Furnizorul auto Valeo se plânge pe scăderea producţiei şi caută cui să vândă două fabrici şi un centru R&D din Franţa, declarând că ar putea să le vândă chinezilor

18 Iulie 2024, 10:28
Redacţia PiataAuto.md
Încă un furnizor din lumea auto anunţă că se confruntă cu probleme grave, după ce în acest an am auzit veşti similare, adeseori însoţite de concedieri de mii de angajaţi, de la Bosch, ZF, Continental, Forvia şi Webasto. Toţi aceşti furnizori s-au plâns pe mai puţine modele produse în lumea auto, care le scad diversitatea şi volumele de producţie, iar modelele electrice care înlocuiesc parţial modelele cu combustie nu necesită atât de multe componente, prin urmare nu le compensează pierderile de contracte pe care le au, iar pe alocuri unii furnizori, precum Forvia, au anunţat că nu mai au nevoie de atât de mulţi ingineri pentru că inteligenţa artificială le poate lua locul. Situaţia a căpătat amploarea unui fenomen, iar în ţări precum Germania miile de angajaţi concediaţi din industria auto sunt preluaţi cu mare nesaţ de industria de apărare, ajungându-se până acolo că Rheinmetall a semnat un contract direct cu cei de la Continental pentru transferul de angajaţi. Ei bine, acum încă un furnizor auto, Valeo, anunţă despre problemele grave cu care se confruntă şi riscul ca peste 1.000 de angajaţi să fie concediaţi.
Valeo se plânge în esenţă de acelaşi lucru, că numărul de modele din industrie s-a redus şi multe din ele se vând în număr mai mic. Reducerea de modele e evidentă la multe mărci, deşi adeseori ea se face tacit, fără a anunţa scoaterea din producţie a unora. Dar, spre exemplu Audi a lansat de curând modelele A5 şi S5, în caroserie sedan şi break, care înlocuiesc fostele A4 ş S4, însă odată cu asta modelele A5 Coupe, A5 Cabrio şi A5 Sportback nu mai există şi nu vor mai avea continuare, nici ele, nici paralelele lor din cama S sau RS. Mulţi producători renunţă la unele modele pe piaţa UE din cauza emisiilor şi le mai vând în afara UE, cea ce oricum reduce din producţie. Mercedes anunţase mai demult că nu mai dezvoltă viitoare A-Class şi B-Class pentru că au marje de profit prea mici, ceea ce din nou înseamnă că furnizorii nu mai au contracte pentru a dezvolta soluţii viitoare pentru ele.
Pe acest fundal, Valeo spune că două din fabricile sale din Franţa, din L’Isle-d’Abeau şi Sarthe, nu mai au contracte suficiente asigurate pentru a putea opera viabil în viitorii ani. De asemenea, şi centrul R&D de cercetare şi dezvoltare de lângă Paris, unde muncesc inginerii Valeo, nu mai are contracte pentru elaborări de viitoare modele, iar asta îi face pe cei de la Valeo să ia în considerare fie închiderea celor două fabrici şi a centrului R&D, fie vânzarea lor către un cumpărător, chiar şi din China.
Cei de la Valeo spun că ei şi-au redirecţionat la timp o parte din afaceri şi strategie spre ingineria maşinilor electrice, fabrica din L’Isle-d’Abeau trecând printr-o reprofilare spre producţia de componente destinate acestora. Acum Valeo spune că multe din modelele cărora le erau destinate aceste componente şi-au redus vânzările sau vor fi pensionate înainte de termen şi fabrica şi-a pierdut volume prea mari din producţia contractată anterior.
Unul din principalii producători care primea produse de la fabricile Valeo din Franţa e Stellantis, iar şeful Stellantis, Carlos Tavares, a făcut multe declaraţii tăioase în ultimele luni, declarând că furnizorii ar trebui să reducă drastic costurile proprii, ca să ajute producătorii să reducă preţul la maşini electrice, iar dacă nu reuşesc s-o facă prin fabricile actuale, ar trebui să relocheze producţia, aşa cum a făcut-o Stellantis cu plasarea producţiei Alfa Romeo Junior în Polonia şi a lui Fiat Topolino în Maroc, în timp ce producţia la fabricile italiene a scăzut drastic în acest an, în ciuda presiunilor guvernului italian către Stellantis de a majora producţia internă de automobile.
Foto: Şeful Stellantis, Carlos Tavares

Acum, se pare că aceste presiuni ale Stellantis asupra furnizorilor ajung să dea asemenea efecte, în care fabricile şi centrele de dezvoltare ale acestora nu mai rezistă. Stellantis deţine un portofoliu mult prea mare de mărci acum, care aparţineau anterior către cel puţin 3 producători europeni — GM, PSA Peugeot Citroen şi grupul Fiat. Acum toate aceste mărci, precum Opel, Peugeot, Citroen, DS, Fiat, Alfa Romeo, nemaivorbind de cele americane ale fostului grup Chrysler, aparţin unei singure companii, Stellantis.
Şi dacă înainte un furnizor avea 3 clienţi distincţi pentru o fabrică şi pârghii de negociere cu cei trei, acum totul depinde de un singur producător auto, care are deja impresia că toată pârghiile sunt în mâna lui pentru a cere reduceri drastice de costuri. Doar că istoria a arătat că practic întotdeauna când s-au atestat asemenea presiuni de reduceri de costuri de la furnizori, iar aceştia au acceptat, calitatea componentelor şi fiabilitatea a avut de suferit pentru cumpărătorii maşinilor finale.
În apărarea sa, spre a nu fi acuzat că e un furnizor auto care nu a inovat, Valeo aminteşte că în 2023 a fost aplicantul numărul 1 din Europa şi numărul 3 în Franţa la numărul de patente pentru invenţiile şi tehnologiile elaborare, printre ele numărându-se tehnologii precum cele ale unei noi generaţii de radare LiDAR pentru un nivel avansat de condus autonom, un nou tip de punţi propulsate electric cu voltaj înalt, sisteme de monitorizare a atenţiei şoferului şi a pasagerilor, surse de lumină cu forme adaptive, şi pompe de căldură pentru maşini electrice, care funcţionează în tandem cu sistemele de management termic al bateriilor. În total, Valeo are 33 mii de patente active în portofoliul său şi angaja în această primăvară un număr de 20.000 ingineri la nivel global.
Desigur, sugerarea de către Valeo acum că ar putea vinde fabricile sale şi centrul R&D de lângă Paris către producători chinezi e una care va deranja foarte mult politicienii francezi şi europeni, şi tocmai asta e şi miza celor de la Valeo, probabil. Presiunea publică ar trebui să-i determine pe aceştia să intervină, inclusiv cu presiuni spre Stellantis şi alţi producători, sau cu programe de subvenţionare şi susţinere temporară a acestor fabrici. Nu e clar deocamdată care ar fi finalitatea exactă dorită de Valeo, dar e clar că menţionarea chinezilor aici vine ca un punct clar de presiune, despre ce s-ar putea întâmpla dacă nu intervine nimeni, or, chinezii au cumpăra cu mare bucurie aceste fabrici, pe care să le transforme în unităţi cheie pentru dezvoltarea prezenţei producătorilor lor în Europa, pentru a evita orice taxe de import în interiorul uniunii.
0
18,711
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!