O echipă de ingineri din Elveţia a lansat prima baterie din lume pe bază de niobiu, cu rezilienţă record şi aplicabilitate în cele mai solicitante condiţii
24 Septembrie 2024, 19:04 Redacţia PiataAuto.md
O echipă de ingineri din Elveţia, parte din compania Leclanche, a creat prima baterie din lume cu tehnologie litiu-ion, dar cu anod creat pe bază de niobiu, care anunţă densitate energetică mai mare şi aplicabilitate în cele mai solicitante condiţii de mobilitate electrică — nave electrice, trenuri, camioane mari specializate, şi alte domenii specifice.
Cei de la Leclanche au experienţa anterioară de dezvoltare a bateriilor şi chiar au furnizat bateriile folosite la prima navă electrică ce poate fi condusă autonom, Yara Birkeland, navă ce a fost construită în România.
Acum, noua baterie, numită XN50, foloseşte o compoziţie inventată şi patentată de elveţieni a anodului, numită XNO. Datorită acestei compoziţii, bateria are o densitate energetică cu 50% mai mare decât tehnologia LTO, sau litiu-titanat-oxid, pe care Leclanche o folosea în prezent.
Tehnologia LTO era deja concepută pentru exploatări de mare intensitate, de aia acolo contau foarte mult numărul mare de cicluri în durata de viaţă, în timp ce densitatea energetică nu era tocmai record, fiind undeva pe la 100 Wh/kg. Prin urmare, noua baterie ar avea circa 150 kWh/kg, ceea ce e a limita inferioară parametrilor maşinilor electrice moderne. Însă noua baterie elveţiană excelează la alţi parametri importanţi pentru exploatările intense.
Foto: Bateria actuală LTO a elveţienilor, aplicabilă pentru nave
Inginerii elveţieni spun că bateria lor rezistă 10.000 cicluri cu mai puţin de 3% degradare, ceea ce ar fi demn de un record mondial. Chiar şi atunci când bateria a încărcată şi descărcată de 1.000 de ori la putere 2C, deci putere egală cu dublul cifrei capacităţii, şi la temperatură din zona supraîncălzirii, la 45 grade Celsius, rezistenţa ei internă creşte doar cu 15% după o mie de asemenea cicluri extreme.
Prin urmare, cu asemenea grad de rezilienţă, bateria poate fi cu adevărat utilizabilă în cele mai crunte condiţii de exploatare, în domenii foarte specializate, acolo unde e nevoie în primul rând de această durabilitate.
Iar partea cea mai interesantă e că nu vorbim doar de o baterie de test, creată într-un laborator, care abia urmează a fi testată şi eventual a se pierde printre proiecte care nu mai ajung a fi realizate. Aici vorbim de o echipă din cadrul unei companii care produce deja baterii şi care a testat această baterie în ultimii trei ani, iar acum au lansat-o deja comercial, deci ea poate fi deja comandată şi livrată, întrucât intră în producţia de serie. Deci, nu vorbim despre un produs frumos, dar teoretic, ci unul cât se poate de practic şi palpabil.