Hitachi a lansat un nou camion minier, cu cea mai mare sarcină utilă raportată la greutatea sa, care poate fi şi electric cu baterii sau cu pantograf
26 Septembrie 2024, 19:50 Redacţia PiataAuto.md
Hitachi a lansat un nou camion minier care bifează întâietatea mondială la câteva capitole simultan şi care a fost proiectat din start să poată fi atât propulsat cu combustie, cât şi electric cu baterii sau cu pantograf, în funcţie de configuraţia în care e comandat.
Noul model Hitachi se laudă cu cea mai mare sarcină utilă raportată la masa sa proprie în segmentul camioanelor miniere de 400 tone. Mai exact, noul model, numit EH4000AC-5, poate încărca o sarcină utilă de 242 tone, ajungând la o masă totală de 427 tone, ceea ce înseamnă că masa proprie e de 185 tone.
În lume există şi camioane cu sarcină utilă mai mare, dar ele sunt de obicei din segmente şi mai mari, precum camionul Belaz 75710, care deţinea recordul mondial la sarcina utilă totală de 450 tone, însă acesta are o benă atât de plată, încât sarcina sa practică e mult mai mică. În cazul camionului Hitachi, bena e gândită pentru practicism maxim şi o încărcare rapidă cu utilajele miniere.
Noul camion are roţile propulsate de electromotoare, care funcţionează pe bază de curent alternativ şi care îi pot asigura o viteză maximă rară pentru acest tip de camioane, de tocmai 65 km/h.
Electricitatea pentru aceste electromotoare poate fi produsă printr-un generator diesel de origine Cummins, care are o putere maximă de 1.864 kW sau 2.534 CP.
Însă acelaşi camion poate fi lipsit de motorul diesel, iar în locul lui electricitatea pentru propulsie să fie furnizată de un set de baterii produs de ABB. Teoretic, se poate opta şi doar pentru baterii, însă la 1,9 MW consum de energie în regim de putere maximă bateriile se vor epuiza rapid, astfel că producătorul recomandă combinarea bateriilor cu un pantograf.
Astfel, bateriile de la bord pot fi mai mici, iar în perioadele de urcare camionul ar fi conectat la pantograf şi şi-a încărca adiţional bateriile în timp ce urcă. Apoi, la coborâre ar regenera, iar existenţa pantografului prelungeşte practic la infinit autonomia camionului, astfel încât nu mai e nevoie ca acesta să staţioneze special pentru a încărca.
Şi, cel mai important, în ipostaza electrică, cu pantograf, noul camion Hitachi şi-ar păstra aceeaşi sarcină utilă, întrucât nu e nevoie de baterii foarte mari, iar greutatea loc şi e mecanismului de troleu ar înlocui exact greutatea unui motor diesel mare şi a unui generator asociat.