VW mai anunţă închiderea unei fabrici, de această dată în China, unde mărcile locale scot producătorul german de pe piaţă printr-o concurenţă acerbă
19 Septembrie 2024, 11:52 Redacţia PiataAuto.md
După ce acum mai mult de o lună grupul VW a anunţat că e posibil să închidă fabrica Audi din Bruxelles, iar apoi şi faptul că VW va închide pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani şi o fabrică de asamblare a maşinilor în Germania, în tandem cu una de componente, acum cei de la VW mai anunţă închiderea unei fabrici, de această dată în China. Deşi China era cea mai mare piaţă pentru VW, concurenţa generată de mărcile locale a devenit tot mai acerbă, iar VW e nevoit să-şi retragă tot mai mult prezenţa sa din China.
Fabrica ce va fi închisă e cea din Nanjing, pe care grupul VW o deţine împreună cu partenerul local SAIC de 40 de ani încoace. Fabrica producea modelele Passat, dar şi mai multe modele Skoda, inclusiv Superb, cu o capacitate anuală de producţie de 360.000 unităţi. Nu e singura fabrică VW din China, grupul având 39 de fabrici active acolo, dar e emblematică pentru istoria sa, iar acum şi mai emblematice sunt motivele închiderii ei.
Cererea pentru maşini cu combustie a scăzut enorm în China, iar cele care mai sunt cumpărate fi sunt de lux, fie migrează într-o zonă a sistemelor plug-in hibrid sau hibrid. Maşini precum Passat sau Superb pur şi simplu nu prea mai sunt relevante în China.
Cererea a migrat foarte mult spre maşini electrice, acolo unde VW e încă în zona unui eşec de imagine în China şi nu poate convinge cumpărătorii să aibă încredere în produsele sale. Astfel, cotele imense de piaţă pe care le deţinea VW în China sunt tot mai mult acaparate de producătorii locali.
Acelaşi lucru se întâmplă şi cu vânzările Skoda în China. Motorizările obişnuite nu mai sunt relevante, iar versiunile plug-in hibride nu mai sunt interesante în raport cu ceea ce oferă producătorii locali. Designul, sistemele multimedia, dar şi performanţele acestor modele brusc par oarecum învechite pe piaţa din China, aşa că achiziţia nu e atractivă pur şi simplu. Skoda a fost nevoită să pună pauză cu totul pe producţia din China din cauza vânzărilor slabe.
Vânzările sunt atât de modeste, încât o a doua fabrică e analizată imediat după asta din perspectiva închiderii. Şi asta în timp ce media generală de utilizare a capacităţilor de producţie în China ale VW e de doar 58-60%.
În acelaşi timp, niciunul din modele noi electrice ale grupului VW nu înregistrează vânzări fulminante în China, nici măcar ultimul lansat, ID.7. Acestea şi-au pierdut imaginea din cauza problemelor de fiabilitate şi soft, iar acum sunt departe în ceea ce pot oferi la acest capitol faţă de modelele chinezeşti, aşa că printre cumpărătorii chinezeşti nu mai e ceva admirabil să cumperi un VW, ci mai degrabă o decizie pe care va trebui să o explici în permanenţă amicilor. Cu o asemenea imagine, VW are probleme imense în faţă, pe care va trebui să le spele cu mult efort.