SUV-ul electric chinezesc MG Marvel R are tracţiune integrală doar pentru deplasarea înainte, nu şi pentru marşarier, iar norvegienii apelează la justiţie pentru a-şi face dreptate
10 Iulie 2024, 10:52 Redacţia PiataAuto.md
Când cumperi o maşină cu tracţiune 4x4, este oare firesc să aştepţi de la ea că tracţiunea e integrală pentru ambele direcţii de deplasare, înainte şi în marşarier? Sau e iertabil faptul că atunci când cuplezi marşarierul, doar o punte îţi mai oferă tracţiunea? Se pare că norvegienii pe de o parte, şi producătorul chinez MG de cealaltă parte, au păreri diferite despre acest subiect. Nu vorbim despre vreun exemplar defect, ci despre caracteristicile concepute de producător ale SUV-ului electric MG Marvel R, iar acum norvegienii apelează la justiţie în încercarea de a-şi face dreptate.
Această ciudăţenie a fost descoperită de norvegianul Ole Roar Næss, care şi-a cumpărat un asemenea SUV electric. A ales în mod specific modelul Marvel R, pentru că acesta dispune de tracţiune integrală, asigurată de trei motoare electrice, două pe puntea spate şi unul pe puntea faţă, iar alegerea sa a fost dictată de faptul că are o casă rurală în Hallingdal, într-o zonă mai izolată, în pantă, unde merge periodic. În condiţiile iernilor norvegiene, tracţiunea integrală e foarte necesară pentru el, ca să poată ajunge la casa lui.
Foto: Ole Roar Næss şi MG-ul său
Doar că la scurt timp după ce a cumpărat maşina chinezească şi a mers la casa sa de vacanţă, maşina a alunecat uşor spre acostament la coborârea în pantă, din cauza gheţii şi declivităţii, iar Ole a cuplat marşarierul pentru a repune maşina pe mijlocul drumului. Însă atunci a constatat că în marşarier doar puntea spate e motrice.
Iniţial, a crezut că o fi vorba de o defecţiune, de soft sau de distribuţie a cuplului în pantă. Dar a încercat apoi în mai multe scenarii similare şi s-a convins că pur şi simplu când e în marşarier maşina operează doar cu electromotorul de pe puntea spate, pe cel din faţă lăsându-l inert.
Situaţia e atât de neobişnuită, încât nici măcar în testele jurnaliştilor nimeni n-a observat iniţial această problemă, până un jurnalist a exploatat pe o perioadă mai lungă maşina şi a înfruntat aceeaşi problemă. Acel jurnalist a crezut că o defecţiune la maşină şi a solicitat o explicaţie importatorului MG în Norvegia, care i-a spus că maşina nu e defectă, ci aşa funcţionează sistemul 4x4 al maşinii.
Astfel, situaţia a fost făcută publică, iar jurnalistul a investigat dacă mai sunt asemenea maşini pe piaţă şi a aflat că doar MG are două asemenea modele, Marvel R şi MG4 XPower, care operează în asemenea mod. El a analizat toate broşurele şi fişele tehnice şi a observat că în timp ce maşina se laudă peste tot cu avantajele sistemului 4x4, menţiunea că acesta devine inactiv în marşarier e plasată cu texte mărunt şi abia vizibil într-o zonă greu observabilă a broşurii, producătorul scuzându-se astfel că el n-a ascuns acest lucru de cumpărătorii săi.
Odată ce problema a devenit cunoscută public, şi Ole Roar Næss a considerat că a fost nedreptăţit şi a depus o reclamaţie de dealer-ul care i-a vândut maşina. Dealer-ul şi cumpărătorul n-au ajuns la un acord amiabil şi au ajuns în instanţa de judecată, unde Ole ceea anularea vânzării şi rambursarea valorii complete a maşinii.
Surprinzător, dar prima instanţă i-a dat dreptate dealer-ului, care a argumentat că această caracteristică e menţionată şi online, şi în broşuri şi n-a fost ascunsă. Instanţa chiar a concluzionat că Ole ar fi trebuit să se informeze mai bine despre caracteristicile produsului pe care-l cumpără. Ole s-a declarat şocat de verdict şi de faptul că instanţa l-a declarat, practic, un cumpărător superficial că n-a citit toată broşura înainte de a cumpăra maşina. El spune că dacă vânzătorul îi spunea despre asta în momentul achiziţiei, el n-ar fi cumpărat acest model cu siguranţă.
Partea bună e că instanţa a dispus că dealerul trebuie să acopere cheltuielile de judecată, deşi a câştigat cazul, însă dacă Ole ar vrea să conteste decizia la Curtea de Apel, atunci riscurile financiare pentru un alt proces de judecată ar fi ale lui. Din această cauză, Ole a decis într-un final să renunţe la apel, fiindu-i frică de costurile pe care va trebui să le suporte dacă pierde şi în următoarea instanţă. Însă aici a intervenit NAF-ul din Norvegia, o asociaţie de proprietari auto care plătesc contribuţii anual, după o formulă similară a ADAC-ului german.
Cei de la NAF au decis să depună ei un apel la instanţa superioară, reprezentându-l pe Ole drept membru al asociaţiei lor, cu garanţia că dacă vor pierde procesul, costurile vor fi suportate de NAF. Asociaţia norvegiană spune că îndreptăţirea producătorului chinez de prima instanţă lasă loc ca ulte alte cazuri să se mai repete, şi chiar dacă ei vor pierde procesul până la urmă, ar trebui să obţină măcar o obligare a producătorilor şi dealer-ilor care vând asemenea maşină cu tracţiune 4x4 doar pentru deplasarea înainte să comunice clar şi explicit despre această particularitate, ca un cumpărător să înţeleagă exact ce cumpără şi să decidă singur.
Între timp, un alt caz din justiţie cu un MG Marvel R a devenit cunoscut în Norvegia, proprietarul fiind Kasim Bozdogan. Acesta are garajul la baza unei pante şi trebuie să iasă în marşarier inclusiv iarna. Nu i-a luat mult să constate tot iarna că maşina are un asemenea sistem 4x4 bizar, iar în cazul lui, fiind vorba de un alt dealer, nici măcar dealer-ul n-a ştiut despre această particularitate la început! Dar şi el a pierdut cazul său în prima instanţă, iar acum NAF îl va reprezenta şi pe el într-un caz comun cu Ole.