Un camion electric Tesla Semi a ajuns la 400.000 km parcurşi, adunând statistici şi experienţe curioase
18 Septembrie 2024, 11:43 Redacţia PiataAuto.md
Camionul electric Tesla Semi este, în mod oficial, în producţie de peste un an şi jumătate, doar că această producţie a fost extrem de lentă până acum. Totuşi, unul din primele camioane Tesla Semi a ajuns deja la 400.000 km parcurşi, sau 250.000 mile, adunând totodată statistici şi experienţe de exploatare curioase.
Datele şi relevarea acestui camion se conţin în prezentarea publică a lui Dan Priestley, şeful programului Tesla Semi din echipa producătorului american, care a venit în Germania, la expoziţia dedicată camioanelor şi utilajelor speciale, unde a prezentat europenilor acest camion şi a vrut să-i convingă prin date reale adunate din experienţă. Apropo, acum câteva săptămâni scriam despre camioane Tesla Semi surprinse pe autostrăzi în Germania şi presupuneam că ele vor ajunge la această expoziţie, fapt care s-a adeverit.
Camionul despre care menţionează Dan Priestley a atins cei 400.000 km parcurşi muncind intens timp de un an şi jumătate în flota companiei PepsiCo. În această companie există camioane cu care se munceşte în ture de zi şi de noapte, prin urmare există camioane care rulează aproape constant, cu mici pauze doar pentru încărcări.
Cei de la Tesla spun că într-un asemenea regim de ture, camioanele electrice Tesla au indicat că pot parcurge 1.700 km în 24 de ore, ceea ce e echivalent cu cifrele maxime din industrie pentru camioanele diesel. Astfel, camioanele electrice le echivalează pe cele diesel în timpul de muncă şi kilometri rulaţi şi pot fi înlocuite în raport de 1 la 1 în flotele companiilor, spune Tesla.
Raportul de timp în care camionul munceşte sau e gata de muncă, deci minus timpul de mentenanţă, defecte tehnice, reparaţii sau încărcare, este de 95% la Tesla, o cifră care e din nou similară cu cele diesel.
Una din cele mai importante statistici generate de camionul care a rulat 400.000 km a consumul mediu de doar 100 kWh/100 km, mai bun decât cel estimat iniţial de producător şi mai bun decât consumul oficial anunţat de orice alt producător de camioane electrice din prezent! Asta înseamnă că aerodinamica lui Tesla Semi îşi aduce un aport considerabil în eficienţă, de rând cu configuraţia sistemului de propulsie şi arhitectura de 800-900 volţi.
Dacă e să ne gândim pur la eficienţă şi randament de consum, 100 kWh/100 km sună şi mai impresionant când luăm în considerare că un camion diesel ultra modern ar consuma vreo 25 litri/100 km de diesel în regim similar, iar aici e important să spunem că acele camioane electrice de la Tesla traversează constant un pas montan. Respectiv, la 25 litri de motorină, ar însemna un conţinut energetic de aproximativ 250 kWh/100 km, întrucât într-un litru de motorină se conţine circa 10 kWh de energie. Respectiv, un camion electric Tesla e de circa 2,5 ori mai eficient decât unul diesel, conform acestor cifre.
Iar dacă ne gândim că un camion Nikola cu hidrogen consumă 8-9 kg de hidrogen la 100 km, iar pentru producţia a 1 kg de hidrogen se consumă minim 52 kWh e energie prin cele mai eficiente instalaţii, avem acolo un consum transpus de circa 410-450 kWh/100 km, deci de peste 4 ori mai mult decât la un Tesla Semi electric.
Acum Tesla mai are doar să-şi finalizeze construcţia fabricii din Nevada, unde va asambla în serie mare camionul Semi, iar din acel moment planifică să vândă circa 50.000 camioane electrice Semi anual.