După ce a pensionat majoritatea modelelor cu combustie în Europa, dar a eşuat cu cele electrice, Ford mai face o rocadă de strategie şi nu mai vrea atât de multe modele electrice
26 August 2024, 11:19 Redacţia PiataAuto.md
Istoria Ford din ultimii ani în Europa a devenit una emblematică în care curajul şi planurile iniţiale mai ambiţioase decât media industriei, cooptate cu o renunţare prea rapidă la modelele care se vindeau cu adevărat, au degenerat rapid într-un eşec răsunător. Simplu spus, Ford a anunţat un plan grandios de a trece doar la maşini electrice în Europa mai repede toţi ceilalţi producători, iar între timp se apucase de pensionat pe val mode precum Fiesta şi Focus, Mondeo fiind scos din gamă anterior. Doar Puma şi Kuga mai rămăseseră cu nişte motoare mici sau în versiuni hibride, cu unele variaţii de modele în unele regiuni. Pe acest val, Ford a anunţat şi închiderea viitoare a fabricii din Saarlouis, Germania, cu concedierea a mici de angajaţi. Iar concedierile s-au ţinut lanţ în ultimul an, fiind anunţate în cel puţin 4 valuri, ele vizând şi alte fabrici, inclusiv din Spania.
Toate aceste concedieri şi încetări de producţie ale modelelor cu combustie nu au fost susţinute, însă, de modele electrice comparabil, care să ofere o alternativă viabilă. Ford Explorer electric, construit pe o platformă de VW ID.4, a venit cu mare întârziere, iar faptul că e derivat dintr-un model VW nu-l face tocmai cel mai dorit model nou de pe piaţă din Europa. Ford s-a încăpăţânat să-şi continue planurile şi a lansat şi noul Capri, care e bazat pe aceeaşi platformă, preluată de la VW ID.5, cu siluetă de coupe.
Foto: Noul Ford Capri
Însă lucrurile au degradat atât de mult în materie de vânzări şi profitabilitate generală a celor de la Ford din Europa, încât şefii americani s-au înfuriat şi i-au concediat pe cei europeni, eliminând şi câteva poziţii de management cu totul. Fostul şef Ford în Europa, Martin Sander, a migrat repede la VW, ridicând mari semne de întrebare despre cât de raţională era decizia Ford de a folosi platformele VW pentru modelele electrice în Europa, când în SUA Ford ar tehnologii mult mai avansate pe modele precum F-150 Lightning.
Foto: Fostul şef Ford Europa, Martin Sander
Ei bine, acea concediere a şefilor Ford din Europa a avut loc la sfârşitul lunii iunie, iar americanii spuneau atunci că vor regândi strategia Ford pentru continentul european. Şi au venit acum cu primele informaţii despre strategia regândită, care este, în esenţă, o nouă rocadă prin care Ford nu mai vrea atât de multe modele electrice şi se gândeşte cum să repare daunele cauzate în pierderea cotei de piaţă cauzate de pensionarea modelelor cu combustie. Doar că de această dată rocada Ford a vizat la pachet şi alte pieţe, nu doar Europa.
În SUA, Ford a decis să amâne cu 18 luni dezvoltarea unui pick-up electric mare, pentru ca noul model să aştepte tehnologii mai ieftine de baterii şi să fie mai competitiv pe piaţă. Tot în SUA, Ford vrea să se concentreze pe maşini de talie ceva mai mică, precum un pick-up mai compact, care ar fi mai atrăgătoare pentru cumpărători.
Ford planifica şi un SUV electric imens, cu 3 rânduri de scaune, cu care să cucerească mai multe pieţe din lume, mizând pe spaţiu imens şi autonomie mare. Acel model era comunicat de şefii Ford ca principalul model care va aduce fascinaţie în rândul fanilor, fiind descris ca un tren privat rapid, într-atât de confortabilă se dorea acea creaţie Realitatea pieţei s-a schimbat acum, spune Marin Gjaja, şeful operaţional al diviziei de maşini electrice Ford. Şi întreg proiectul acestui model nou, care trebuia să fie lansat în 2025, a fost suspendat pe termen nedeterminat, deci e posibil ca acesta să nu mai fie lansat niciodată.
Ce va produce compania în schimb, dacă nu mai lansează modele electrice în viitorul apropiat? Modele hibride, în special SUV-uri — asta e formula pe care Ford o vede drept salvatoare şi pentru SUA, şi pentru Europa. În primul rând va fi forma de SUV-uri hibride ce vor putea oferi 3 rânduri d scaune, dar în Europa asta va însemna cel mai probabil şi lungirea carierei de piaţă a unor motorizări hibride pentru Ford Kuga, spre exemplu.
Pentru Ford Puma asta ar însemna că modelul va mai fi păstrat în ofertă, însă în cazul lui e vorba doar de motorizări mild hibride şi un motor de 1 litru cu 3 cilindri. E puţin probabil ca Ford să mai facă efortul de a instala alte motorizări pe Puma pe parcursul carierei sale.
Iar Focus va rămâne oricum istorie, probabil, deşi din Europa se aud deja voci că Ford ar trebui să producă din nou o gamă completă de motorizări simple, benzină şi diesel, pentru Focus, producându-l în caroserie hatchback şi break, indicându-se exemplul lui Golf, care înregistrează din nou succese în vânzări cu o asemenea tactică, evitând pensionarea în ultimul moment.
Însă pentru Ford asta ar însemna un efort uriaş, aproape imposibil, întrucât o mare parte din angajaţi au fost deja concediaţi, iar o mare parte din contracte cu furnizorii au ajuns deja la finalităţi clare. Şi apoi, divizia europeană e una generatoare de pierderi, iar la nivel central divizia de maşini electrice Ford aduce şi mai mari pierderi, estimate la 5,5 miliarde de dolari doar în acest an. Noua rocadă de acum a celor de la Ford va genera pierderi adiţionale de 1,9 miliarde de dolari, dar Ford a gata să ia această notă de plată dureroasă pentru a minimiza pierderile principale pe care le suferă din cauza eşecului pe care l-au adus strategiile anterioare.
Şi, din nou, nu e o problemă doar că maşinile electrice nu s-ar vinde, am arătat într-un articol anterior care sunt statisticile reale la nivel global, dar şi faptul că vânzările de electrice au crescut, de fapt, şi în 2024, atât la nivel mondial, cât şi în Europa. În acest caz e strict un eşec Ford, prin care a pensionat modele anterioare prea repede, iar cele electrice au întârzia din cauza VW şi a deciziilor neinspirate. În lipsă de mai multe modele electrice în gamă, care să fie cu adevărat dorite, Ford pur şi simplu nu avea un alt rezultat decât un asemenea eşec, mai ales că şi pe partea de modele cu combustie lucrurile au rămas neglijate, iar motorul de 1,0 litri a rămas cam singurul pentru multe din acest modele.