Maşinile electrice chinezeşti au avut creşteri semnificative în Europa înaintea impunerii de taxe de import
30 Iulie 2024, 18:43 Redacţia PiataAuto.md
Maşinile electrice produse de mărcile chinezeşti au înregistrat creşteri semnificative, atât la vânzările totale, cât şi la cota de piaţă, în ultimul trimestru şi în prima jumătate a acestui an. Cifrele mari de vânzări, însă, vizează exact perioada de dinainte de intrarea în vigoare a noilor taxe de import aplicate maşinilor electrice chinezeşti în UE, taxe care au intrat în vigoare în luna iulie 2024 şi cuantifică acum până la 48,1%.
În luna iunie, în ultima lună a primului semestru, cota maşinilor electrice chinezeşti dintre toate maşinile electrice vândute în state UE a ajuns la 11%. În luna iunie producătorii chinezi au vândut 23.000 maşini electrice într-o singură lună în UE.
Însă luna iunie are o creştere de 72% faţă de mai, un semn clar de agiotaj clasic de piaţă înainte intrării în vigoare a unor taxe suplimentare. Şi apoi, la începutul acestui an raportam despre nave întregi de maşini electrice chinezeşti aduse în Europa, iar ulterior scriam că multe porturi maritime au parcările pline de maşini electrice stocate. Acum, odată ce noile taxe sunt aplicate şi la vânzarea maşinilor care se află deja pe teritoriul UE, dealerii mărcilor chineze au făcut tot posibilul să vândă cât mai mult înainte de intrarea în vigoare a noilor taxe.
Totuşi, există şi semne că unele mărci chinezeşti ajung de la vânzări care încep a conta foarte mult. Producătorul chinez BYD, spre exemplu, a vândut 17.048 automobile electrice în 6 luni, cu 469% mai mult decât în primele 6 luni ale anului precedent.
MG, o marcă britanică deţinută de chinezi, cu maşini fabricate în China, a adunat 44.542 maşini electrice vândute, însă cifrele sale sunt în scădere cu 9%. De asemenea, statisticile de vânzări de la Dataforce arată că, de fapt, 40% din înmatriculările modelului MG4 au fost făcute de înşişi dealerii MG, fără ca acele maşini să fie vândute, de fapt.
Alte mărci chinezeşti care au creşteri majore în prima jumătate de an sunt Xpeng, cu 2.222 exemplare şi cu o creştere de 4.257%, Great Wall, cu 2.128 exemplare şi o creştere de 107%, dar şi Hongqi, acea marcă al cărei modele sunt adeseori comparate cu Rolls-Royce.
După acest salt de vânzări va urma cu siguranţă o perioadă de vânzări mai moderate pentru mărcile chinezeşti, cauzată de comprimarea cererii înainte de intrarea în vigoare a noilor taxe. Însă ulterior mai multe mărci chinezeşti vor avea deja producţie pe teritoriul Europei — BYD în Ungara şi Turcia, Chery în Spania, Leapmotor în Polonia — iar aceste evoluţii pot duce la noi creşteri substanţiale pentru aceşti producători.