După ce a anulat dezvoltarea de platforme noi de maşini electrice şi a suspendat fabricile noi de baterii, şeful Mercedes cere acum relaxări ale restricţiilor de emisii de CO2 în UE

24 Septembrie 2024, 08:51
Redacţia PiataAuto.md
Mercedes a fost în ultimul an unul din cei mai debusolaţi producători auto în maşinile electrice, iar asta s-a produs atât din cauza modelelor proiectate să arate aparent luxos, dar nu tocmai avansate în inginerie, cât şi din cauza şefului mărcii, Ola Kallenius, care s-a tot ţinut de declaraţii bizare şi decizii care anulau intenţiile de progres.
E clar, vânzările de modele electrice la Mercedes au devenit un fiasco total printre primele, când alţi producători le vindeau cu rânduri imense. Chiar şi în vârful acestei agitaţii, dealerii Mercedes din SUA ofereau reduceri imense ca să scape de stocuri, iar doritori erau puţini.
În loc să-şi revadă ingineria şi designul acestor modele, Mercedes s-a supărat din nou pe electromobilitate şi a anunţat acum câteva luni că anulează total dezvoltarea de platforme noi pentru viitoarele modele electric S-Class şi E-Class, anunţând că va folosi platforme actuale cu combustie, uşor perfecţionate. Deci, nu doar că modelele electrice actuale sunt un insucces în vânzări, Ola Kallenius a decis că nici modele viitoare nu mai trebuie dezvoltate cu tehnologie cu advărat nouă şi bună.
Apoi au urmat suspendările construcţie de noi fabrici de baterii împreună cu Stellantis în Italia şi Germania, iar de curând guvernul italian, înfuriat de această neseriozitate, a tăiat fondurile de stat, destinate susţinerii acestor proiecte.
Iar atunci când UE a început procedurile pentru a introduce taxe de import adiţionale pentru maşinile electrice din China, în încercarea de a-şi proteja producătorii de concurenţă inegală, după ce se anunţa, Ola Kallenius a ieşit cu declaraţii surpriză, anunţând că UE nu doar că n-ar trebui să crească taxele de import pentru maşinile chinezeşti, ci ar trebui să aibă zero taxe la importul maşinilor din China, ca să există o concurenţă liberă. Şi asta spunea şeful unui producător care a pierdut primul orice luptă concurenţială. Noi am indicat atunci, de unde vin aceste declaraţii — Mercedes e deţinut azi în raport de circa 20% de chinezi, inclusiv 10% de compania chinezească de stat BAIC, deci de statul chinez.
Ei bine, iată că acum şeful rătăcitor al Mercedes mai vine cu noi declaraţii şi cere de la UE relaxarea restricţiilor de CO2 şi a tranziţiei la maşini electrice, indicând că „preferinţele cumpărătorilor nu pot fi ignorate”.
Acesta a mai spus că în condiţiile în care cota maşinilor electrice stagnează, ţintele intermediare de emisii pentru 2025 sunt aproape imposibil de atins, iar UE ar trebuie să relaxeze aceste restricţii, ca producătorii care nu le pot respecta să nu ajungă să plătească amenzi de miliarde.
S-ar putea să existe şi necesităţi de ajustare, dar, atunci când aceste solicitări vin din partea unei companii care a tăiat şi anulat în mod deliberat orice dezvoltare de produs temeinic în domeniul maşinilor electrice, şi a tăiat şi construcţii de noi fabrici pentru care a primit bani UE, ele par cel puţin nedrepte faţă de ceilalţi jucători ai pieţei — alţi producători, care au investit mai mult şi mai inspirat, şi au reuşit să-şi adjudece cote mai bună de vânzări. Ceea ce vrea Mercedes e să continue să joace după vechile reguli, încasând profituri din tehnologii vechi, el fiind primul care şi-a zis că nu mai e nevoie să arunce bani pentru a se conforma noilor reguli.
Iar cea mai interesantă întrebare aici e de ce ar vrea China o asemenea relaxare în UE, or, Mercedes a tot retransmis poziţii favorabile Chinei în ultimul ani, odată ce are atât de mulţi acţionai de acolo? Ar fi oare China avantajată dacă UE relaxează din nou restricţiile de emisii şi le permit producătorilor săi să mai joace vreo câţiva ani jocul modelelor cu combustie, oferindu-le aparent o salvare financiară? Oare nu va fi această pastilă de relaxare pentru producătorii europeni exact ceea de ce are nevoie China pentru a se detaşa definitiv în domeniul modelelor electrice, iar peste încă 3-4 ani, când inevitabil şi producătorii europeni vor reveni din nou la acelaşi subiect, ei vor fi absolut irelevanţi în această nouă epocă?
E una din acele dileme care necesită multă analiză, de corectitudine pentru toţi cei de a piaţă, inclusiv pentru cumpărători, dar care trebuie analizată şi din perspective globale a poziţiei producătorilor europeni faţă de cei chinezi şi globali. Or, o pastilă dulce de acum poate avea efecte adverse ireversibile pe termen lung.
2
24,082
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!