Cu perspective de închideri de fabrici şi concedieri, VW a decis oprirea producţiei lui Polo în Europa şi importarea acestuia din Africa de Sud
21 Septembrie 2024, 10:11 Redacţia PiataAuto.md
Grupul VW e în mijlocul celor mai intense discuţii din lumea auto, după ce a anunţat că va închide fabrici din Belgia şi Germania şi va concedia 30.000 de oameni în Germania, inclusiv jumătate din inginerii ce muncesc în cercetare şi dezvoltarea de noi modele. Şi, deşi o mare parte din fabricile sale europene lucrează la capacitate redusă, VW a decis scoaterea din producţie a modelului Polo în Europa.
În ultimii ani, mai ales din perioada în care apăruse criza semiconductoarelor, mulţi producători auto au tăiat nemilos din modelele compacte, pentru că numărul de semiconductoare necesare pentru o maşină mică şi ieftină era cam acelaşi ca şi pentru una mai mare, dar profitul pentru producător era total diferit. Astfel, ne-am pomenit cu o piaţă în care maşinile mici şi ieftine au devenit foarte puţine la număr, iar multe din ele au devenit scumpe între timp. Migrarea spre maşini electrice a avut şi ea un rol de a împinge şi mai mult producătorii spre eliminarea modelelor mici din gamă. Acum a făcut-o şi VW.
VW Polo e scos din producţia europeană, de la fabrica din Pamplona, Spania, cu motivul oficial că fabrica are nevoie să se pregătească de producţia viitoarelor modele electrice compacte din grupul VW.
E vorba de două SUV-uri electrice mici, unul pentru VW şi altul pentru Skoda, dar şi hatchback-ul ID2.all, iar producţia lor ar urma să înceapă abia în anul 2026. Până atunci, fabrica va fi într-un proces retehnologizare care va dura un an şi jumătate, iar între timp ea va mai produce modelele T-Cross şi T-Roc.
VW Polo, însă, nu va mai fi produs în Europa odată cu această decizie, însă va fi păstrat în producţie în Africa de Sud, urmând să fie importat de acolo în Europa. Vânzările lui Polo, spun cei de la VW, au scăzut la jumătate faţă de cât erau în perioada de vârf a acestei generaţii şi în 8 luni ale acestui an s-au vândut doar 90.107 exemplare, deci doar puţin mai mult de 10.000 exemplare lunar. Astfel, cifra e prea mică, iar modelul prea ieftin, ca acesta să mai poată fi păstrat în producţie în Europa.
Însă acest fapt spune clar că VW are probleme nu doar la maşinile electrice, ci şi la cele cu combustie, care au devenit simţitor mai scumpe, deşi majoritatea din ele se bazează pe aceleaşi platforme de demult, uşor perfecţionate. Grupul VW n-a investit în niciun motor cu combustie absolut nou în ultimii ani, ci doar în uşoare modificări de putere şi combinări cu sisteme mild hibride şi plug-in hibride, iar astfel progresul a stagnat în mare parte şi acolo. În acelaşi timp un banal VW Polo, care trebuia să fie întotdeauna cea mai ieftină maşină bună pe care ţi-o imaginai, porneşte acum în Germania de la aproape 20.000 euro şi urcă la peste 31.000 euro în versiunile de top. Prin urmare, nu, nu e de mirare de ce europenii nu-l mai cumpără în aceleaşi cantităţi ca înainte.
Doar că şi decizia de acum mai adaugă un minus de vreo 150.000 de maşini fabricate anual de VW în Europa, iar asta are invitabil efecte în performanţa companiei şi a industriei în general. Dacă lucrurile ar fi aşa cum se promite, că peste doi ani acea fabrică va produce două sau trei modele electrice noi, şi dacă ele ar fi cu adevărat bune şi populare, tot acest proces ar aduce nişte schimbări spre bine în final şi pentru balanţa VW, şi pentru industrie. Doar că, la cât de multe ori a tot tergiversat VW lansările de modele electrice în ultimii ani, la câte rechemări în service au acestea şi la cât de efemere sunt cifrele reale de vânzările ale multora dintre ele, orice asemenea anunţuri din partea VW trebuie tratate cu scepticismul de rigoare până la transpunerea lor în viaţă.
Deocamdată, ceea ce vedem transpus acum în viaţă e că, după 8,4 milioane de exemplare Polo produse în istoria sa, fabrica spaniolă a VW rămâne fără acest model în sarcina sa de producţie, iar în showroom-urile europene în curând vor veni exemplare Polo fabricate în Africa de Sud.