Cum va arăta viitorul complex logistic multimodal Bereşti din Moldova, unde va fi amplasat şi care va fi rolul lui
23 August 2024, 09:52 Redacţia PiataAuto.md
Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării a publicat ieri primele schiţe şi informaţii despre complexul logistic multimodal Bereşti, care va fi primul de acest tip din Moldova. Schiţele se conţin în studiul de fezabilitate, care este încă în proces de elaborare. Ne-am propus să explicăm mai clar unde va fi amplasat acesta şi care va rolul lui.
Complexul logistic multimodal Bereşti va fi amplasat lângă oraşul Ungheni din Republica Moldova, în apropierea staţiei feroviare actuale Bereşti, între aceasta şi centura Ungheni. Completul va fi amplasat pe un teritoriu de aproximativ 18 hectare, proprietate de stat, cu acces rapid către traseul R1 Ungheni-Chişinău, cu acces spre centura Ungheni şi acces la calea ferată.
Rolul acestui terminal va fi de a asigura transferul uşor al mărfurilor de la un tip de transport la altul, cu ajutorul macaralelor şi utilajelor de descărcare rapidă. În unele ţări asemenea terminale includ şi transportul maritim, însă în cazul Moldovei vorbim de un terminal de tipul celor folosite frecvent şi în Germania, care asigură tranziţia de la transport feroviar la cel terestru şi invers. În Germania, spre exemplu, e foarte mult încurajată folosirea căilor ferate pentru a muta mărfurile dint-o parte în alta a ţării, iar camioanele sunt folosite doar de la expeditor la primul terminal multimodal şi apoi de la terminalul de destinaţie până la depozitul destinatarul final.
Foto: Terminal multimodal din Germania
Astfel, spre exemplu, camionul face primii 30 km, apoi o macara preia containerul şi-l plasează pe o platformă feroviară, după car containerul parcurge spre exemplu 800 km pe cala ferată electrificată, iar la final un alt camion preia containerul şi-l mai transportă încă 40 km până la destinaţia finală. Asta reduce foarte mult impactul de emisii şi aglomeraţia de camioane pe autostrăzi, dar şi păstrează relevanţa infrastructurii de căi ferate.
În cazul Moldovei, o ţară mult mai mică în distanţe, s-ar putea, teoretic plasa un container la Ungheni, pentru a-l prelua la Chişinău sau Basarabeasca, dar acest fapt e mai puţin fezabil în multe cazuri. Însă amplasarea lui la Ungheni, lângă România, ne spune clar că terminalul ar putea servi drept conexiune între două transportul feroviar din România şi UE, spre exemplu, şi cel din rutier din Moldova, sau chiar cel feroviar.
Deci trenurile care vin din UE sau pleacă spre UE, îşi vor putea descărca şi prelua containerele la Bereşti, ele fiind preluate sau aduse cu camioanele aici. Pe unele imagini putem observa, însă, pregătirea căilor ferate de pe teritoriul complexului Bereşti pentru ambele tipuri de ecartament — cel de 1.520 mm folosit în Republica Moldova şi cel de 1.435 mm, folosit în România. Prin urmare, terminalul e prevăzut pentru accesul trenurilor din ambele ţări, iar disponibilitatea macaralelor performante ar putea fi o soluţie alternativă mai rapidă pentru practica actuală a schimbării materialului rulant al trenurilor cargo şi de pasageri de la un ecartament la altul de fiecare dată când e traversată vama.
Problema e că acum între Moldova şi România şi deci între Moldova şi UE, aproape că nu circulă trenuri cargo, din cauza acestei complexităţi logistice actuale. Noul terminal ar putea facilita transportul feroviar, în care un tren al Căilor Ferate din Moldova aduce containerele de la Basarabeasca, Chişinău, sau Străşeni, la Ungheni, iar aici macaralele pot gestiona schimbarea containerelor pe un tren al CFR Marfă sau DB Cargo din România, după care acel container să ajungă oriunde în România sau în altă ţară UE. De asemenea, acelaşi lucru poate fi făcut cu prima parte a călătoriei asigurată de un camion din Moldova, care aduce containerul la Ungheni, după care acesta pleacă pe cale ferată. Fireşte, totul e valabil şi în direcţie inversă.
Complexul va dispune de parcări mari pentru camioane şi toată logistica necesară lor, urmărind să deservească 200.000 camioane anual, cu echivalentul a 4 milioane de tone de mărfuri manevrate cu ele.