Primăria Chişinău vrea să introducă parcări cu plată în întreg oraşul şi iniţiază consultări publice despre preţurile propuse şi conceptul de aplicare
25 Iulie 2024, 10:20 Redacţia PiataAuto.md
Multe oraşe din lume, în special cele cu trafic mai aglomerat, au spaţii de parcare publice, pentru care e percepută o plată, iar această plată e de obicei mai mare în zonele centrale, în timp ce unele zone mai periferice pot fi gratuite. Primăria Chişinău vrea să introducă parcări cu plată în întreg oraşul, dar pe lângă conceptul general de a plăti pentru câteva ore, există şi nişte propuneri mai bizare, de a plăti abonamente lunare sau anuale, doar că aceste abonamente nu-ţi garantează disponibilitatea sau rezervarea unui loc de parcare, ci doar faptul că atunci când îl găseşti, nu va mai trebuie să plăteşti manual. Preţurile sunt şi ele pe alocuri mari, primele informaţii apărând săptămâna trecută, dar Primăria spune acum că aceste preţuri au fost propuse de experţi şi tocmai de asta iniţiază consultări publice, pentru a asculta părerile locuitorilor despre ele şi despre întregul concept de aplicare.
În primul rând, regulamentul propus spre discuţie de primăria Chişinău foloseşte un pic confuz două noţiuni care sunt tratate adesea drept sinonime — parcare şi parcaj. În explicaţiile documentului, parcajul e definit ca un loc de parcare, iar parcarea ca un teritoriu ce conţine mai multe locuri de... parcaj.
Astfel, principiul de operare al parcărilor publice mai mare ai fi relativ intuitiv — cu acces în zona parcării, plata la un terminal alăturat sau electronic, existând şi cerinţe minime de condiţii, precum pavaj şi sistem de monitorizare video. Un standard similar e aplicat şi parcărilor de tip Park&Ride, amenajate la periferii, cu ideea că unii locuitori din afara Chişinăului şi-ar putea dori să-şi lase maşina acolo şi să circule cu transportul public spre centru.
Spaţiile de parcare obişnuite (sau parcajele, cum sunt ele definit în document), vor fi cele existente în preajma carosabilului, iar maşina va putea fi parcată şi un şofer va avea la dispoziţie maxim 15 minute pentru a plăti acel loc la un automat de plată aferent, plasând hârtia pe parbriz. Va exista şi o aplicaţie electronică ce va permite plata fără acel automat fizic şi hârtie emisă. Timpul maxim de parcare în zonele centrale va fi limitat la 4 ore. Cu 15 minute înainte de expirarea termenului maxim se poate plăti pentru încă o perioadă de până la 4 ore, ideea fiind de a stimula parcările doar pe termen scurt. Dacă timpul plătit e depăşit cu mai mult de 5 minute, maşina e pasibilă de amendă.
Apare şi noţiunea de parcaj rezervat pentru un anumit titular — spre exemplu pentru angajaţii unei companii, în faţa sediului acesteia, pentru acele locuri urmând să plătească entitatea care a solicitat rezervarea. Spre exemplu, compania va achita o taxă de parcare primăriei pentru 3 locuri rezervate din faţa sediului său, unde vor putea parca angajaţii, sau eventual clienţii, dar compania nu va putea percepe taxe proprii pentru acele locuri de la şoferi.
Întreg oraşul Chişinău a fost divizat în 3 zone de parcări, Zona 1 fiind centrul oraşuluu, zona 2 — parcările alăturate principalelor artere din oraş din afara centrului, iar zona 3 fiind întreg restul oraşului. Tocmai aici, în zona 3, apar cele mai multe întrebări, or, conform regulamentului propus acum, nimic nu împiedică autorităţile să perceapă taxe de parcare pentru toate locurile, inclusiv din zonele rezistenţiale, unde unele locuri de pe marginea drumului sunt folosite de locatarii din preajmă, mai ales acolo blocurile mai vechi nu au parcări proprii subterane sau de alt tip.
Plata pentru o oră de parcare va fi de 20 lei (circa 1 euro) per oră în zona 1, de 15 lei în zona 2 şi de 10 lei în zona 3. În parcările Park&Ride preţul va fi de 5 lei/oră.
Abonamentele pot fi de 7 zile, 30 zile, 90 zile, 180 zile şi 365 zile. Includem mai jos extrasul din regulament cu tarifele propuse pentru fiecare zonă şi fiecare din aceste termene.
(1) Pentru Zona 1 se stabilesc următoarele tarife: a. Pentru o oră de parcare/parcaj — 20 lei; b. pentru abonament parcare/parcaj (7 zile) — 560 lei. c. pentru abonament parcare/parcaj (30 zile) — 2400 lei d. pentru abonament parcare/parcaj (90 zile) — 7200 lei e. pentru abonament parcare/parcaj (180 zile) — 14400 lei f. pentru abonament parcare/parcaj (365 zile) — 28800 lei g. pentru parcaj rezervat (365 zile) — lei
(2) Pentru Zona 2 se stabilesc următoarele tarife: a. o oră de parcare sau parcaj — 15 lei; b. abonament pentru parcare şi parcaj (7 zile) — 420 lei. c. abonament pentru parcare şi parcaj (30 zile) — 1800 lei d. abonament pentru parcare şi parcaj (90 zile) — 5400 lei e. abonament pentru parcare şi parcaj (180 zile) — 10800 lei f. pentru abonament parcare/parcaj/parcaj rezervat (365 zile) — 21600 lei g. pentru parcaj rezervat (365 zile) — 21600 lei
(3) Pentru Zona 3 se stabilesc următoarele tarife: a. o oră de parcare sau parcaj — 10 lei; b. abonament pentru parcare şi parcaj (7 zile) — 280 lei. c. abonament pentru parcare şi parcaj (30 zile) — 1200 lei d. abonament pentru parcare şi parcaj (90 zile) — 3600 lei e. abonament pentru parcare şi parcaj (180 zile) — 7200 lei f. pentru abonament parcare/parcaj/parcaj rezervat (365 zile) — 14400 lei g. pentru parcaj rezervat (365 zile) — 14400 lei
(4) Pentru parcările de tip PARK&RIDE se stabilesc următoarele tarife: a. o oră de parcare — 5 lei;
Acum urmează o perioadă de consultări publice, iar miercuri, 7 august, între orele 14:00 şi 16:00, în sediul preturii centru vor avea loc dezbateri publice unde cei interesaţi pot veni să-şi expună părerea. Desigur, şi comentariile publice la ştiri şi articole pot fi considerate de asemenea reacţii ale publicului la aceste propuneri.