Autorităţile din Japonia au descoperit noi dovezi că Toyota a falsificat conştient ani la rând parametrii de siguranţă la încă 6 modele, inclusiv din cele vândute în Europa

1 August 2024, 17:38
Redacţia PiataAuto.md
La sfârşitul anului trecut, în Japonia a ieşit la iveală un scandal uriaş, în care la Daihatsu a fost prins falsificând parametrii testelor de siguranţă. O anchetă minuţioasă a relevat faptul că producătorul nipon, deţinut de Toyota, făcuse aceste falsificări timp de 30 de ani, pregătind exemplare diferite pentru testele de siguranţă, cu mai multe elemente de ranforsări, faţă de cele care erau ulterior vândute. Şefii Toyota au fost rapizi în a indica atunci că sunt consternaţi de această descoperire de la Daihatsu, menţionând că aceste manipulări au avut loc doar la fabricile din Malaysia şi Thailanda, şi au decis oprirea totală a producţiei Daihatsu şi a vânzărilor din toată lumea până la investigarea deplină de către autorităţi. Acum aceleaşi autorităţi din Japonia au descoperit că Toyota făcea manipulări similare pe multe din modelele sale, atât din cele care nu se mai produc deja, cât şi din cele curente, ceea ce înseamnă că ceea ce s-a produs la Daihatsu nu era o practică izolată, făcută fără ştirea şefilor Toyota, ci una conştientă şi permanentă.
Producătorii japonezi Toyota, Mazda, Suzuki şi Honda au încercat să o ia înaintea anchetei oficiale şi au ieşit a începutul luni iunie cu o declaraţie publică prin care îşi cereau scuze şi spuneau că ei înşişi au făcut anchete interne şi au descoperit probleme majore, prin care s-au falsificat mai multe teste de siguranţă şi emisii de-a lungul ultimelor decenii, indicând şi mai multe modele unde au fost descoperite acestei probleme, majoritatea din care nu se mai află deja în producţie.
În Japonia, ca şi în multe alte ţări al lumii, sunt permise omologări în baza testelor şi măsurărilor interne ale unui producător cu reputaţie bună, or, se prezumă că acesta are deja o experienţă enormă în aceste proceduri, iar autorităţile îi tratează cu încredere pe aceşti producători. Însă deja atunci cei patru producători recunoşteau că au manipulat testele interne şi măsurătorile şi au falsificat astfel toate aceste omologări şi certificări.
Spre exemplu, la unele maşini erau puse elemente de ranforsare suplimentare în uşi, la altele în timpul testelor de siguranţă airbag-ul era programat prin cronometru când să se declanşeze, nefiind declanşat de un senzor de impact sau decelerare, cum se întâmplă în accidentele adevărate.
În iunie, producătorii niponi au încercat să dilueze o parte din încălcările de siguranţă anunţându-le şi pe cele de emisii, menţionând că au aplicat şi ei softuri speciale la măsurările de emisii şi consum, ca să le iasă emisiile CO2 dorite la final — deci efectiv un comportament similar cu Dieselgate-ul de la VW, dar aplicat şi la motoarele pe benzină şi făcut în laboratoarele interne ale producătorilor. Aceiaşi producători au mai anunţat că ar fi greşit cu estimarea puterii motoarelor electrice în sisteme hibrid , iar la Suzuki maşinile nu frânau în distanţa cerută de lege, iar producătorul n-a modificat maşina, ci a scris pur şi simplu cifra necesară în formulare şi a omologat şi vândut aşa maşinile.
Dar toate astea erau fapte recunoscute benevol de cei patru producători japonezi. Acum au început a venit primele rezultate din ancheta oficială a autorităţilor şi ele au descoperit noi dovezi că falsificarea a fost mai răspândită şi a vizat şi mai multe modele decât s-a anunţat. Problemele sunt atât de grave, încât Toyota a primit un ordin obligatoriu de conformare din partea autorităţilor şi a suspendat imediat vânzările mai multor modele din mai multe regiuni ale lumii, întrucât există modele afectate, care se vând şi în afara Japoniei şi Asiei, inclusiv în Europa. Şi aici sunt vizate modele precum RAV4 şi Yaris Cross.
Autorităţile din Japonia menţionează aceleaşi încălcări grave, că maşinile supuse testelor de siguranţă conţineau componente pe care nu le aveau cele din producţia de serie. Asta include ranforsări suplimentare în puncte strategice ale caroseriei, dar şi folosirea de piese şi aliaje cu o duritate mai mare. Astfel, maşinile din testele de siguranţă obţineau calificativele necesare, Toyota era lăudată pentru siguranţa obţinută, dar cumpărătorii primeau maşini mai puţini sigure, cel puţin în cazul modelelor şi regiunilor vizate.
Pe lângă cele două modele europene menţionate mai sus, mai există şi modele care nu se mai produc şi au trecut prin proceduri similare de trişare — Crown, Isis, Sienta, Lexus RX. Pe piaţa Japoniei mai există modele afectate precum Corolla Fielder, Corolla Axio. Cele 6 modele menţionate aici au cele mai grave devieri de siguranţă, în timp ce la RAV4 şi Yaris Cross s-au descoperit deocamdată probleme de falsificări la omologare. În aceeaşi listă de falsificări sunt incluse şi Toyota Camry din 2017, Toyota Harrier din 2022 încoace şi chiar Lexus LM, omologat doar un an în urmă.
Şi ancheta oficială n-a ajuns încă la finalitatea completă, dar descoperirile deja făcute indică absolut clar asupra unei culturi continue de falsificări şi trişări, motiv pentru care autorităţile din Japonia au ordonat celor de la Toyota să întreprindă măsuri radicale în revizuirea proceselor interne, pentru a exclude total această practică.
Toyota dă vina în continuare pe „scăpări din interior” şi pe „lipsa controlului managerial corespunzător”. De asemenea, Toyota susţine în continuare că marii şefi nu erau implicaţi în aceste falsuri şi nu aveau cunoştinţă şi înţelegere deplină despre ce se întâmpla în companie.
0
56,361
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!