Inginerii italieni au testat cu succes trasarea celui mai adânc cablu electric subacvatic din lume, care deschide o nouă epocă de interconexiuni între insule şi continente

9 Iulie 2024, 19:27
Redacţia PiataAuto.md
Omenirea are deja milioane de kilometri de cabluri în mările şi oceanele lumii, însă doar o mică marte din acestea sunt electrice, majoritatea fiind instalate recent, în special de când parcurile eoliene maritime au cunoscut un avânt mai puternic. Cele mai adânci cabluri din lume, însă, sunt de comunicaţii, nu electrice, pentru că până acum mediul acvatic din jur şi adâncimea mare generau pierderi prea mari pentru cablurile cu curent alternativ. Tehnologia HVDC a cablurilor cu curent continuu e cea care a salvat situaţia cu pierderi mult mai mici, la o diferenţă enormă, şi tocmai de asta astăzi aproape toate parcurile eoliene maritime folosesc aceste tipuri de conexiuni. Iar între timp în tot mai multe părţi ale lumii s-au construit sau se construiesc cabluri de interconexiune între ţări despărţite de mări şi între insule. Iar inginerii italieni tocmai au testat cu succes trasarea celui mai adânci asemenea cablu din lume, care va permite un salt tehnologic imens.
Până acum, cablurile subacvatice HVDC n-au fost instalate la adâncimi foarte mari, pentru că de obicei nu era nevoie, sau se alegea un traseu mai aproape de ţărm. Motivele veneau şi din costuri, dar şi din necesitatea de a avea cabluri cu o structură mult mai rezistentă, care să reziste presiunii imense de la adâncimi foarte mari în apă.
Până şi cel mai lung cablu subacvatic din lume, care va conecta Marocul cu Marea Britanie pentru a exporta electricitatea produsă din panourile solare din Sahara, a fost trasat nu pe rute oceanice directe, ci lângă ţărm, tot din considerente de limitări de adâncime.
Acum, însă, inginerii de la compania italiană Prysmian, lider global în fabricarea de cabluri subacvatice HVDC, au instalat cu succes un nou tip de cablu la adâncime de 2.150 metri, ceea ce marchează un record mondial de adâncime pentru un cablu electric subacvatic.
Realizarea a fost posibilă structurii noului cablu, care are un strat exterior format din fibre sintetice de nouă generaţie, care sunt atât de puternice, încât îl transformă într-un cablu blindat, imun nu doar la presiunea apei, ci şi la o mulţime din scenariile posibile ca vreun răufăcător să încerce vreun sabotaj.
Noua fibră îi permite cablului să fie cu 50% mai uşor decât cele care au statul exterior din fir de oţel, iar pentru instalarea noului cablu la o asemenea adâncime, cu noii parametri, a fost nevoie de folosirea unei nave cu utilaje speciale, nava având numele de Leonardo da Vinci. Ea poate instala cu uşurinţă cabluri la asemenea adâncime de peste 2.000 metri.
Odată cu testele cu succes de acum, Prysmian va începe instalarea acestui tip de cablu pe o distanţă de peste 1.500 km, în conexiune dintre Sardinia, Sicilia şi Campagnia, pe Italia continentală. Cablul va opera la 500 kV şi va avea o capacitate de transportare de 1 GW.
Nava Leonardo Da Vinci cu care a avut loc testul de acum şi cu care se vor face instalările de cabluri între insulele italiene are prevăzut utilaje care să-i permită amplasarea de cabluri la o adâncime de până la 3.000 metri.
Realizarea de acum deschide un nou capitol de posibilităţi pentru cablurile subacvatice HVDC. Odată ce ele rezistă deja a 2.150 până spre 3.000 metri, se pot trasa mult mai multe conexiuni între insule, chiar şi mai îndepărtate, şi continente, inclusiv multiple cabluri între regiuni nordice, sudice şi ecuatoriale ale planetei. O asemenea interconectivitate, mult mai mare decât până acum, ar permite ca reţelele să-şi echilibreze reciproc variaţiile de cerere şi producţie în sistemele lor, acoperindu-se reciproc şi reducând substanţial necesitatea de baterii pentru stocare. Aşadar, poate ajungem şi la acea viziune de demult, când lumea devine o reţea mare globală, în care partea care beneficiază de lumină solară alimentează inclusiv celelalte regiuni unde e noapte, rolurile schimbându-se ciclic, iar zonele cu vânt le vor alimenta întotdeauna pe cele unde vântul lipseşte momentan.
3
2,953
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!