmul lucrărilor, raportând public evoluţiile, iar astfel sunt evitate în mare parte situaţiile când constructorii nu-şi onorează obligaţiile şi tergiversează proiectele.
Aşadar, în prezent pe traseul vizat se lucrează în mare parte la terasamentul şi fundaţia drumului, la construcţia podeţelor, iar pe unele porţiuni sunt aşternute şi primele straturi de asfalt deja.
Lucrările la reconstrucţia acestui traseu au demarat în luna aprilie 2024, iar termenul de finalizare, conform contractelor semnate de ASD, e stabilit pentru decembrie 2027.
Deci, lucrările ar mai putea dura încă 3 ani şi jumătate până la finalizarea lor completă, însă se pare că în practică ele vor dura mai puţin, judecând după ritmul actual şi după faptul că ieri constructorii au estimat că deja în decembrie 2024 ar putea fi atins un nivel de 40% în progresul lucrărilor.