Americanii de la Thor au creat prima rulotă plug-in hibridă din lume, care poate rula şi pur electric, alimentând de la panouri solare
28 Septembrie 2024, 14:15 Redacţia PiataAuto.md
Rulotele sunt un tip foarte specific de transport, unele fiind folosite de unii entuziaşti doar de 1-2 ori pe an în vacanţe, în timp ce altele devin o casă mobilă pentru un stil de viaţă nomad. Pentru că staţionează mult, dar şi pentru că au o întreagă casă la bord, consumul lor de energie e mult mai mare decât al maşinilor obişnuite, iar asta a fost o piedică până acum, ce a limitat apariţia şi răspândirea unor modele electrice sau plug-in hibride. Acum, însă, americanii de la Thor Industries, împreună cu cei de la Harbinger, au creat prima rulotă plug-in hibrid din lume.
De fapt, rulota şi substratul său tehnic au fost proiectate în primul rând pentru propulsia pur electrică, iar motorul cu benzină va avea rol doar de generator adiţional când se epuizează bateriile, un soi de range extender, deci. Propulsia propriu-zisă a rulotei, însă, are loc electric, iar arhitectura rulotei e una de 800 volţi, fiind în pas cu cele mai avansate maşini şi camioane electrice din lume.
Rulota va avea şase baterii de 35 kWh fiecare, însumând 210 kWh de energie stocată. Numărul bateriilor poate fi ajustat la dorinţă, între 3 şi 6 unităţi, deci capacităţile pot fi de 105, 140, 175 şi 210 kWh.
Cu bateria maximă, rulota poate avea o autonomie pur electrică de 300-350 km, deci comparabilă cu multe camioane şi maşini electrice! Dacă se doreşte condusul pe distanţe mai lungi, motorul cu benzină intră în acţiune şi încarcă bateriile, furnizând totodată energie şi pentru propulsia curentă.
Rulota poate încărca, însă, şi la prize fast charge, în timp ce călătorii fac o pauză, aşa că, teoretic, ea poate fi exploatată aproape ca un vehicul pur electric, fără folosirea motorului pe benzină sau cel puţin cu folosirea foarte rară a lui în zone mai izolate.
Pe lângă asta, acoperişul rulotei are panouri solare instalate acolo, fără a se menţiona puterea lor instalată, iar ele îşi trimit energia în sistemul maşinii. Chiar dacă ar fi să estimăm o putere de minim 2 kW a panourilor de acolo, o încărcare completă a bateriilor ar dura câtva zile şi poate n-ar fi fezabilă pentru deplasări continue, însă pentru călătorii care stau câteva zile într-un singur loc, explorând împrejurimile, soluţia va fi una care-i va ajuta enorm şi le va asigura şi energia pentru utilităţile de la bord cel puţin.
Pe lângă asta, şasiul vehiculului a fost conceput pentru a fi mai savuros şi mai manevrabil în condus, ajutat de centrul de greutate mai coborât, iar pentru asta suspensia faţă e una cu dublu braţ, la fel ca la modelele premium şi de performanţă.
Desigur, s-a lucrat şi la aerodinamică, extremităţile vehiculului fiind rotunjite pentru un coeficient aerodinamic cu 20% mai bun decât alte vehicule similare obişnuite.
Iar cei de la Thor Industries ştiu cu siguranţă multe despre aerodinamica rulotelor, întrucât tot ei sunt şi deţinătorii mărcii Airstream, de rulote cu design deosebit de aerodinamic.