Cum a ajuns Porsche să salveze producătorul german de baterii Varta de la un faliment aproape iminent
20 August 2024, 12:04 Redacţia PiataAuto.md
Acest an e marcat de multiple probleme întâmpinate de furnizorii auto, dar la Varta situaţia părea să se deterioreze cu o viteză fără precedent, dincolo de problemele generale ale industriei, astfel încât compania a ajuns acum într-un moment în care doar o minune o mai poate salva de la un faliment iminent. Iar această minune a venit de la Porsche, un producător auto căruia alte companii germane i-au întins o mână salvatoare în anii 90 şi care a acţionat acum din solidaritate cu o altă companie emblematică din Germania, salvând Varta prin garantarea unei infuzii de capital.
Varta e unul din cei mai cunoscuţi producător de baterii auto din lume, şi aici ne referim în primul rând la bateriile clasice de 12V, folosite pentru pornirea motoarelor cu combustie. Însă în ultimii ani compania a investit masiv în alte domenii pe care le considera promiţătoare şi unde a eşuat să generez profituri, iar aceste domenii noi au tras-o la fund.
Cel mai interesant domeniu nou în care a investit Varta e cel al bateriilor casnice pentru stocarea electricităţii — o paralelă foarte apropiată de Tesla Powerwall, disponibilă în 3 versiuni de capacităţi şi tip de configuraţie, de 6,5 kWh, 19,5 kWh şi 20,0 kWh, plus un model mai mare pentru companii şi edificii mai mari, de 750 kWh.
Aceste baterii sunt superbe în configurarea lor, în parametri tehnice şi sunt mai competitive în preţ decât cele de la Tesla, dar aproape nimeni n-a auzit de ele vreodată la fel de intens cum sunt comunicate bateriile celor de la Tesla. Iar de aici vine probabil şi răspunsul eşecului. Şi acest eşec vine chiar dacă în anul 2023 Varta a investit 20 milioane în construcţia unei fabrici noi pe care o numea Gigafactory, pentru producţia acestor baterii în Germania.
Varta a investit şi în baterii litiu-ion de dimensiuni mici pentru aparatele casnice care au nevoie de baterii compact, mizând pe performanţa lor crescută, dar şi aici cererea n-a ajuns la nivelul estimărilor.
Şi, în fine, Varta şi-a dorit să investească şi într-un soi de baterii mai mari pentru stocare a electricităţii în sisteme de curent continuu, dar investiţii mari de acolo n-au mai ajuns să se materializeze în produse clar conturate şi vânzări mari.
Toate aceste evoluţii şi investiţii neinspirate au tot agravat situaţia companiei în ultimii ani, chiar dacă ea încerca să se adapteze şi maşinilor electrice şi să creeze şi furnizeze baterii de înaltă performanţă pentru unele aplicaţii. Nu vorbim de bateriile principale ale maşinilor electrice, ci mai degrabă sisteme auxiliare, de descărcare rapidă, care să susţină mai ales performanţele de vârf. Aceste baterii erau înglobate de divizia V4Drive şi erau mai degrabă adaptate unor hibrizi de înaltă performanţă, însă trebuia să există elaborări viitoare care ar fi permis şi eventuale extinderi a utilizării lor.
Acum Varta a ajuns la o situaţie în care-şi reduce capitalul de acţiuni la zero absolut, deci efectiv valoarea acţiunilor e declarată zero, iar acţionarii rămân fără nimic, cel puţin pentru o bună perioadă de timp. Ea va avea o perioadă de restructurare în faţă, înc are va trebuie să-şi reducă datoriile de 485 milioane de euro cu 285 milioane, ajungând la 200 milioane. Şi pentru a se putea revigora şi readapta la noile condiţii, va primi şi o injecţie de capital de 100 milioane euro, care-i va permite să facă investiţii acolo unde există şanse reale de succes şi să taie din diviziile fără perspectivă.
Porsche şi MT InvestCo figurează drept garanţi pentru această infuzie de capital, iar Porsche va devenit astfel şi un acţionar virtual în companie. Fireşte, Porsche vrea să salveze şi tehnologia dezvoltată de Varta în ultimii ani, eventual şi pentru maşinile sale.
Dar cei de la Porsche, prin vocea lui Lutz Meschke, membru al consiliului de directori Porsche, spun că ei şi-au dorit şi salvarea acestor tehnologii şi competenţe de la dispariţie şi păstrarea lor şi a producţiei lor în Germania. Deci, aşa cum spuneam, salvarea Varta de către Porsche nu e doar un calcul economic, ci şi un gest de solidaritate patriotică faţă de una din companiile emblematice din industria Germaniei.
Şi, vorbind foarte sincer, o datorie de 485 milioane de euro e o povară imposibilă într-o lume cu reguli corporatiste foarte rigide, precum cele din Germania uneori, însă dacă ne gândim la valoarea tehnologiilor dezvoltate de Varta şi prea prost comunicate până acum, la care se mai adaugă şi valoarea fabricilor sale, ele depăşesc cu mult aceste cifre, iar într-o industrie mai flexibilă, precum cea din SUA, compania ar fi primit mulţi ani înainte injecţii de capital până ar fi dominat segmentele noi în care investeşte. E suficient să ne uităm la cât de multe miliarde de dolari toacă trimestrial companii precum Rivian sau Lucid Motors acum, sau cât timp a fost Tesla neprofitabilă până a devenit cea ce este azi. Aşa că şi Varta merita cu siguranţă salvată, iar ceea ce a făcut Porsche acum e un gest admirabil de solidaritate, unul din cele care scriu mai apoi istorie în soarta companiilor.