Comisia Europeană a redus taxele aplicate pentru modelele electrice Tesla, BMW şi VW fabricate în China şi importate în UE, dar şi pentru producătorii chinezi
21 August 2024, 09:55 Redacţia PiataAuto.md
În luna iulie a acestui an au intrat în vigoare noile taxe de import de până la 48,1% procente, aplicate maşinilor electrice fabricate în China, la importul lor în UE. Încă din luna iunie anunţam, însă, că această taxă e formată din cota de 10% anterioară, la care se adăugau până la 38,1% suplimentare, însă taxa suplimentară era diferenţiată în câtva categorii de producători, în funcţie de gradul de subvenţii neconforme primite de aceştia în China şi de colaborarea lor cu ancheta Comisiei Europene. Acum Tesla a reuşit să obţină o reducere semnificativă a taxelor aplicate maşinilor sale fabricate în China şi importante în UE, iar BMW şi VW vor beneficia de o reducere importantă, dar mai mică decât Tesla.
Pentru Tesla, decizia e una foarte importantă, întrucât Model 3 livrat în Europa e fabricat în China. Conform proiectului de decizie, publicat ieri de Comisia Europeană, automobilele Tesla fabricate în China şi importate în UE vor fi supuse unor taxe adiţionale de doar 9% faţă de cele 10% standard, deci 19% în total. În iunie, Tesla fusese încadrată la o cotă de taxe adiţionale de 20,8% faţă de cele 10% standard, deci 30,8% în total. Prin urmare, reducerea de acum reprezintă aproape 12 puncte procentuale mai puţin.
BMW fabrică noul MINI electric în China, iar acum modelele sale vor beneficia de taxe de import adiţional de 21,3%, faţă de cele 38,1% standard. O reducere identică a primit şi grupul VW, pentru modelul Cupra Tavascan, fabricat în China.
Şi câţiva producători chinezi au beneficiat de ajustări şi reduceri de taxe. În iunie, se anunţa că cei de la BYD vor fi taxaţi cu 17,4% adiţional (27,4% total), iar acum cota lor a fost ajustată la 17,0% (27,0% în total).
Geely a obţinut aplicarea unei taxe adiţionale de 19,3%, deci 29,3% în total şi, din câte se pare, această taxă redusă va fi aplicabilă tuturor maşinilor electrice fabricate de Geely în China, indiferent de marcă, deci se va reflecta şi asupra unor mărci precum Volvo, Zeekr sau Polestar.
Ceilalţi producători chinezi vor fi supuşi unei cote de taxare adiţională de 36,3%, în loc de 38,1% anunţată anterior. Deci, practic, UE şi-a ajustat şi cota de taxare pentru toate celelalte maşini electrice fabricate în China şi importate în UE cu aproape 2 puncte procentuale, iar astfel cota finală va coborî acum de la 48,1% la 46,3%.
China continuă să declare că aceste taxe adiţionale ar fi injuste în raport cu producătorii săi şi are o contestare oficială depusă la Organizaţia Mondială a Comerţului.