CITIRE ŞTIRE:
Plăcile de beton de pe traseul M5 din Moldova continuă să se dilate din cauza valului de călduri şi să formeze trambuline periculoase
17 Iulie 2024 - 08:42
Redacţia PiataAuto.md
Valul de călduri care s-a abătut deasupra Moldovei şi ţărilor din jur pune o presiune excepţională pe drumurile vechi, construite din plăci de beton după tehnologii de demult, cu rosturi prea mici între ele. Acum câteva zile,
relatam despre plăci care s-au dilatat pe traseul M5 din cauza căldurii şi au format trambuline periculoase pentru maşini. Ei bine, acel fenomen continuă, ba chiar numărul zonelor cu probleme de pe traseul M5 a crescut foarte mult, astfel încât drumarii muncesc constant acum la acest drum pentru a repara problemele fiecărei trambuline formate.
Numărul atât de mare de zone problematice e accentuat de faptul că temperaturile toride durează multe zile în şir, iar noaptea temperatura nu coboară suficient de mult pentru a răci plăcile de beton. Astfel, cu fiecare nouă zi ciclul termic nu e reluat din punctul iniţial, ci urcă tot mai sus, temperatura plăcilor ajungând mai sus, iar în lipsa unor rosturi de dilatare calculate pentru asemenea variaţi de temperatură, plăcile ajungă să se împingă reciproc, până se ridică în sus punctele unde două plăci contactează.
Ieri, spre exemplu, drumarii au intervenit la kilometrul 252,8 al traseului M5, în perimetrul raionului Străşeni, unde plăcile mari de beton se formaseră o trambulină pe ambele sensuri de circulaţie în acelaşi loc. Respectiv, nici măcar o ocolire de ultim moment nu-i salva pe şoferi de la o situaţie periculoase în care ar fi putut fi proiectaţi în aer, spre acostament, sau ar fi generat accidente din cauza frânărilor bruşte în acest loc.
Soluţii aplicate de drumari sunt relativ simple şi de termen scurt — plăcile de beton sunt perforate şi sparte în zonele problematice, iar în locul lor se toarnă asfalt. Problema e că acea fâşie nouă de asfalt trebuie să preia ulterior rolul de absorbţie a dilataţiilor asupra sa, iar asta duce de obicei la formarea valurilor în scurt timp.
Însă, ca soluţie de urgenţă, ea aduce eliminarea riscurilor generate de acea trambulină şi permite rezolvarea în doar câteva ore a fiecărei zone problematice.
Totuşi, valul de călduri continuă, iar întrucât asemenea trambuline apar în fiecare zi, recomandarea e ca pe aceste trasee de beton să se circule în prezent mult mai prudent, eventual cu viteză sub normal legală admisă şi cu distanţe mai mare între vehicule, astfel încât în situaţia în care o nouă asemenea trambulină apare în faţă, să existe spaţiu şi timp suficient de manevrare sau frânare.
De asemenea, întrucât drumarii sunt implicaţi practic în permanenţă în lucrări de remediere pe traseul M5, Administraţia de Stat a Drumurilor îndeamnă şoferii să raporteze imediat orice problemă apărută la serviciul operativ al entităţii, la numărul
(+373) 78337744, prin apel voce sau prin mesaje expediate prin Viber sau WhatApp.