Grupul VW anunţă că e posibil să închidă fabrica Audi din Bruxelles din cauza scăderii vânzărilor de maşini electrice, concediind 3.000 de angajaţi
10 Iulie 2024, 13:20 Redacţia PiataAuto.md
Grupul VW a anunţă că ar putea opera prima sa închidere a unei fabrici din ultimii 36 de ani încoace. Este vorba de fabrica Audi din Bruxelles, Belgia, acolo unde anterior se fabrica modelul A1, iar în prezent sunt fabricate doar modelele electrice Q8 e-tron şi Q8 e-tron Sportback, identice tehnic. Grupul VW spune că din cauza scăderii vânzărilor de maşini premium, fabrica are un viitor incert şi anunţă că ar putea lua decizia de a o închide şi de a concedia cei 3.000 angajaţi de acolo.
Asemenea anunţuri nu se fac doar în momentul când o companie cântăreşte o decizie, ci în doar două situaţii foarte specifice — fie compania a luat deja decizia şi în acest fel doar atenuează efectul vestii triste, dând-o în două etape, prima cu probabilitate şi a doua cu confirmare, fie grupul VW e în discuţii cu autorităţile belgiene sau europene despre posibile subvenţionări pentru a păstra fabrica vie, iar prin asemenea anunţuri se creează presiune publică suplimentară ca acele autorităţi să decidă în favoarea acceptării subvenţiilor.
Cert e că grupul VW are o mare problemă cu vânzările maşinilor sale electrice, iar asta nu ţine neapărat de vânzările cu creşteri mai temperate la nivel general de maşini electrice, cu scăderi în unele regiuni, ci de modelele electrice ale grupului VW şi Audi în mod specific.
Conform planurilor iniţiale, în anii 2022-2024 trebuiau lansate mult mai multe modele electrice Audi, Porsche şi alte mărci ale grupului, dar dezvoltarea de noi platforme a întârziat, în special din cauza problemelor majore de soft, ceea ce a amânat în repetate rânduri lansarea acestor modele. E suficient aici să ne amintim cât de mult a întârziat lansarea lui Porsche Macan EV pe piaţă, sau de remarcile tăioase ale şefului Audi în adresa directorului său tehnic, pe care l-a concediat din această poziţie şi l-a pus la divizia de Formula 1, acuzându-l că marca Audi şi-a pierdut aderenţa faţă de sloganul său legendar Progres prin Tehnologie.
Din această cauză, s-a creat un gol de modele noi lansate în ultimii ani, cele mai de demult fiind deja mai învechite moral, iar altele noi încât nefiind lansate sau nereuşind să-şi ia avântul în vânzări. Pe lângă toate, Audi învaţă lecţia dură a modelelor electrice premium actuale, că tehnologia evoluează atât de rapid, încât tehnologia lansată acum 5-6 ani, ca în cazul lui e-tron, redenumit acum în Q8 e-tron, e deja expirată. Chiar şi Audi are deja modele mai performante în gamă, precum e-tron GT, cu arhitectură de 800V ca şi Porsche Taycan, iar pe fundalul lor SUV-ul electric pare mai înapoiat, sau cel puţin rămân mai puţine justificări pentru a plăti un preţ premium pentru un SUV electric care nu mai e premium în tehnologia sa.
Asta a făcut ca vânzările familiei de modele Q8 e-tron anul trecut să ajungă la circa 50 mii unităţi an, pentru ambele modele împreună. Audi nu face referire la vreo problemă proprie, ci menţionează că problema e una de piaţă, că maşinile electrice premium ar fi scăzut brusc în vânzări, făcând aluzie similară cu ceea ce declara Mate Rimac acum câteva săptămâni, când spunea că bogaţii planetei nu mai vor să mai cumpere maşini electrice, pentru că ele n-ar fi atemporale, şi preferă senzaţia analogică şi mecanică a unor maşini cu combustie.
Un lucru e cert, însă, cu doar 50.000 maşini fabricate în întreg anul 2023 şi cu cifre în cădere liberă acum, în 2024, dar cu 3.000 de angajaţi care muncesc la producţia lor, fabrica Audi din Belgia nu mai poate fi sustenabilă în acest mod de operare. Şi Audi menţionează că întâmpină acum o scădere drastică de comenzi pentru Q8 e-tron.
Cei de la Audi spun că e în discuţie şi opţiunea de a restructura fabrica, însă totodată e aproape sigură că Audi va pensiona foarte curând modelele Q8 e-tron din cauza irelevanţei lor pe piaţă, iar asta înseamnă că cei 3.000 de angajaţi nu vor mai avea ce produce în Belgia. Totodată, cei de la Audi spun că localizarea fabricii în apropiere de centrul oraşului dă dificultăţi logistice enorme şi măreşte costul de producţie, deci e improbabil ca acolo să fie pus în producţie un alt model. Prin urmare, dacă nu apare vreo soluţie ingenioasă rapid, cel mai probabil se va merge pe scenariul pe care-l anunţă şi acum Audi drept posibil — închiderea totală a fabricii şi concedierea angajaţilor, cu tot cu pachetele de compensări financiare aferente.
Şi toate astea chiar dacă Audi avea până de curând planuri majore pentru această fabrică, declarând-o o fabrică a viitorului şi echipând-o cu mii de panouri fotovoltaice care să alimenteze producţia, ele producând 9 GWh de electricitate anual pentru fabrică, iar pe linia de producţie mici roboţei conduşi autonom duc componentele în locul potrivit de asamblare.