Cehii au creat primul camion Tatra hibrid, care combină un motor diesel V8 răcit cu aer cu un electromotor şi tracţiune 8x8
31 Octombrie 2024, 17:48 Redacţia PiataAuto.md
Producătorul ceh Tatra a dezvăluit primul său camion hibrid, care păstrează conceptul legendar de tracţiune şi punţi articulate şi care are un sistem de propulsie cu o configuraţie unică în lume, ce combină un motor diesel V8 răcit cu aer cu un electromotor şi o baterie. Asta rezultă din informaţiile de prefaţare şi imaginile publicate acum de cehi, înainte de debutul public al acestui camion, care va avea loc în Praga la 7 noiembrie.
Prezenţa motorului V8 diesel răcit cu aer, clasic pentru Tatra, o putem deduce şi din imaginea grafică de mai jos, unde inginerii cehi ilustrează configuraţia sistemului de propulsie. Putem vedea pe imagini că motorul are 4 cilindri pe unul din blocurile sale laterale, o arhitectură în formă de V, dar şi compresorul de aer poziţionat deasupra cilindrilor, între cele două blocuri.
E exact configuraţia motorul V8 răcit cu aer de Tatra, iar pe lângă asta, celelalte motoare folosite de producătorul ceh, care vin de la Paccar şi Caterpillar, au 6 cilindri în linie.
Foto: Motorul V8 diesel răcit cu aer al celor de la Tatra
Electromotorul e poziţionat între propulsorul diesel şi cutia de viteze, ceea ce-i permite camionului să-şi trimită toată forţa cumulată mai departe prin cutia de viteze şi întreg sistemul de tracţiune integrală modulară, în acest caz fiind forma de tracţiune 8x8.
Bateria e poziţionată vertical, în spatele cabinei, între ea şi benă. La alte camioane bateriile pot fi poziţionate şi în interiorul cadrului dur, dar la un camion Tatra acolo e amplasat tunelul de transmisie, care n-ar lăsa prea mult loc pentru baterie. Şi apoi, un camion Tatra trebuie să poată să intre în noroiul şi ape adânci, iar poziţionarea bateriei trebuia făcută la un nivel mai superior.
Cehii nu anunţă deocamdată care sunt caracteristicile exacte ale sistemului lor hibrid — nici puterea electromotorului, nici capacitatea bateriei. Însă menţionează că electromotorul va putea propulsa de unul singur întregul camion pentru a genera zero emisii la nivel local, fapt care sugerează că avem de-a face cu un camion plug-in hibrid, de fapt.
Iar această supoziţie e confirmată şi de dimensiunea mare a bateriei, apropiată de cea a unor camioane electrice. Deci, estimăm că acest camion va avea cel puţin câteva zeci de kilometri autonomie electrică şi a putea fi încărcat la priză.
Toate datele tehnice vor fi dezvăluite către ziua de 7 noiembrie, atunci când va avea loc debutul public al noului camion hibrid Tatra. Vom reveni neapărat atunci cu un nou articol cu detalii inginereşti despre noul camion ceh, primul hibrid din istoria renumitei mărci Tatra.