Şefii Ford au fost în China să testeze maşinile electrice de acolo în secret şi acum sunt alarmaţi că producătorii chinezi i-au întrecut detaşat
21 Septembrie 2024, 08:27 Redacţia PiataAuto.md
Aceşti băieţi sunt înaintea noastră, Jim, iar maşinile lor nu mai sunt deloc aşa cum erau acum zece ani, i-a spus John Lawler, director financiar la Ford, marelui şef Jim Farley, după testarea maşinilor chinezeşti. Istoria vizitei şefilor Ford în China şi a concluziilor cu care aceştia au revenit a fost publicată de curând în presa americană, după o discuţie cu aceştia în contextul în care şi Ford şi-a redus de curând din ambiţiile pentru modelele electrice.
Foto: John Lawler, director financiar la Ford
Aceştia au declarat jurnaliştilor care i-a intervievat că ei văd în maşinile electrice chinezeşti o provocare existenţială, care poate duce cu adevărat la dispariţia unor mari producători din SUA şi China, inclusiv dintre cei care până ieri aveau o prezenţă mare pe piaţă şi un nume sonor. Şi inclusiv Ford se simte ameninţat, pentru că a constatat că a rămas departe în urmă faţă de aceştia.
Foto: Jim Farley, CEO Ford
Cei doi şefi au povestit că anul trecut au zburat în China şi au vrut să testeze în secret, fără a-şi afişa funcţiile, mai multe maşini electrice chinezeşti pentru a înţelege cam care e progresul atins de acestea în comparaţie cu propriile tehnologii şi cu ceea ce au alţi producători occidentali.
Farley era şoferul, iar Lawler era pe scaunul de alături, iar ceea ce au descoperit a fost un şoc pentru ei. Jim, maşinile asta nu mai sunt deloc cum le ştiam noi de dinainte. Băieţii ăştia ne-au luat-o înainte! — au fost constatările celor doi şefi Ford.
Tehnologie de propulsie, rafinament al întregului sistem, tehnologia bateriilor şi vitezele de încărcare — există o mulţime de tehnologii unde chinezii au evoluat enorm, făcând unele modele electrice occidentale să pară venite dintr-o epocă expirată deja. Şi apoi, dacă unii producători precum Ford abia de au câteva modele electrice, cei chinezi le scot pe bandă rulantă, reducând enorm timpul necesar dezvoltării fiecărui model nou.
Însă, în loc să se pună pe treabă pentru a munci în acelaşi ritm, Ford a devenit şi mai conservator în planurile sale cu maşini electrice, iar în cadrul aceleiaşi discuţii a spus că taxele de import pentru maşinile din China în SUA sunt o garanţe că industria americană nu va fi supusă imediat acelui risc existenţial despre care se vorbea.
Deci, acţiunile sunt exact inversul celor pe care le-ar dicta raţiunea când simţi că te depăşeşte un concurent — nu investeşti rapid în produse mai multe şi mai bune, nu schimbi poate şi tu procesele de dezvoltare a noilor produse, pentru a le face mai repede, nu investeşti nici în tehnologii-cheie precum bateriile sau arhitecturi de 800 volţi, ci îţi spui că ar fi bine să mai apeşi un pic pe frână, să o laşi mai moale în timp ce concurentul te devorează, iar în timp ce acesta pleacă departe înainte, de consolezi cu ideea unor taxe mari de import pentru, care-ţi vor mai favoriza o perioadă şi nişte vânzări pentru tine. Şi nici măcar nu observi cum concurentul îţi pregăteşte o mutare de şah cu o fabrică BYD din Mexic, care începe aparent prin a produce pick-up-uri plug-in hibride, dar mâine va face adevărata mişcare şi va veni lângă tine cu pick-up-uri electrice, profitând de acordurile economice nord-americane şi evitând taxele alea mari care credeai că-ţi asigură protecţia. Cam asta face Ford acum şi în America de Nord, după ce a sfeclit-o cu desăvârşire şi în Europa.