Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

QuantumScape va licenţia grupul VW să producă baterii cu stare solidă pentru până la 1 milion de maşini electrice anual, care vor rezista 500 mii km fără degradare

15 Iulie 2024 - 12:39
Redacţia PiataAuto.md
În ultimii ani, acţiunile grupului VW denotă deseori debusolare în lumea maşinilor electrice şi abordări care par frumoase în formă, dar care sunt executate prost, precum cea a diviziei de soft Carriad. Toate astea au dus la probleme şi erori cu maşinile electrice actuale, dar şi amânări repetate ale lansărilor de noi modele, situaţia ajungând într-un punct atât de grav încât grupul VW pierde vertiginos cotă de piaţă în China şi în alte regiuni ale lumii, şi a fost nevoit să semneze un acord prin care va plăti 5 miliarde de dolari către Rivian pentru softul lor şi abordarea lor în dirijarea componentelor dintr-o maşină electrică. Însă unul din cele mai inspirate şi bune lucruri pe care l-a făcut grupul VW în această perioadă a fost să investească în start-up-ul QuantumScape, care dezvoltă baterii cu stare solidă. Iar această investiţie este pe cale să înceapă a produce efecte majore pentru grupului VW, şi ar putea fi elementul cheie care să-i scoată pe germani din orbecăiala curentă.
Despre QuantumScape noi am scris de mai multe ori pe parcursul ultimilor doi ani, cât aceştia au dezvoltat şi testat bateriile lor cu stare solidă, aducându-le acum până la etapa în care testele au confirmat că acestea pot rezista 500.000 km şi mai mult cu aproape zero degradare, practic imune la ger şi capabil de puteri extrem de mari de încărcare.
De aici încolo urmează pregătirea pentru a da start producţiei de serie pentru acestea, iar QuantumScape a şi furnizat deja primele baterii cu stare solidă producătorilor auto, pentru ca aceştia să le poată testa pe interior şi să poată pregăti modelelor lor pentru adopţia acestor baterii.
Marele salt tehnologic pe care l-ar realiza ele vin din starea lor solidă, ceea ce înseamnă că electrolitul dintre anod şi catod nu mai e lichid sau gel, ci unul dintr-un material solid, cu o structură permeabilă pentru migrarea electronilor. Electroliţii lichizi devin mai puţin permeabili la geruri extreme, din această cauză maşinile au de suferit şi se încarcă la puteri mai mici, iar uneori şi puterea motoarelor e limitată din acelaşi motiv. Un electrolit solid nu-şi schimbă proprietăţile fizice la ger, iar astfel şi parametrii bateriei rămân neschimbaţi. Iar pe lângă asta, electrolitul solid e aproape imun la formarea depunerilor de litiu în timp, sub formă de dendrite, care generează degradarea bateriei. Fără aceste depuneri, bateria cu stare solidă aproape că nu degradează chiar şi la utilizarea constantă a puterilor mari de încărcare.
Producătorul QuantumScape a anunţat şi o densitate energetică bună în materie de volum pentru aceste baterii, de 800 Wh/litru la nivelul carcasei finale a bateriei dintr-o maşină, ceea ce e foarte bine şi ar permite fie scurtarea sau aplatizarea carcaselor actuale de baterii, ca ele să ocupe mai puţin loc, fie încorporarea de mai multe celule, crescând astfel capacitatea de stocare şi autonomia maşinilor electrice.
Un alt beneficiu menţionat rar la bateriile cu stare solidă e cel mai autonomiei mai predictibile datorată lipsei de supraîncălzire, ceea ce induce lipsa de pierderi degajate prin căldură şi pierderi de energie direcţionată la funcţionări atipice ale sistemului de management termic. Electrolitul solid nu generează aceeaşi rezistenţă la încărcarea sau descărcarea de mare putere, pentru că permite trecerea unui flux mult mai mare de electroni între electrozi, iar lipsa rezistenţei nu determină încălzirea bateriei, şi asta înseamnă că sunt evitate pierderile prin căldură şi cele de energie consumată de sistemul de management termic. Bateriile vor avea un asemenea sistem, însă el va funcţiona mult mai predictibil, cu un consum minim de energie.
Aşadar, acum VW deţine ceva mai multe de 15% de acţiuni în QuantumScape, alţi acţionari importanţi la QuantumScape fiind trustul Vanguard, BlackRock Advisors, fondul de investiţii Capricorn Investments. Un număr mare de acţiuni e încă deţinut de fondatorii originali şi managementul companiei. În acest context de acţionariat, VW beneficiază de prioritate, însă tot a trebuit să încheie un acord consistent prin care să garanteze şi volume imense de achiziţie a noilor baterii, astfel garantând creşterea viitoare a celor de la QuantumScape. Acum cele 15% deţinute de VW valorează cam jumătate de miliard de euro, dar atunci când compania va începe a produce baterii cu stare solidă în serie şi va demonstra livrări consecvente, preţul poate creşte de multe ori.
Contractul despre care vorbim azi a fost semnat între QuantumScape şi compania PowerCo, deţinută complet de VW, ca un soi de divizie de baterii. Şi cel mai important aspect de aici, care poate urgenta foarte mult lucrurile, e că bateriile vor fi fabricare de PowerCo, nu de QuantumScape, însă totul va fi făcut în baza tehnologiei QuantumScape, printr-o formulă de licenţiere. Cel mai probabil, producţia va avea loc la fabrica PowerCo din Salzgitter, Germania, pe care PowerCo a început a o construi din 2021 şi care anunţa că va fi gata de producţia la scară largă în 2025. Asta ar însemna că deja anul viitor am putea vedea primele maşini electrice ale grupului VW cu baterii cu stare solidă QuantumScape!
Acordul semnat acum prevede producţia de către PowerCo a bateriilor QuantumScape cu o capacitate sumară de 40 GWh anual, iniţial, care va fi crescută ulterior la 80 GWh. Cantitatea de 80 GWh înseamnă 80.000.000 kWh, iar VW estimează o medie viitoare de 80 kWh capacitate per automobil, ceea ce înseamnă că această cifră totală va fi suficientă pentru 1.000.000 de maşini electrice ale grupului VW.
Aşadar, cu aceste baterii puse în producţie începând din 2025, cu softul şi abordarea de la Rivian, puzzle-ul de nerezolvat al celor de la VW cu maşinile electrice pare să dea primele semne că ar putea ieşi din zona problemelor cronice actuale şi ar putea să ducă în sfârşit compania la un lor de lider global în maşini electrice cu adevărat impresionante prin inginerie şi experienţă de exploatare.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter