Volvo a primit o comandă de 300 camioane electrice de distanţe lungi, una din cele mai mari din istoria sa, dar cumpărătorul a comandat şi mai multe diesel
23 August 2024, 13:31 Redacţia PiataAuto.md
Volvo a anunţat recepţionarea uneia din cele mai mari comenzi de camioane electrice din istoria sa, o comandă ce include 300 de camioane electrice de distanţă lungă FH Aero Electric. Cumpărătorul e una din cele mai mari companii de transport din Europa, DSV, care are încadrate în flota sa un număr de 20.000 de camioane în toată lumea, menţionează cei de la Volvo. Asta înseamnă că această companie are o înţelegere profundă a ceea ce înseamnă munca adevărată în toată diversitatea de situaţii, şi totuşi a ales să comande 300 camioane electrice de la Volvo, care nu au cea mai mar autonomie de pe piaţă.
Dacă modele mai noi, precum Iveco S-eWay sau Mercedes eActros se laudă deja cu autonomie de 500 km în condiţiile în care sunt încărcate la maxim, noul Volvo FH Aero Electric, chiar dacă a trecut de curând printr-un facelift major, a rămas cu bateriile vechi şi cu sistemul de propulsie vechi, care-i promit doar 300 km autonomie, de la 100% la 0%. În viaţa reală, însă, dacă şoferul nu va sta să încarce până la 100% şi dacă nu va vrea să rişte să ajungă cu 0% la următoarea staţie, va putea avea o autonomie reală de 150-200 km, aşa cum arăta şi experienţa elveţienilor cu acelaşi model de camion Volvo din anul trecut.
Foto: Camionul Volvo electric al elveţienilor, din experienţa de anul trecut
E paradoxal de ce suedezii încă nu actualizează modelul lor de distanţe lungi, chiar în contextul unor asemenea comenzi mari, mai ales că acum câteva luni au actualizat modelele lor de camioane urbane cu baterii noi, mai dense energetic, care oferă 450 km autonomie.
Una din limitările la camionul de distanţe lungi, faţă de alte modele mai noi, e că în interiorul cadrului mai există o cutie de viteze clasică, de care sunt ataşate motoarele, iar cutia automată are dezactivate majoritatea treptelor, lăsând doar câteva trepte active. Alte modele mai noi nu mai au cutie de viteze, ci doar un reductor, iar asta a eliberat spaţiul în interiorul cadrului pentru a amplasa acolo baterii suplimentare.
Dar, deocamdată camionul Volvo FH Aero Electric are încă aceste limitări, iar cele 300 camioane vor începe a fi livrate în acest an, urmând ca livrările să fie extinse până la începutul anului 2026.
Cifra de 300 camioane poate părea relativ mică faţă de peste 140 mii de camioane, cât produce şi livrează în total Volvo anual, dar în acest caz e important că sunt 300 camioane de distanţe lungi. Iar în cazul camioanelor electrice, din 2019 până în prezent, Volvo a livrat de fapt doar 3.800 camioane electrice în toată lumea, în toţi aceşti ani cumulativ! În luna iulie, Volvo anunţa cât de mult CO2 au eliminat aceste camioane din circuitul economic, menţionându-se despre 3.500 camioane electric vândute în toată perioadă. Se pare că acum cifra a mai fost plusată cu exact 300. Iar 3.800 camioane electrice în atât de mulţi ani e o cifră foarte mică, de fapt, în contextul în care Volvo vinde cel mai multe asemenea camioane dintre toţi. Iar noi arătam în acel articol cu ce e comparabil impactul lor de CO2, dacă e plasat într-un context mai global, în comparaţie cu o navă transportatoare de container, de exemplu.
Cei de la DSV, care au comandat acum cele 300 camioane de la Volvo, spun că până în 2030 vor să aibă 2.000 camioane electric în flota lor. Dar acum, pe lângă cele 300 de camioane electrice comandate de la Volvo, au mai comandat şi mai multe camioane diesel de la Volvo — tocmai 500 la număr.