Un nou record pentru maşinile electrice în Norvegia, acestea au atins 92% din totalul vânzărilor
15 August 2024, 19:45 Redacţia PiataAuto.md
Norvegia, ţara cu cea mai mare cotă a vânzărilor de maşini electrice din lume, unde cota acestora printre maşinile vândute noi oscila în mod normal între 85 şi 90%, a atins un nou record istoric. În luna iulie 2024, cota maşinilor electrice în Norvegia a atins 91,9% din numărul total de maşini noi vândute în ţară. Deci, vorbim practic de situaţia maşinile electrice au ajuns să ocupe 92% din vânzări, iar toate celelalte tipuri de propulsie cumulează împreună doar 8%!
E curios şi faptul că acest record a fost atins pe fundalul unei scăderi generale a pieţei Norvegiei, remarcate de mai mult de un an încoace. Unii experţi locali explicau această temperare la început prin incertitudini economice, dar în ultimul timp tot mai multe voci pun această temperare pe un fenomen în care cei care deţin maşini cu combustie le menţin în proprietate mai mult pentru că nu prea au la fel de mult alegeri similare pe piaţa maşinilor lor, iar cei care au maşini electrice le exploatează pur şi simplu mai mult pentru că acestea le generează costuri mai mici în timp şi astfel norvegienii nu prea simt nevoia să le schimbe la fel de repede, mai ales în contextul unor maşini noi mai scumpe.
Aşadar, în iulie 2024 s-au vândut în total 6.456 automobile noi, cu -14,2% mai puţin decât în iulie 2023. Din ele, 5.933 de automobile au fost pur electrice, cu baterii, ceea ce corespunde unei cote de 91,9%!
Maşinile plug-in hibride nu sunt la fel de populare în Norvegia ca în alte părţi ale Europei şi au cuantificat doar 153 exemplare vândute în iulie, sau 2,4%! Dacă ar fi să le punem pe acestea într-o categorie comună cu cele pur electrice, cum fac adeseori chinezii, am ajunge la o cotă totală de 94,3% de maşini care pot fi conduse pur electric.
Norvegienii nu se lasă prea impresionaţi nici de modelele hibride tradiţionale şi au cumpărat doar 160 de asemenea maşini, sau 2,5% din total. La capitolul hidrogen, s-a mai produs o singură vânzare, pentru că în ultimul timp sunt tot mai puţine staţii de hidrogen în Norvegia.
Iar maşinile cu combustie clasică, fără sisteme hibride, au totalizat doar 3,2% din toată piaţa. Au fost vândute doar 164 maşini diesel, ceea ce corespunde unei cote de 2,5% şi doar 45 maşini cu motoare pe benzină, sau 0,7%.
Aşadar, s-a ajuns la o situaţie în care maşinile cu combustie clasică aproape că dispar de pe piaţa Norvegiei cu totul. Doar 0,7% cotă pentru maşinile cu benzină e un indicator absolut infim şi probabil nici Norvegia nu-şi imagina că va ajunge atât de repede a o asemenea situaţie.
Cu o asemenea cotă de maşini electrice, deci, nu e de mirare că toate cele mai populare 10 modele de pe piaţă sunt electrice. Conduce VW ID.4, nu Tesla, care avusese perioade bune în care domina. La fel de paradoxal e că Toyota bZ4X, un model foarte criticat pentru performanţele sale de maşină electrică, e pe locul 2 la vânzări în Norvegia. Iar top 3 e încheiat foarte aproape de Skoda Enyaq.
Noul Volvo EX30 a ajuns să înregistreze succese remarcabile deja, clasându-se pe locul 4, iar primul model Tesla e clasat abia pe locul 5.
E curios că în top 10 nu se regăseşte niciun model chinez, deşi per total acestea au ajuns să aibă vânzări importante şi toate modelele electrice chinezeşti împreună au ajuns să ocupe cam 13% din piaţă.
Biroul de statistici norvegian că şi media totală a anului s-ar putea situa la 90-92% pentru cota maşinilor electrice. Acum câteva zile, Norvegia a publicat şi statistici interesante despre câtă electricitate e consumată din totalul ţării de prizele fast charge destinate maşinilor electrice, iar acele cifre arătau un tablou neaşteptat de bun pentru sistemul energetic al ţării.