Porsche anunţă că strategia sa de tranziţie la modele electrice a fost prea ambiţioasă şi e puţin probabil să ajungă la ţintele pentru 2030
23 Iulie 2024, 13:37 Redacţia PiataAuto.md
Porsche este producătorul german care avea una din cele mai ambiţioase strategii de trecere la modele pur electrice, fiind primul din Germania care a creat un model cu adevărat consistent ingineresc, Taycan, cu arhitectură de 800 volţi şi anunţând că până în 2030 estimează că 80% din vânzările sale vor fi constituite din maşini electrice. Pentru a urma această strategie, Porsche n-a mai dezvoltat o versiune cu combustie pentru unul din cele mai populare modele ale sale, Macan, dezvoltând în schimb doar unul electric, Macan EV. Modelul electric Taycan a obţinut şi câteva variaţii de caroserie, şi doar acum două săptămâni Porsche anunţa că rămâne determinat să scoată din producţie modelele cu combustie 718 Cayman, 718 Boxster şi 718 Spyder, punând accent mai mare pe modele electrice.
Ei bine, la două săptămâni distanţă, Porsche a emis câteva declaraţii pentru cei de la Reuters, prin care recunoaşte că strategia sa de trecere la modelele electrice a fost prea ambiţioasă şi e puţin probabil să se ajungă la ţintele dorite pentru anul 2030, în care 80% din vânzări să revină modelelor electrice. Porsche spune că va mai lua ceva ani ca acest lucru să se întâmple, iar ţinta poate fi îndeplinită doar dacă va exista o cerere suficientă din partea cumpărătorilor.
Cu alte cuvinte, termenul de 2030 reprezintă acum un ghid, mai degrabă, dar îndeplinirea cotelor de vânzări a fost corelată strict cu cererea din partea cumpărătorilor. Tranziţia spre maşini electrice durează mai mult decât am crezut acum cinci ani că va dura, mai spune Porsche în comunicatul său.
Totuşi, Porsche specifică foarte clar că gama sa de modele electrice va fi variată şi completă către anul 2030, ca să favorizeze aceste planuri iniţiale. Însă dacă vânzările de electrice vor ajunge sau nu la 80% depinde exclusiv de cererea din partea cumpărătorilor şi de cum va fi stimulată această cerere.
E important să spunem că în acest context Porsche n-a anunţat deocamdată vreo schimbare de planuri în modelele pe combustie pe care să le păstreze mai mult sau în modele electrice pe care să le excludă, să le anuleze sau să le întârzie. Aparent, din ceea ce comunică Porsche la această etapă, toate modelele electrice anunţate anterior, inclusiv SUV-ul imens cu 7 locuri, ar urma să ajungă în producţie, iar familia de modele cu combustie Macan şi 718 ar urma în continuare să fie eliminată. Însă, această constatare de acum nu vine doar de dragul unei constatări şi cu siguranţă va fi urmată de acţiuni, prin care Porsche s-ar putea să păstreze mai multe modele cu combustie în gama sa, sau să preseze autorităţile europene pentru noi programe de susţinere a cererii de modele electrice produse în UE.
Aici ne putem aminti de efortul uriaş al celor de la Porsche de a construi o fabrică de metanol sintetic în Chile, unde combustibilul e produs din energie regenerabilă şi CO2 captat în atmosferă, în încercarea de a salva motoarele cu combustie şi după anul 2035, măcar pentru modelul 911. Porsche a influenţat puternic autorităţile europene atunci pe ultima sută de metri să introducă o excepţie pentru aceşti combustibili sintetici şi a reuşit să o facă. Producătorul german a anunţat că în doar câţiva ani vrea să construiască fabrici pentru acest combustibil în multe regiuni ale lumii, devenind unul din principalii producători al acestuia către anul 2030. Porsche şi-a urmat primele etape ale acestui plan grandios şi a demarat construcţia unei asemenea fabrici în Texas. Deocamdată nu e clar dacă aceste planuri vor avea sau nu de suferit, dar la cât de scump e acest combustibil, e clar că investiţiile în producţia lui au justificare economică doar dacă va exista o interdicţie pentru motoarele cu combustie care să folosească carburanţi fosili, iar această alternativă va fi soluţia scumpă, dar care va face posibilă păstrarea unor modele exclusiviste pentru pasionaţi. Deocamdată şi UE şi-a reconfirmat de curând planurile pentru păstrarea în vigoare a interdicţiei din 2035.
La ce situaţie asistăm acum, de fapt, deci? La una în care Porsche e în mod clar zdruncinat de cererea foarte mică pe care a înregistrat-o Taycan în ultima jumătate de an, odată cu schimbarea adusă de facelift. Această cerere a scăzut din cauză că oamenii foarte avuţi cumpără mai puţine maşini electrice foarte scumpe acum, preferând senzaţia mecanică şi analogică a celor cu combustie, pe de o parte, dar şi din cauză că Taycan are totuşi ceva ani pe piaţă, iar Macan EV a întârziat foarte mult. Porsche s-a pomenit, deci, într-un vacuum de modele noi electrice şi e clar că ajuns într-un moment de scăderi critice de cerere. Însă, odată cu avântul nou pe care l-ar putea lua Taycan facelift, Macan EV şi eventual alte modele viitoare, situaţia ar putea fi mai optimistă.
Şi e la fel de adevărat că terenul maşinilor electrice e unul mai dificil pentru producătorii tradiţionali, unde durata de prospeţime morală a unui model durează mult mai puţin, unde ingineria evoluează cu paşi rapizi şi unde uneori companiile mici şi tinere sunt mai inovatoare decât cele mari cu mii de ingineri. Prin urmare, sunt reguli de competiţie diferite, cu care mulţi producători mari nu sunt obişnuiţi şi nu pot să se adapteze suficient de repede, mai ales cei care aparţin unui grup mai mare, precum Porsche celor de la VW, şi trebuie să facă uz de platforme comune, care vin uneori cu moşteniri de probleme implantate.
E un moment dificil pentru Porsche, deci, dar e absolut de înţeles, or, strategia de a avea 80% de vânzări formate din modele electrice nu poate fi îndeplinită în timp ce lansările de noi modele electrice întârzie câte doi ani, ca Macan EV, pentru că nu ai ce vinde şi pentru că între timp alţi producători lansează modele care îţi eclipsează lansarea ta întârziată de probleme de soft. Este şi problemă de piaţă în temperarea creşterii de vânzări în unele regiuni şi în unele segmente, mai ales în cele de top, dar şi aici sunt motive obiective de ce se întâmplă asta şi e vorba doar de faptul că acum cumpărătorii au înţeles că de multe ori sigla Mercedes sau a altei mărci tradiţionale, aplicată pe un model electric, nu înseamnă că şi acel model electric va fi la fel de avansat şi inovativ, precum erau maşinile cu combustie ale acelei mărci printre altele. Linia de start cu electrice s-a dat de la zero pentru cei mai mulţi, iar reputaţia în acest segment nou nu mai beneficiază de inerţie, mai ales după multiple gafe majore ale producătorilor germani, iar asta înseamnă că ea trebui câştigată din nou prin inovaţie şi modele surprinzătoare, suficient de multe la număr încât să existe alegere. Şi probabil de aici vin cele mai mari erori de calcul ale acestor producător, în care aceştia erau convinşi că dacă se impun limite la nivel de piaţă pentru producători şi consumatori, cererea pentru maşini va migra proporţional spre cele electrice, şi fiecare din ei va câştiga o cotă relativ similară de piaţă.