Bine ai venit, maşină de vis! A venit acel moment în viaţă pentru o maşină iraţională, dar genială, BMW M3 Competition xDrive
17 Septembrie 2024, 19:45 Ilie Toma
De ceva timp bun, am părul mai gri, mai cărunt. Dar eu am început a încărunţi încă de dinainte de 30. Totuşi, viaţa merge pe repede înainte şi, deşi nu sunt exact la vârsta aia de 42 de ani, când se spune că ar exista o criză, se pare că încep să înţeleg lucrurile care se întâmplă în jurul acestei vârste. Aş zice că atunci vine acel moment când vrei să savurezi măcar un pic mai mult şi clipa, pentru că aritmetica îţi spune despre timpul pe care l-ai muncit în spate, dar îţi arată totodată că şi timpul pe care-l ai în faţă e destul de limitat. Şi apoi e şi perioada în care vrei să ai cele mai mari visuri şi aspiraţii. Şi să ai şi câteva din ele îndeplinite. Eu tocmai mi-am îndeplinit un vis, unul la care a fost greu până şi să îndrăznesc a aspira.
De peste 17 ani testez maşini, scriu despre maşini şi apreciez în primul rând ingineria şi pasiunea pe care o pot transmite ele. În ultimii ani, cuprindem subiecte mult mai largi, inclusiv din zona tehnologiei, ingineriei mai profunde şi a energiei regenerabile şi o facem pentru un public mult mai mare, atât pentru Republica Moldova şi România, cât şi pentru publicul din toată lumea, în engleză. Iar asta ne-a făcut să cunoaştem profund atât ingineria maşinilor electrice, cât şi a celor cu combustie. După 10 ani în care am condus un Mercedes cu combustie, alegerea firească şi raţională ar fi fost să cumpăr o maşină electrică, eventual un Hyundai Ioniq 6, tehnologia căruia o admir foarte mult, sau o Tesla. Şi n-am tăiat de pe listă aceste opţiuni, o maşină electrică va urma cu siguranţă, şi nu într-un viitor foarte îndepărtat, pentru că le înţeleg eficienţa şi tehnologiile şi cred că există deja multe modele electrice formidabile, cu care m-aş împăca perfect în viaţa de zi cu zi.
Dar eu sunt omul care admiră şi maşinile clasice, cu combustie, deopotrivă, dacă ele au ceva cu totul special în ele, şi le mai şi conduc şi filmez din când în când.
Şi dacă stau să mă gândesc ce maşini din cele curente de azi au şanse de a deveni maşini legendare, de colecţie, în viitor, lista e foarte mică. Iar eu, când eram întrebat în ultimii ani, care din maşinile actuale o consider cu adevărat superbă până în cel mai mic detaliu ingineresc — spuneam clar: BMW M3. M-am convins de asta pe propria piele acum câţiva ani, când am condus una într-o călătorie cu fiul meu prin Alpi, cu o maşină de test, pe care o luasem de la BMW.
Apoi a mai trecut ceva timp şi nimic n-a diluat părerea mea despre M3. Ba dimpotrivă. În lumea noastră auto se întâmplă şi evoluţii bune la capitolul maşinilor electrice, dar la cele performante cu combustie, se întâmplă lucruri pe care nu le pot agrea de cele mai multe ori, când modelele cele mai puritane de cândva primesc pe bandă rulantă sisteme plug-in hibrid. Da, aceste sisteme le dau mult mai multă putere pe hârtie. Dar pentru mine un Mercedes-AMG C63 S actual, care a trecut de la un motor V8 la unul cu 4 cilindri şi electromotoare, e o blasfemie pentru pasiunea auto. E o maşină grea, şi nu foarte rapidă în final. Chiar şi BMW M5 a devenit plug-in hibrid şi cântăreşte 2,5 tone la gol!
Aproape peste tot, deci, maşinile de performanţă devin tot mai grele şi, încercând a bifa cifre mici în consumul oficial, pe care le poţi atinge doar în prima sută, spulberă plăcerea aia supremă de condus a unui model puritan. Şi la un moment dat, ne-am pomenit că în lumea noastră aproape că nu au mai rămas maşini produse din pasiune inginerească pură, care să-ţi ofere performanţa şi precizia aia genială, dar să nu aibă vreun sistem hibrid, mild hibrid sau plug-in hibrid încorporat. Chiar şi Porsche 911 a apucat-o pe această cale!
Şi atunci, cu fiecare nouă lansare plug-in hibridă din lumea modelelor de performanţă, BMW M3 devine tot mai mult o legendă vie. Aproape toţi pasionaţii auto ştiu cât de rapid este în comparaţie cu multe alte modele de performanţă şi chiar o întrecere recentă cu Mercedes-AMG C63S a arătat asta.
