Italia cere Uniunii Europene revizuirea urgentă a planului de interzicere în 2035 a maşinilor cu combustie, pentru a reflecta realităţile pieţei şi a salva industria de la colaps
9 Septembrie 2024, 09:54 Redacţia PiataAuto.md
Guvernul Italiei, prin ministrul industriei Adolfo Urso şi cel al industriei, Gilberto Pichetto Fratin, a cerut Uniunii Europene revizuirea urgentă a planului de interzicere în 2035 a maşinilor cu combustie, pentru a reflecta realităţile diferite ale pieţei şi mai ales pentru a salva industria auto europeană de la colaps, după cum spune ministrul italian.
Interdicţia aprobată de UE acum aproape doi ani prevede că în anul 2035 toate maşinile noi vândute în Europa ar trebui să aibă zero emisii CO2, ceea ce efectiv înseamnă că nu mai poate avea loc un proces de combustie obişnuită, cu un carburant fosil. Porsche a reuşit pe ultima sută de metri înainte de aprobare să introducă o excepţie dedicată carburanţilor sintetici, produşi în condiţii industriale din energie regenerabilă. Acei carburanţi vor emite CO2 la arderea în motoare cu combustie, dar cantitatea de CO2 emis va fi cel mult egală cu cea capturată în procesul de producţie a lor, prin urmare balanţa finală e un net zero.
Prima fabrică pilot de producţie a combustibililor sintetici, inaugurată de Porche în Chile
Această ţintă stabilită legal pentru anul 2035 şi cu etapele sale intermediare de până atunci îi impune de producătorii auto să se pregătească de o nouă epocă în care maşinile vor deveni electrice, cu excepţia unor maşini dedicate carburanţilor sintetici, pentru care producătorul va trebuie să garanteze furnizarea de suficient carburant de acel tip pe piaţă. Însă majoritatea maşinilor cu combustie încep a dispărea treptat, la o primă fază de acum, multe din ele trecând la formula plug-in hibride. Aşa se întâmplă cu maşinile de performanţă, spre exemplu, până şi Mercedes-AMG C63 sau BMW M5 devenind deja plug-in hibride. Însă interdicţia dictează schimbări majore pentru întreaga industrie, inclusiv pentru maşinile mult mai accesibile.
Un alt ministru italian, al Energiei, Gilberto Pichetto Fratin, spune că interdicţia trebuie modificată urgent, numit actuala formulă de interdicţie drept absurdă. Planul trebuie să se schimbe pentru a reflecta realităţile diferite de pe piaţă, în contextul unei industrii auto din Europa care a încetinit în mod vizibil, problemele căreia se văd atât în valuri de concedieri din partea companiilor cu rol de furnizori auto, cât şi din partea unor producători auto mari, care închid deja fabrici, precum Ford şi, mai nou, şi VW, după acum anunţase săptămâna trecută.
Ministrul italian al industriei, Urso — ambii miniştri fiind prezenţi la acelaşi eveniment public — spune că în formula adoptată acum, e programată o revizuire posibilă, după analiza situaţiei curente, doar că e setată pentru anul 2026. El îndeamnă că această revizuire să aibă loc urgent, nu mai târziu de începutul anului 2025, pentru că până în 2026 s-ar putea să fie prea târziu pentru a mai salva industria auto europeană. E o incertitudine până atunci care afectează grav industria, spune acesta, oferind exemplul ultimelor evoluţii din Germania şi menţionând că dacă industria auto germană va încetini atât de critic, toată industria auto europeană riscă să intre într-un colaps. Europa are nevoie de o viziune pragmatică, cea ideologică a eşuat, a adăugat el.
Ambii miniştri au ţinut să menţioneze că nu sunt împotriva maşinilor electrice, dar au menţionat că acestea ar trebui să fie parte dintr-o paletă de soluţii posibile cu zero emisii, iar ţările să poată avea o flexibilitate proprie în a decide cum îşi stimulează piaţa şi industria în a adopta cât mai multe maşini cu zero emisii, fără a risca ca presiunea unor interdicţii dure să devină o povară prea mare şi prag grea, care ar duce în final la distrugerea industriei, cu urmări sociale cu totul nedorite.