Renault vrea să adopte bateriile LFP pentru a reduce costurile şi a face faţă concurenţei chineze, colaborând cu CATL şi LG
3 Iulie 2024, 10:25 Redacţia PiataAuto.md
Bateriile LFP au cunoscut o evoluţie atât de rapidă în ultimul an în calităţile lor şi popularizarea acestora, încât au început a face o diferenţă uriaşă în cât de competitivă devine o maşină electrică pe piaţă la final. Chinezii sunt cei care le-au asigurat avansul tehnologic imens, BYD asigurându-şi creşterea din ultimii ani cu bateriile LFP din seria Blade, CATL are elaborări cu recorduri de putere acceptare şi densitate energetică în domeniul BYD, iar de curând anunţam că ambele companii chinezeşti pregătesc deja baterii LFP de generaţie viitoare cu putere de încărcare 6C. Acum câteva zile şi Geely şi-a anunţat propria baterie LFP cu performanţe notabile, care va fi integrată pe primele modele peste doar o lună. Într-un asemenea context, producătorii europeni au o nouă mare provocare în faţă, de a face totul pentru a putea să încorporeze şi ei baterii LFP, care sunt mult mai ieftine în producţie datorită lipsei de nichel, magneziu şi cobalt din compoziţia lor şi înlocuirea cu fier şi fosfaţi mult mai răspândiţi şi mai puţin costisitori. Renault anunţă că trece la acţiuni radicale.
Presiunea asupra producătorilor europeni vine atât de la producători chinezi, cât şi de la primele modele ale unor mărci europene care au reuşit să adopte baterii LFP şi să fie mult mai accesibile — Citroen e-C3 care poate concura cu Dacia Spring, deşi e un SUV compact, dar vizibil mai mare decât Spring, şi versiunea incipientă a lui Volvo EX-30, care a început a înregistra vânzări excepţional de bune pe multe pieţe europene.
Acum Renault anunţă că divizia sa responsabilă de maşini electrice, Ampere, va adopta baterii LFP pentru mai multe modele din gamă, cu scopul de a asigura o reducere medie a costurilor bateriilor de 20% pe întreaga gamă. Compania franceză menţionează că şi bateriile litiu-ion cu compoziţie obişnuită NMC vor rămâne în producţie, însă noile baterii LFP ar trebui să contribuie esenţial fie la unele modele mai accesibile, fie la crearea de versiuni mai accesibile pentru modele deja existente, impulsionând astfel vânzările. Iar asta înseamnă că bateriile LFP vor fi, de fapt, cu mai mult de 20% mai ieftine, dacă ele vor reuşi să ducă media economiilor la 20%.
Renault, însă, nu are dezvoltată o tehnologie proprie de baterii, aşa că e nevoie să o preia de la furnizori internaţionali. Deşi Renault deţine acum împreună cu Geely divizia Horse, specializată în motoare cu combustie, când a venit vorba de baterii francezii nu vor face uz de noile baterii LFP de la Geely. Cel mai probabil, Geely va avea nevoie de timp să-şi pună la punct producţia şi va avea nevoie să-şi echipeze propriile maşini iniţial cu acele baterii.
Foto: Noua baterie Geely
În condiţiile noilor taxelor de import din UE şi a condiţiilor de origine pentru a beneficia de subvenţionări în multe ţări din Europa, inclusiv Franţa, Renault a trebuit să aleagă furnizori ce pot produce bateriile în Europa, aşa că a anunţat că va colabora cu chinezii de la CATL, care au o fabrică de baterii în Germania şi alta în Ungaria, şi cu coreeni de la LG, care au o fabrică în Polonia.
Cu cei de la LG Energy Solution, Renault planifică să lanseze baterii, carcasa cărora integrează deodată celule sub forma unor pachete, fără module, eliminând astfel o treaptă de integrare a lor şi permiţând o densitate energetică finală mai bună.
Renault spune că bateriile de la aceşti doi furnizori se vor regăsi atât pe modele Renault, cât şi Alpine sau alte mărci ale grupului, făcându-le mai competitive. Putem prezuma că şi Dacia va beneficia, deci, de baterii LFP, or preţul final la Dacia e un factor şi mai important.
Pe lângă LG şi CATL, Renault mai are doi furnizori de baterii mai mici, localizaţi în Franţa — AESC şi Verkor. Divizia Ampere de la Renault a dezvoltat softul de management termic şi electric al bateriilor, şi efectuează asamblarea unor baterii în carcasele finale.
Pentru că această decizie a Renault de a acţiona în direcţia bateriilor LFP vine abia acum, va mai dura mai mult de un an şi jumătate până când aceste baterii chiar vor ajunge să fie integrate pe primele modele ale grupului francez. Deci, Renault va putea concura cu baterii LFP abia în 2026. Pare un pic prea târziu în contextul concurenţei imense cu aceste baterii care vin din China, dar adevărata problemă e că mulţi din ceilalţi producători occidentali nu anunţă deocamdată nicio decizie similară în direcţia tehnologiei LFP, iar când o vor anunţa, se prea poate să fi scăpat din nou trenul.
Foto: Asamblare de baterii Renault la fabrica din Douai, Franţa