Peste 20 de maşini electrice din Moldova, România şi un echipaj venit de departe vor participa la maratonul de 1.000 km în 24 ore prin Moldova

5 Septembrie 2024, 13:29
Redacţia PiataAuto.md
Acum două săptămâni, anunţam că suntem în căutarea de proprietari de maşini electrice din Moldova şi România, atât de pasionaţi de ele, încât să participe la un tur de 1.000 km în 24 ore prin Moldova, pe care îl numim Moldova Electromaraton: Fast and Green 1000. Ei bine, interesul imens care a urmat a depăşit cele mai optimiste aşteptări! Dacă iniţial anunţam că ţinteam să alegem 5-10 echipaje în total, până la urmă am ales peste 20 de maşini electrice şi proprietarii lor! Cea mai mare proporţie revine echipajelor din Moldova, dar avem şi cel puţin 7 echipaje din România, proprietarii cărora fac efortul de a veni în Moldova pentru a participa la maraton cu maşinile lor. Mai mult ca atât, avem şi un echipaj surpriză, format din cetăţeni din două ţări europene, care vin în Moldova la bordul unei maşini electrice de la peste 2.000 km depărtare pentru a participa la acest eveniment! Iar marele maraton cu maşini electrice va lua startul, aşa cum anunţam iniţial, în dimineaţa de sâmbătă, 7 septembrie.
Imagine simbol

Am ales o gamă cât mai diversă de automobile electrice, cu proprietari pasionaţi, pentru că ne-am dorit cel mai autentic maraton posibil, în care participă oameni care deţin maşinile, au experienţă imensă de exploatare cu ele şi ne pot spune cele mai sincere experienţe despre ele. În acelaşi timp aceştia îşi cunosc suficient de bine maşinile în viaţa reală încât să-şi poată estima cu uşurinţă autonomia şi consumul, astfel încât să facă faţă cu brio unui maraton de 1.000 km în 24 ore. În unele cazuri a trebuit să alegem dintre mai mulţi solicitanţi cu modele identice, ca acestea să nu se dubleze şi să avem o gamă cât mai variată de automobile. În alte cazuri, am ales mai multe exemplare ale aceleiaşi familii de modele, dar în motorizări diferite şi perioade de fabricare diferite.
Ceea ce distinge foarte mult acest tur electric prin Moldova este că el va îngloba toată variaţia posibilă de modele electrice, de ani de fabricare şi de cifre de parcurs pe odometru. Avem printre cele peste 20 de maşini electrice şi maşini cu mai puţin de 10.000 km parcurşi de când au fost cumpărate de proprietari, deci sunt aproape noi şi au tehnologie actuală, în unele cazuri chiar extraordinar de avansată, dar totodată avem şi multe maşini electrice cu cifre de parcurs de peste 100.000 km, ba chiar şi câteva cu mai multe sute de mii de kilometri adunate pe odometrul lor!
Vom vedea cu toţii, deci, pe viu, ce pot face aceste maşini în mâinile proprietarilor lor pasionaţi şi cum pot confirma sau spulbera ele mituri de degradare de baterii, autonomie reală, eficienţă în consum, timp de încărcare la prize puternice şi alţi parametri despre care tot auzim de fiecare dată la subiectul maşinilor electrice, doar că aici totul se întâmplă în viaţa reală, cu oameni reali care deţin şi vor conduce aceste maşini electrice, pe care le-au cumpărat prin propria decizie!
Iar toate astea se întâmplă în Moldova pentru că în ultimii ani ţara a făcut paşi mari, atât în dezvoltarea energiei regenerabile, cât şi în dezvoltarea reţelei sale de staţii de încărcare pentru maşini electrice. Pe lângă sutele de staţii de putere mai mică, azi există deja şi zeci de prize fast charge de mare putere, mult mai compatibile cu maşinile moderne, cu baterii mai mari şi cu autonomie mari mare. Toate aceste evoluţii din Moldova la capitolul prizelor au avut loc în ultimii ani inclusiv cu suportul Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare şi a Uniunii Europene, iar apoi şi datorită investiţiilor private ale unor reţele precum cea mai mare din prezent, numită EV Point, unde vor încărca gratuit toţi participanţii pe perioada maratonului. Iar la capitolul energiei regenerabile şi siguranţei sistemul energetic lucrurile s-au mişcat enorm şi datorită iniţiativelor private, dar şi a unor decizii strategice importante de la Ministerul Energiei, care impulsionat acum noi etape majore de dezvoltare.
