Samsung a dezvăluit o nouă baterie revoluţionară pentru maşini electrice, care încarcă energia pentru 1.000 km în doar 9 minute şi are o durată de viaţă de 20 de ani
1 August 2024, 20:44 Redacţia PiataAuto.md
Tehnologia bateriilor cu stare solidă are parte de un nou imbold puternic, prin dezvăluirea de către Samsung a unei baterii revoluţionare, cu o densitate energetică de excepţie şi totodată cu acceptarea unor puteri de încărcare fascinante. Mai exact, noua baterie poate încărca în timp de 9 minute suficientă energie cât să asigure parcurgerea a 1.000 km!
Desigur, asta înseamnă că şi capacitatea totală de stocare a noii baterii e atât de mare, încât permite cu uşurinţă depăşirea autonomiei de 1.000 km. Cei de la Samsung spun că ţintesc ca maşinile electrice care vor folosi această baterie să poată oferi o autonomie de 900-1.000 km în intervalul de încărcare 10-80%, făcând uz de zona cea mai productivă a bateriei, unde încărcarea poate fi ultra-rapidă, de doar 9 minute. Asta înseamnă că o asemenea maşină ar avea autonomia totală de 1.300-1.400 km, dacă am cuantifica 100% din capacitatea de stocare a bateriei.
Noua baterie Samsung va putea asigura o asemenea autonomie uriaşă datorită unei densităţi energetic excepţionale, de 500 Wh/kg! Este o densitate ce o echivalează pe cea anunţată în pregătire de către chinezii de la CATL pentru domeniul aviaţiei. Samsung, însă, anunţă noua baterie pentru maşinile electrice, deşi menţionează că preţul mai mare al tehnologiei o va limita la modele premium iniţial, după care, odată cu reducerea de costuri, ea va ajunge în mult mai multe segmente.
La 500 Wh/kg, putem să deducem cât ar cântări o asemenea baterie, care să fie capabilă să asigure 1.300-1.400 km autonomie totală şi 1.000 km în intervalul de 10-80%. Pentru calcule, luăm la bază un model electric eficient de talie mare, cu un consum de circa 15 kWh/100 km deci nu luăm cel mai eficient exemplu, cum ar fi Lucid Air Pure, care a fost omologat de curând cu un consum realist de 12,4 kWh/100 km. La 15 kWh/100 km, ar fi nevoie ca cele 70% din baterie să reprezinte 150 kWh, iar 100% din capacitate ar fi 215 kWh, cu 225 kWh capacitate brută. La o densitate de 500 Wh/kg, asta înseană că fiecare kWh cântăreşte 2 kg, iar o batrie de 225 kWh ar cântări doar 450 kg, ceea ce e semnificativ mai puţin chiar decât bateriile actuale de 100 kWh. Pentru comparaţie, acum Hummer EV are o baterie de circa 215 kWh net şi ea cântăreşte circa 1,4 tone. Iar la maşinile care au baterii de 100 kWh, ele cântăresc de obicei 600-700 kg. Deci noua baterie ar aduce un progres imens, iar prin sutele de kilograme aruncate de pe maşină va face acea maşină electrică mai eficientă în consum, sporindu-i din nou autonomia.
Desigur, ulterior, când această baterie va ajunge în segmente mai democratice, mulţi producători ar putea prefera să opteze pentru o baterie mult mai mică, spre exemplu de 100 kWh şi o autonomie de vreo 700 km, dacă ea oricum se încarcă atât de repede. Iar o asemenea baterie Samsung de 100 kWh ar cântări doar 200 kg!
Încărcarea acestei baterii de la 10 la 80% în doar 9 minute înseamnă o putere medie de încărcare de circa 5C, adică o putere de 5 ori mai mare decât cifra capacităţii de stocare. La 100 kWh capacitate de stocare, asta ar însemna cam 500 kW putere medie de încărcare, iar la 215 kW, asta ar însemna peste 1 MW putere de încărcare! O asemenea baterie ar încărca circa 17-18 kWh per minut, sau cam 100-110 km de autonomie per minut, iar astfel în 9 minute se ating cei 900-1.000 km ţintiţi.
Secretul acestei puteri uriaşe de încărcare vine din tehnologia cu stare solidă, când electrolitul dintre anod şi catod e unul solid, nu lichid sau gel. Asta permite ca electronii să migreze neafectaţi de temperatura mediului ambiant şi fără a se forma depuneri sub formă de dendrite la congestionarea lor, fapt care duce la degradarea bateriei. Inginerii Samsung spun că noua lor baterie va avea o durată de viaţă de minim 20 ani cu tot cu asemenea regimuri de încărcare ultra rapidă.
Dezvăluirea noii baterii Samsung a avut loc în Coreea de Sud la un eveniment specializat, dedicat tehnologiilor de baterii, numit SNE Battery Day 2024. Tot acolo Samsung a menţionat că plasarea în producţia de serie a acestei baterii e estimată pentru începutul anului 2027. Deci, mai durează un pic, dar acest termen e perfect explicabil, or, o baterie cu stare solidă presupune cu totul alte linii de producţie în fabrici.
Însă aceste promisiuni din de la Samsung, o companie cu experienţă uriaşă, care nu jonglează doar cu nişte calcule teoretice pe care şi le-ar dori să le atingă. Vorbim de o baterie deja elaborată şi testată, deja produsă în serie mică şi chiar expediată mai multor producători auto, ca aceştia să o testeze între timp pe maşinile lor electrice şi să fie gata şi ei să o încorporeze în maşinile lor în anul 2027!
Vin timpuri impresionante în lumea maşinilor electrice, deci!