(FOTO) Cum va arăta autostrada A8 din România, între Ungheni, Iaşi şi Târgu Neamţ, cu imagini din studiul de fezabilitate şi un cost record anunţat
15 August 2024, 11:05 Redacţia PiataAuto.md
Ieri în România a fost bifat unul din cei mai importanţi paşi birocratici pentru construcţia noii autostrăzi A8, pe tronsonul cuprins între Ungheni, Iaşi şi Târgul Neamţ, fiind aprobat studiul de fezabilitate al acesteia de către CNAIR. Odată cu asta a fost aprobat şi conceptul general autostrăzii, cu definitivarea numărului de poduri, pasaje, tuneluri şi alte elemente de infrastructură.
Studiul de fezabilitate aprobat ieri de CNAIR vizează tronsonul 4 al autostrăzii A8, cuprins între un punct apropiat oraşului Târgu Neamţ, apoi tranzitează ariile localităţilor Moţca, Paşcani, Târgu Frumos, Podul Iloaiei şi Iaşi urmând apoi spre localitatea Ungheni din judeţul Iaşi, după care autostrada se va conecta cu noul pod peste Prut, licitaţia căruia a fost deja finalizată.
Acest tronson de autostradă va avea o lungime de 93,27 km şi va conţine 101 poduri şi pasaje, 11 noduri rutiere şi tocmai 14 tuneluri. De asemenea el va avea şi 4 spaţii de servicii, 6 parcări de scurtă durată şi 2 centre de întreţinere şi coordonare.
Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a anunţat că valoarea totală estimată a acestui tronson al autostrăzii A8, numită şi Autostrada Unirii, este de 26,39 miliarde de lei, echivalentul a aproximativ 5,3 miliarde euro.
Suma are toate şansele de a fi un record de costuri pentru orice autostradă construită vreodată în România, la un cost de circa 56,8 milioane euro per kilometru. Suma e atât de mare, încât avem motive să credem că e vreo confuzie a CNAIR la mijloc şi ea ar fi aplicabilă pentru întreaga autostradă A8, decât pentru acest tronson. Deocamdată CNAIR nu a infirmat şi nici corectat această sumă, însă.
O explicaţie a costului atât de mare poate veni din numărul mare de poduri şi pasaje, însă, care vor trebui să compenseze denivelările de relief, soluţia fiind aleasă, cel mai probabil, şi pentru că multe din regiunile prin care va trece autostrada au riscuri de alunecări de teren.
Cel mai probabil acest tronson va si separat în 4 segmente distincte, care vor fi licitate separat. Pentru ca să se ajungă la licitaţie, mai e nevoie de avizarea studiului de fezabilitate la Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi în Consiliul Interministerial, după care să aibă loc aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern.