Audi a respins toţi cei 26 de potenţiali cumpărători ai fabricii sale din Bruxelles, iar acum soarta acesteia evoluează spre o inevitabilă închidere
18 Octombrie 2024, 13:09 Redacţia PiataAuto.md
În luna iulie a acestui an scriam că e foarte posibil ca grupul VW să închidă fabrica Audi din Bruxelles, acolo unde se produc modelele electrice Q8 e-tron, din cauza scăderii vânzărilor sale de maşini electrice, concediind 3.000 angajaţi. Ulterior, Audi declarase că există interes din partea unor potenţiali cumpărători pentru această fabrică, iar în industrie apăruseră şi informaţii că producătorul chinez Nio e cel mai interesat de această fabrică, unde Audi a realizat acum câţiva ani o reechipare completă pentru a o specializa în producţia de maşini electrice. Nio a negat ulterior că ar vrea să cumpere fabrica, iar acum aflăm de la Audi că au existat 26 de ofertanţi pentru această fabrică. Doar că Audi i-a respins pe toţi, iar acum soarta acesteia se îndreaptă spre o inevitabilă închidere.
Audi a declarat că niciunul din cei 26 de ofertanţi nu a venit cu un plan viabil de a asigura menţinerea fabricii cel puţin pe termen mediu. Fabrica are dezavantajul de a fi localizată într-o zonă destul de centrală din Bruxelles, ceea ce face dificilă şi lentă logistica de livrare a componentelor de la furnizori spre ea, la care se adaugă şi costurile mari de operare a ei în Belgia. Cei care au dorit să cumpere fabrica fie erau neavizaţi de specificul ei, fie aveau doar planuri scurte de preluare a ei, fără garanţii pe termen lung că această fabrică ar fi continuat să opereze cel puţin la un ritm minim de viabilitate.
Cei de la Audi spun că şi în interiorul grupului VW s-au căutat soluţii, dacă ar putea avea loc rocade de producţie, astfel încât să se identifice poate modele ale altor mărci din grup, care ar putea fi produse în Belgia, dar nicio opţiune n-a fost considerată viabilă.
În aceste condiţii de lipsă de soluţii interne şi de cumpărători ce nu s-au ridicat la standardele Audi, compania germană a decis că e mai bine să închidă fabrica, decât să o predea gata echipată chinezilor sau altor cumpărători cu oferte efemere.
Audi a anunţat deja că din acest punct se concentrează cu discuţii cât mai rapide cu angajaţii în vederea agreării unui pachet compensatoriu de concediere, iar imediat după asta fabrica va fi închisă. Prin urmare, închiderea ei ar putea avea loc peste doar câteva luni, iar familia de modele electrice Q8 va fi scoasă din producţie fără a fi transferată în altă parte.
Fabrica Audi din Bruxelles producea doar modelul Q8 e-tron şi Q8-etron Sportback, iar producţia anuală din anul 2023 a fost de doar 50.000 de maşini, cu cifre în scădere drastică în anul 2024.
Cu doar câţiva ani în urmă, însă, Audi avea planuri grandioase pentru această fabrică, declarând-o una a viitorului şi echipând-o cu mii de panouri fotovoltaice pe acoperişurile sale, care să genereze 9 GWh de electricitate anual pentru o producţie sustenabilă. Pe linia de asamblare existau roboţei care aduceau componente lângă maşini, pentru a fi instalate de oameni, iar gradul de automatizare era unul mult mai mare decât în alte locaţii Audi după reutilarea fabricii. Acum, după toate aceste investiţii imense ale Audi şi după obţinerea unei fabrici exemplare, germanii au ales pur şi simplu s-o închidă în cele din urmă, chiar dacă în interiorul grupului lor există fabrici mult mai vechi şi mai prost utilate, care ar fi fost poate mai puţin exemplare şi mai pasibile de închideri. În acelaşi timp, şi decizia de a o închide în loc de a o vinde chinezilor sau cumpărătorilor dubioşi e tot una dificilă, dar care probabil a necesitat un soi de tărie şi viziune strategică.
E o involuţie tristă pentru Audi, însă, şi pentru întreaga industrie a Europei, când pentru o asemenea fabrică exemplară nu se găseşte nicio soluţie şi singura cale rămasă e închiderea ei.