Tesla ar putea renunţa la bateriile inovatoare 4680, inginerii au primit un ultim termen pentru a rezolva problemele
24 Iulie 2024, 11:02 Redacţia PiataAuto.md
Bateriile din seria 4680 de la Tesla sunt printre cele mai avansate elaborări din industrie şi fac parte din acea abordare cu gândire foarte diferită a celor de la Tesla în a-şi eficientiza procesul de producţie şi a reduce costuri printr-un mod ingenios. Dar aceste baterii au întârziat destul de mult, iar odată implementate, ele încă sunt departe să fi ajuns la producţia de scară largă, pe care şi-o dorea Tesla. Şi mai important e faptul că ele nu sunt produse acum în versiunea lor finală de concept ingineresc, ci una intermediară, din cauza unor probleme încă nerezolvate din producţie. Iar dacă aceste probleme nu vor fi rezolvate, Tesla ar putea renunţa la ele, inginerii primind un ultim termen până la sfârşitul acestui an.
Noi scriam mai demult despre bateriile 4680 că marele avantaj al acestora e diametrul mare, de 46 mm, care le permite să înglobeze un volum mai mare şi astfel în carcasa unei baterii e nevoie de mult mai puţine asemenea celule, decât în cazul unor baterii obişnuite. Iar asta se traduce în economia a sute de procese şi sute de celule, întrucât fiecare utilaj al fabricii trebuie să facă mai puţine mişcări, fabricând un număr mai mic de unităţi pentru o maşină finală.
Chiar dacă acest detaliu era important, el nu era singurul ce ar fi permis reducerea costului de fabricare. Producţia catozilor şi anozilor prin tehnica acoperirii uscate a foliilor acestora era un alt pas important ce permitea reducerea temperaturilor necesare acestor procese şi sporirea vitezei de fabricaţie, iar odată cu aceste elemente şi a costurilor.
Tesla a reuşi să implementeze această tehnologie la producţia anodului, dar nu şi la catod deocamdată, motiv din care bateriile 4680 încă sunt produse la viteză mică, fiind reţinute de viteza cu care sunt produşi catozii pentru ele. Iar catozii contribuie cu o mare parte din costul bateriei finale.
Bateriile sunt fabricate şi echipează în prezent modelul Cybertruck, având o performanţă bună, însă pentru a ajunge la adevăratul potenţial de rentabilitate a acestora e nevoie ca inginerii să poată găsi şi aplica soluţia aplicării uscate şi la catozi în procesul de producţie, în caz contrar bateria ar rămâne prea scumpă şi necompetitivă şi ar trebuie eliminată eventual din gamă sau redusă la unele modele de nişă. Însă Musk nu e adeptul de a diversifica asemenea tehnologii pentru segmente de nişă, aşa că mai degrabă bateriile 4680 au o şansă fie de a răzbate a parametrii intenţionaţi din start, fie de a fi scoase cu totul, oricât de bune ar fi ca idee şi inginerie.
Aceste informaţii s-au tot perindat în ultima săptămână, iar fanii Tesla şi pasionaţii de inginerie erau îngrijoraţi de faptul că prin renunţarea la aceste baterii s-ar anula un progres imens tehnologic pe ultima sută de metri, din cauza unei probleme care ar putea fi oricum rezolvată, cel puţin teoretic.
Ieri Elon Musk a raportat rezultatele financiare ale Tesla, iar odată cu asta, discursul lui a fost însoţit de imagini cu robotul Tesla care manevrează bateriile 4680. Apoi au venit şi informaţii optimiste de la el despre aceste baterii. În primul rând, Musk a anunţat că Tesla a produs cu 50% mai multe baterii 4680 în trimestrul II. Iar acum, în ultimele zile din luna iulie, Tesla a reuşit să producă primele baterii 4680 în fabricile sale, cu implementarea tehnologiei de pulverizare şi acoperire uscată a catodului.
Noile baterii au fost puse pe câteva exemplare de Cybertruck şi vor fi testate pe intern, pentru a se asigura că parametrii lor sunt cei scontaţi, iar dacă totul se confirmă, acesta ar putea fi pasul decisivi pentru ca tehnologia să fie aplicată pe larg şi să reducă substanţial costul de producţie al acestor baterii, iar odată cu asta ele să ajungă pe mult mai multe modele Tesla.
În lumina acestor evoluţii, Musk spune deja că e cât se poate de convins că acest lucru îi va reuşi companiei, iar până la sfârşitul acestui an bateriile 4680 vor fi produse la scară mare cu înteg procesul tehnologic asigurat.