Norvegienii vor echipa 7 aeroporturi cu turnuri de control digitale, operate de la distanţă

14 Iulie 2024, 19:18
Redacţia PiataAuto.md
Orice aeroport are nevoie de un turn de control, de unde controlorii de trafic aerian dirijează aeronavale din jurul aeroportului, le acordă permisiunile de aterizare şi decolare şi monitorizează starea aeroportului, pentru a se asigura întotdeauna că pistele sunt funcţionale şi sigure pentru intrarea avioanelor pe ele. Dar în lume există ţări care au zeci de aeroporturi, inclusiv în orăşele foarte mici, mai izolate, iar acolo munca de controlor de trafic aerian e mai dificilă, uneori un singur om acoperind mai multe funcţii, lucrând câteva ore pe zi când aeroportul are poate singurele 2-3 curse în acea zi. Aceste ţări menţin aceste aeroporturi vii pentru că asta menţine vii căile de comunicare rapidă în ţară, doar că asemenea regim de operare nu are randament foarte bun, iar acest ritm de muncă în zone izolate poate reduce dexteritatea unui controlor aerian şi prin urmare şi siguranţa traficului. Norvegienii au un program naţional de a rezolva această problemă şi de a schimba radical modul în care sunt operate turnurile de control în zecile de aeroporturi mici din ţara lor.
E vorba de turnuri de control digitale, operate de la distanţă. Aeroportul are un soi de construcţie ce seamănă cu un turn, care are nenumărate camere video şi senzori cu care captează tabloul real de pe aeroport, iar undeva într-o altă locaţie un controlor de trafic aerian are o multitudine de ecrane în faţa sa, ce seamănă cu geamurile turnului de control, iar astfel aceste ecrane îi reproduc priveliştea de pe aeroport, care e completată de toate informaţiile necesare de pe computerele sale.
Foto: Senzori şi camere instalate pe aeroport

Operatorul de trafic aerian munceşte astfel exact ca şi cum s-ar afla într-un turn din acel aeroport mic, comunicând prin radio cu piloţii, observând pistele, dând permisiuni de aterizare şi de zbor, ghidând piloţii, doar că acel controlor de trafic nu se află fizic în acea localitate izolate, ci undeva într-un centru de comandă, situat lângă un oraş mai mare.
Ideea acestor turnuri a fost implementată pe viu pentru prima dată în Suedia, în 2015, iar de atunci mai multe aeroporturi din Europa au implementat-o. Norvegia a implementat primul turn digital de la distanţă în 2019, iar în 2020 a decis să extindă masiv această tehnologie.
Acum Norvegia are deja 11 aeroporturi controlate de la distanţă din ceea ce e acum cel mai mare centru de operare de la distanţă de turnuri de control. Edificiul se află în comuna Bodo, aproximativ la mijlocul Norvegiei, şi are pereţi construiţi cu rezilienţă pentru cazuri de situaţii excepţionale de securitate, iar o mare parte din funcţionalităţile lui se află sub pământ.
Aceste 11 turnuri, alături de alte 4, care vor fi operaţionale până în martie 2025, fac parte din prima fază a acestui program naţional, iar acum operatorul de stat al acestor aeroporturi din Norvegia, Avinor, a anunţat că a contractat echiparea a încă 7 aeroporturi cu tehnologia turnurilor de control digitale, cei care vor executa aceste echipări fiind compania de stat Kongsberg din Norvegia, cea care dezvoltă şi produce tehnologii de apărare, armament, producţie de nave şi are propria reţea de sateliţi encriptaţi şi securizaţi diferit de semnalul clasic GPS, care pot oferi un sistem de date similar cu Starlink-ul american, doar că e disponibil pentru scop militar şi pentru instituţii de stat strategice, precum aceste turnuri de control.
Putem observa, deci, că toţi executanţii acestui program norvegian sunt companii de stat din Norvegia, iar aceste entităţi reuşesc cumva să spargă obişnuita percepţie că niciodată companiile de stat n-ar fi eficiente şi inovatoare, şi tocmai ele sunt dezvoltatoare deţinătoare de tehnologie de ultimă oră în Norvegia. Bineînţeles, trecerea la turnuri digitale nu e doar un moft de a tăia din costurile aeroporturilor mici, ci în primul rând un salt imens în siguranţa zborurilor civile, întrucât noile turnuri au sisteme cu infraroşu şi identificare inteligentă a oricăror pericole de pe pistă, de la animale şi păsări, până la obiecte şi chiar unităţi de transport. Pe lângă asta, în contextul actual de securitate europeană, conglomerarea acestor turnuri de control în centre mult mai securizare, subterane, le face mai puţin vulnerabile în cazul unor necesităţi urgente. De asemenea, dacă înainte controlorul de trafic al unui aeroport mic trebuia trezit din somn şi chemat de acasă să primească un avion de urgenţă, acum turnul de control de la distanţă e permanent pregătit să intervină oricând.
Foto: Aşa vede un controlor din centrul din Bode tabloul de pe aeroportul pe care-l gestionează, cu imagini de rezoluţie ce echivalează detaliile unui câmp vizual direct şi cu alerte despre riscuri identificate

Un post de muncă din centrul de control subteran din Bode poate dirija până la 3 aeroporturi în acelaşi timp, dacă e nevoie. Deci, controlorii prezenţi aici vor avea un program mai dinamic, nu doar cu 2-3 zborurile pe zi, iar un controlor va deservi şi 3 aeroporturi pe zi, făcând întregul sistem mult mai eficient.
Foto: Aşa arată centrul de comandă din Bode, de unde controlorii de trafic aerian dirijează de la distanţă aeroporturile

Cum comunică senzorii şi camerele de pe aeroport cu turnul de control din Bode? Prin internet, desigur, cu transfer de date de mare capacitate. Desigur, totul se întâmplă prin canale de comunicare securizate, prevăzute cu soluţii de rezervă. Or, cum am menţionat mai sus, Kongsberg are şi propria reţea de sateliţi care pot asigura acest trafic de date chiar şi atunci când conexiunile la sol ar fi indisponibile.
Cele 7 aeroporturi cu turnuri de control digitale vor fi Batsfjord, Vadso, Sorkjosen, Sandane, Mosjoen, Orsta Volda şi aeroportul nou construit Mo i Rana. Ultimul din ele va fi operaţional în anul 2027.
0
1,269
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!