Şi pentru că Ministrul Energiei e entitatea principală care dirijează asemenea politici ce vizează energia regenerabilă şi maşinile electrice, în orice ţară faptul că un asemenea eveniment e realizat în parteneriat cu Ministerul Energiei ar fi o onoare pentru întreg evenimentul. Dar în cazul nostru, aşa cum anunţam şi în primul articol, Ministerul a fost deschis să meargă şi mai departe de atât şi să fie implicat complet în co-organizare pe de o parte, iar pe de altă parte să simtă experienţa din teren prin echipa sa. Acesta va fi probabil primul maraton de maşini electrice din istorie în care un ministru al energiei va lua rolul de un simplu participant, la bordul unei maşini electrice şi va parcurge cot la cot cu toţi ceilalţi participanţi la maraton 1.000 km în 24 ore! Deci Ministrul Energiei din Moldova nu va veni doar să ţină un discurs oficial scurt, după care să plece, ci va folosi week-end-ul său pentru a lua rolul de şofer de maşină electrică, cu coechipier, pentru toţi 1.000 km şi 24 ore! Şi ne spune că va învăţa cea mai preţioasă experienţă din acest maraton, pentru a şti ce trebuie îmbunătăţit mai repede şi ce decizii de dezvoltare sunt mai necesare.
Nu va fi foarte uşor, deşi multe maşini electrice în zilele noastre sunt mult mai relaxate în ideea de parcurge 1.000 km fără prea multe opriri. Mai mult ca atât, avem participanţi care spun că maşinile lor promit 600 km de autonomie, iar dacă ei ar atinge cam 500 km de autonomie, vor încerca să alimenteze o singură dată pe traseu, sau poate o singură dată până la 80% şi a doua oară doar pentru vreo 10-15 minute în plus. Alţii, însă, vor avea alte strategii, de a încărca de mai multe ori, dar doar de 15% la 70 sau 80%. Şi tocmai asta va fi intrigant şi neobişnuit în acest maraton — că toţi proprietarii sunt liberi să-şi aleagă strategiile pe traseu cum cred ei că li se potriveşte mai bine lor şi maşinii lor.
Scopul principal e să stea conectaţi cât mai puţin la priză, deci e logic să nu stea până la 100%, ci maxim până la 80-85%. Şi chiar dacă maşinile vor porni ca în raliurile clasice, cu pauze între ele, fiecare cu cronometrarea ei proprie, alternând maşinile cu autonomie mai mică cu cele cu autonomie mai mare, ca să nu se formeze rânduri prea mari la priză, vor exista inevitabil şi mici aglomerări uneori, când e vorba de peste 20 de maşini care merg pe acelaşi traseu. Dar eventualul timp de aşteptare va fi decontat, deci criteriul esenţial, al timpului petrecut la priză, nu va fi afectat în clasamentul final al maşinilor electrice participante şi al echipajelor. Şi, graţie statisticii foarte exacte pe care o vom primi de la reţeaua de prize EV Point despre cât a încărcat fiecare maşină, vom putea deduce multe cifre foarte precise de consum, putere de încărcare şi energie pusă în baterii. Mai mult ca atât, cei de la EV Point vor avea două echipe tehnice în teren, una în nord şi alta în sudul Moldovei, care vor fi analiza toate datele în timp real şi se vor asigura de lipsa oricăror probleme. Practic, va fi un test imens şi pentru reţeaua lor, test pe care ei sunt convinşi că-l vor trece cu notă maximă.
Va fi super interesant deci, iar noi vom filma toată experienţa şi vom avea un video detaliat, montat profesionist, la final, ca să învăţăm cu toţii din această aventură care va scrie istorie în dezvoltarea mobilităţii electrice în această regiune!
În acest nou experiment îi avem alături ca parteneri de organizare, care au contribuit financiar, logistic sau prin alte modalităţi mai multe instituţii. Cum spuneam, iniţiativa am lansat-o împreună cu Ministerul Energiei şi suntem susţinuţi de Uniunea Europeană, Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, Cooperarea Germană pentru Dezvoltare, GIZ Moldova, dar şi parteneri privaţi — reţeaua de staţii de încărcare a maşinilor electrice EV Point şi compania ucraineană de carsharing Getmancar.
3
1,610
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!