Guvernul Italiei le-a dat un ultimatum celor de la Stellantis, cerându-le să construiască o fabrică de baterii sau îşi pierd subvenţiile de stat
24 August 2024, 17:09 Redacţia PiataAuto.md
Guvernul Italiei, prin ministrul industriei, Adolfo Urso, le-a dat un ultimatum public celor de la Stellantis, cerându-le să construiască o fabrică de baterii pentru maşinile electrice, pe care o promiseseră anterior, sau aceştia îşi vor pierde subvenţiile de la stat, în sumă de 370 milioane de euro. Este încă una din seriile de acţiuni recente, prin care guvernul italian îşi arată nerăbdarea faţă de atitudinea Stellantis de a profita de avantajele de imagini ale originii italiene a maşinilor, de beneficiile oferite de această ţară, dar în acelaşi timp de a-şi neglija angajamentele şi a ava o atitudine prin care orice plan sau angajament anterior poate fi redus în timp. În acest caz, e şi Mercedes implicat.
Totuşi vine de la parteneriatul pe care Stellantis din partea Italiei, Mercedes din partea Germaniei şi Total Energies prin subsidiara sa Saft din partea Franţei l-au încheiat pentru a fonda o nouă companiei, Automotive Cells Company, sau ACC, care ar avea trei giga fabrici de baterii în Europa — în Kaiserslautern, Germania, şi Termoli, Italia, şi Billy-Berclau Douvrin, Hauts-de-France, Franţa.
Toate trei companii au primit susţineri masive din partea UE şi a celor trei ţări, pentru ca noua loc companie să poată construi cele trei fabrici de baterii pentru maşinile electrice şi e absolut clar de ce. În acest fel UE şi-ar localiza producţia de baterii pentru maşinile electrice în interiorul său, iar acesta e un elemente strategic pentru viitorul industriei. Guvernul Germaniei a oferit 437 milioane de euro, spre exemplu, iar cel al Italiei — cele 370 milioane menţionate mai sus.
Fabrica franceză a fost inaugurată în mai 2023, dar imediat ce cererea de maşini electrice a început a se tempera, cu unele regiuni în scădere, Stellantis şi Mercedes au început a da semne de ezitare faţă de viitorul celorlalte două fabrici rămase din Italia şi Germania, pentru ca la începutul lunii iunie să anunţe că suspendă construcţia lor, dând vina pe concurenţa chineză, şi a faptului că între timp chinezii au dezvoltat rapid bateriile LFP, ceea ce îi face şi pe producătorii europeni Mercedes şi Stellantis nevoiţi să studieze dacă nu cumva ar trebui şi ei să se reorienteze spre LFP. Şi cât are loc studierea şi regândirea strategiilor, cele două fabrici s-au pomenit cu lucrările de construcţie la el suspendate.
Deci, plângerile despre concurenţa chineză vin din partea exact aceluiaşi şef al Stellantis, Carlos Tavarez, care a semnat un acord cu chinezii de la Leapmotor şi a anunţat că el vrea să fie parte din ofensiva chineză de a cuceri piaţa europeană. Iar despre Ola Kallensius, şeful Mercedes, discuţiile sunt aproape de prisos, întrucât Mercedes este deţinut azi în raport de circa 20% de chinezi, dintre ca 10% de acţiuni îi aparţin companiei de stat chinezeşti, BAIC, deci efectiv statului chinez.
Foto: Carlos Tavarez, şeful Stellantis
Iar guvernului italian i-a cam crăpat răbdarea de atitudinea Stellantis, şi i-a oprit întâi din a-şi numi modelul Alfa Romeo drept Milano dacă nu-l produc în Italia, amintindu-le că-şi luaseră un angajament să crească producţia de maşini în Italia, nu să o reducă prin relocări în Polonia. În cele din urmă, Stellantis a fost nevoit să-şi redenumească maşina, dar la scurt timp guvernul a sechestrat o partidă de Fiat Topolino cu însemnele Italiei, care erau fabricate în Maroc, de fapt, indicând aceleaşi practici manipulatorii din partea Stellantis.
Iar ceea ce face acum guvernul Italiei e să le amintească celor de la Stellantis că cele 370 milioane de euro le-au fost asigurate pentru ca ei să construiască o fabrică de baterii electrice la Termoli, în Italia, care să angajeze oameni şi să producă, nu să ţină planurile suspendate la nesfârşit, până când vor studia ce să facă în direcţia LFP.
Ministrul Italian a declarat public că Stellantis trebuie să răspundă urgent ultimatului emis de guvern, pentru că altfel, acea finanţare va fi anulată, iar banii vor trebui realocaţi altcuiva, care să-şi ţină promisiunile şi să contribuie la dezvoltare.