Dar pentru mine a contat mai mult admiraţia ca pentru o legendă, pe care o am pentru acest model. De câţiva ani buni, actualul BMW M3 este pentru mine o maşină de vis, pe care chiar o voiam, doar că întotdeauna mai apărea undeva în spatele minţii şi complexul ăla pe care-l avem cu toţii cei de prin regiunea asta, că n-ar prea fi posibil, că întotdeauna există alte priorităţi.
Dar a venit şi acel moment în viaţă al încărunţirii şi al îndrăznelii de a visa şi a face tot ce poţi ca acel vis să se împlinească. Noi am vrut să gândim întotdeauna global, fără a ne plânge de hotarele fizice ale ţării noastre. Şi această gândire globală ne-a ajutat enorm. Ca un asemenea vis să se întâmple, sunt ceva factori care trebuie să se alinieze, inclusiv, în cazul meu, să am o soţie care să-mi dea din cap afirmativ la acest vis al meu şi să-mi zică cu un entuziasm la fel de mare că-mi susţine aceste năzuinţe, fapt pentru care trebuie să-i zic un mare mulţumesc. Până şi tatăl meu, om pentru care pasiunea auto s-a materializat la o vârstă mult mai târzie, mi-a înţeles din primul minut pasiunea şi gândul, şi mi-a susţinut-o. Şi mai sunt câţiva oameni apropiaţi, ştiu ei cine, care au ştiut de aceste năzuinţe şi toţi au fost la fel de entuziasmaţi şi de susţinători. E important să ai asemenea oameni în jur. Îţi dă aripi să crezi că acest pas merită făcut chiar dacă vei mai avea de plătit şi ulterior pentru această maşină de vis.
Aşa că acum mai multe luni, am mers la BMW Moldova şi configurat un BMW M3 Competition xDrive de vis, aşa cum mi l-aş fi dorit. Vorbesc la condiţional, pentru că atunci încă nu eram convins că acest vis se va putea produce. Cei de la BMW Moldova, însă, au fost mai încrezuţi ei pentru mine, pesemne, pentru că au plasat în producţie maşina asta doar văzându-mi pasiunea pentru ea în ochi. Dacă nu o vei cumpăra tu, o vom vinde cât ai clipi oricum, la felul în care ai configurat-o, pentru că avem de obicei doar o cotă de un singur automobil pe an. Sau o vom ţine noi, aici, în garajul nostru până vei spune că a venit timpul — mi-au zis ei.
Şi acum, toamna, într-o bună zi, tot cei de la BMW Moldova m-au sunat să-mi zică să vin până la ei. Când am ajuns, am mers în depozitul lor de maşini, unde mi-au deschis uşa unei hale, iar acolo, în interior, stătea M3-ul verde, exact aşa cum o configurasem mai multe luni în urmă, tocmai trecut de primele procese de pregătire de livrare. Ilie, ce bine arată în configuraţia asta! Nu eram convinşi dacă interiorul oranj se va potrivi cu verdele caroseriei, dar e o combinaţie pur şi simplu superbă!. E frumos să vezi că până şi oamenii care vând maşina asta au acelaşi entuziasm în ochi. Iar eu le datorez un mare mulţumesc celor de la BMW Moldova pentru atitudinea aia umană de susţinere enormă în acest vis. Au admirat intenţia mea iniţial, au avut încredere în mine pe tot parcursul acestui proces şi pur şi simplu m-au ajutat enorm ca acest proces să ajungă la o finalitate fericită.
Şi nu pot să neg că gradul meu de entuziasm, deja foarte mare încă de acum câteva luni, a sărit la nivelul de maxim absolut atunci când am văzut maşina pe viu. M3-ul verde din faţa mea, văzut pe viu, mi-a spus clar că visul e aici. Şi trebuie atins. Iar acum, maşina e deja înmatriculată şi mi-a şi fost înmânată cu o strângere de mână camaraderească de către cei de la BMW Moldova. Am filmat multe din aceste momente, şi ele se vor regăsi în video-urile viitoare.
Între timp, avem planuri mari cu ea. Dacă tot avem şi un canal de YouTube dedicat maşinilor clasice, ea va figura şi acolo, ca un model clasic actual printre legende de colecţie. Vom filma mult cu ea. Vom face multe lucruri speciale cu ea, acolo, dar şi aici, pe PiataAuto.md.
Şi ştim că s-ar putea să nu fie cel mai practic model pentru condusul de fiecare zi, dar nici nu voiam asta de la el. Noi îl vedem mai degrabă ca unul de colecţie, nu tocmai de ţinut doar în garaj, ci şi de savurat. Unul din ultimele modele din lume cu o inginerie puritană. Un BMW M3 Competition xDrive verde, de 530 CP, cu un interior oranj maroniu.